۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۱۵۰۰۶۲

عزاداری، روشن نگاه داشتن مشعل حق مداری است

خبرگزاری رسا ـ مدیرعامل مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی گفت: فلسفه عزاداری اباعبدالله(ع)، زنده نگه داشتن قیام عاشورا یعنی حق‌مداری است به گونه‌ای که در پرتو قیام امام حسین(ع) مشعل حق‌مداری خاموش نشود.
حجت الاسلام دعائي

حجت‌الاسلام سیدمحسن دعائی، مدیرعامل مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،  با اشاره به فلسفه عزاداری برای سیدالشهدا(ع)، اظهارداشت: فلسفه عزاداری اباعبدالله(ع)، زنده نگه داشتن قیام عاشورا یعنی حق‌مداری است به گونه‌ای که در پرتو قیام امام حسین(ع) مشعل حق‌مداری خاموش نشود.

 

 وی با اشاره به این که فلسفه روز عاشورا به فلسفه امامت باز می‌گردد، گفت: امام حسین(ع) برای دفاع از حق با دشمنان اسلام و دین جنگیدند.

 

مدیرعامل مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی ابراز داشت: رسم نگه‌داشتن مشعل حق و حقیقت در جهان بشریت، عزاداری کردن به شیوه صحیح و مناسب است.

  

حجت‌الاسلام دعائی با اشاره به این که سبک صحیح عزاداری برای سیدالشهدا(ع) جنبه های مختلفی دارد، ادامه داد: در روایات به کیفیت برگزاری عزاداری برای امام حسین(ع) توصیه‌های فراوانی شده است، بزرگان هیئت‌های مذهبی و کارشناسان دینی باید شیوه‌های صحیح را در عزاداری‌ها تقویت کرده و از ترویج عزاداری‌های غلط در مجالس جلوگیری کنند.

 

مدیرعامل مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی، امام حسین(ع) را پرچمدار بزرگ حقیقت دانست و گفت: وقتی عزیزی را از دست می‌دهیم از روی فطرت برای آن عزاداری و گریه می‌کنیم و چون هم اکنون عزیز از دست رفته، امام و به خصوص سیدالشهدا(ع) هستند، حرمت باید بیشتر رعایت شود و عزاداری ایشان با ادب و اخلاص باشد به گونه‌ای که شاخص‌های اصلی مانند آداب به خوبی رعایت شود.

 

وی تصریح کرد: سخنرانی‌های مناسب، نمایش‌های مذهبی، تابلوخوانی، مقالات، صفحات وب و اینترنت نیز نقش موثری را در انتقال پیام‌ها عاشورا دارد.

 

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به راهکارهای ارائه پیام‌های عاشورا متناسب با نیاز روز، گفت: پیام عاشورا باید با عشق به مردم منتقل شود چون اصل قیام سیدالشهدا(ع) نیز با عشق به خدا و زنده نگه داشتن دین بوده است. بهترین راهی که نفوذ بیشتری را روی مخاطبان خواهد گذاشت پاکی، اخلاص و طهارت است، اگر پیام‌های روز عاشورا با عشق و اخلاص به مردم و به خصوص جوانان منتقل شود تأثیر بسزایی بر روی آن‌ها خواهد گذاشت./930/ت302/ب

ارسال نظرات