۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۱۵۰۰۸۰

چند خبر کوتاه از شمال غرب

خبرگزاری رسا ـ شرکت یک هزار و 800 وبلاگ در دومین جشنوار وبلاگ نویسی قرآنی و راه اندازی نمایندگی سرای روزنامه نگاران ایران در استان اردبیل از مهمترین اخبار کوتاه شمال غرب است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، تراب محمدی، رییس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی، از ثبت هفت آیین عاشورایی این استان در فهرست میراث ناملموس آثار ملی کشور خبر داد و اظهار داشت: هفت پرونده آذربایجان شرقی در ششمین اجلاس سراسری شورای عالی ثبت کشور با موضوع بررسی پرونده‌های آیین‌های عاشورایی، تصویب و به ثبت رسید.


وی اضافه کرد: آیین های عزاداری روز عاشورا در شهرستان های تبریز، هریس، جلفا، آذرشهر، عجب شیر و مراغه از استان آذربایجان شرقی به ثبت رسیده است.


محمدی اظهار کرد: آیین عزاداری الله الله در مراغه، تعزیه خوانی(شبیه خوانی) روستای بخشایش هریس، علم گردانی در جلفا، تخته چالان لار روستای فیروزسالار آذرشهر و پولکه تؤلاماخ(مشعل گردانی) روستای شیشوان عجبشیر از آیین های عاشورایی ثبت ملی شده آذربایجان شرقی هستند.


رییس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی همچنین اضافه کرد: دو اثر شاخسی واخسی(شاه حسین واحسین) و شمع پایلاما(شمع گردانی) نیز که در اغلب شهرستان ها و روستاهای آذربایجان شرقی رواج دارد با محوریت شهر تبریز در این همایش در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیدند.


محمدی با اشاره به تنوع و اصالت آیین های عزاداری محرم به ویژه روز عاشورا در آذربایجان شرقی گفت: عزاداری برای شهادت امام حسین (ع) یکی از غنی ترین و زیباترین آیین ها و رسوم جمعی و بومی در تمام کشور بویژه آذربایجان شرقی است.


وی یادآوری کرد: پیش از این آیین عزاداری محرم در بازار تاریخی و جهانی تبریز به عنوان یکی از زیباترین نمونه های عزاداری برای سالار شهیدان و نیز علم بندی شهرستان مراغه ثبت ملی شده بود.


یک هزار و 800 وبلاگ در دومین جشنوار وبلاگ نویسی قرآنی شرکت می کنند


اکبر آرمند، معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان ‌شرقی از حضور یکهزار و 800 وبلاگ در دومین جشنواره وبلاگ‌نویسی قرآنی خبر داد و گفت: قرآن کریم ناب‌ترین حقیقت حیات بوده و در عصر حاضر که ارتباطات از مهمترین بخش ها به شمارمی رود، اشاعه فرهنگ و آموزه‌های قرآنی در فضای سایبری بسیار ضروری است.


وی افزود: در برهه‌ای که جهان با شتاب مسیر رشد علمی را طی می‌کند بهره‌گیری از دستورات و پیام‌های روح‌افزای این کتاب الهی مسیر تعالی بشریت را هموارتر می‌کند.


آرمند اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های بسیار جذاب وبلاگ فراهم آوردن زمینه ارتباطی پویا و متقابل با مخاطبان بوده و برگزاری این جشنواره فرصت مناسبی برای برنامه‌ریزی متناسب با نیاز مخاطبان در حوزه علوم قرآنی است.


گفتنی است، دومین جشنواره وبلاگ‌ نویسی قرانی در چهار بخش فتوبلاگ، پادکست، ویدئوکست و وبلاگ متنی برگزار می شود و آخرین مهلت ارسال آثار دهم بهمن ماه 1391 است.


نخستین سوگواره تعزیه در زنجان برگزار می شود


محمد ذوالقدر، معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان از برگزاری نخستین سوگواره تعزیه تا پایان امسال در زنجان خبر داد و افزود: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته برگزاری نخستین سوگواره تعزیه به دلیل عدم تخصیص منابع مورد نیاز در موعد مقرر امکان پذیر نشد.


وی با اشاره به این‌که نخستین سوگواره تعزیه با هدف شناسایی نقاط قوت و آسیب های موجود با حضور کارشناسان خبره در این حوزه برگزار می شود، خاطرنشان کرد: بانک جامع اطلاعاتی تعزیه خوانان استان با هدف احیای این رشته هنری راه اندازی می شود که بعدها کلاس های تخصصی و کارگاه های آموزشی تعزیه برگزار خواهد شد.


معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان از چاب کتاب نسخ تعزیه خوانان استان خبر داد و گفت: چاپ این کتاب می تواند منبع مهم در دسترس علاقه مندان و متخصصان به رشنه هنری تعزیه باشد.


نمایندگی سرای روزنامه نگاران ایران در استان اردبیل راه اندازی می شود


منصور شرفی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: تا پایان سال جاری دفتر نمایندگی سرای روزنامه نگاران ایران در این استان گشایش می یابد که در سال آینده اعتبارات خوبی برای تجهیز و فعالیت بهتر آن اختصاص خواهد یافت.


وی با بیان این‌که تاکنون دفتر نمایندگی سرای روزنامه نگاران ایران در چهار استان کشور افتتاح شده است، گفت: بدون شک افتتاح این دفتر برای همه ی فعالان عرصه رسانه و مطبوعات و نیز توسعه کیفی مطبوعات استان منشأ خیر و برکات زیادی خواهد بود.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل اضافه کرد: سرای روزنامه نگاران ایران موسسه ای مطبوعاتی، خبری، آموزشی، مشاوره ای، پژوهشی و رفاهی در حوزه روزنامه نگاری است که به منظور تعامل، گسترش و ارتقای سطح علمی و دانش جامعه ی روزنامه نگاری فعال شده است./935/د101/ب

ارسال نظرات