۳۰ آذر ۱۳۹۱ - ۲۰:۳۲
کد خبر: ۱۵۰۶۲۶
حجت‌الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا:

علم و معرفت از ویژگی‌های بارز آیت‌الله مرعشی نجفی بود

خبرگزاری رسا ـ خطیب برجسته حوزه علمیه علم و معرفت از ویژگی‌های بارز آیت‌الله مرعشی نجفی خواند و گفت: آیت‌الله مرعشی نجفی در کنار مرجعیت به معنویت و کرامت فراوانی دست یافته بود.
حجت الاسلام فاطمي نيا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالله فاطمی‌نیا شب گذشته در مراسم بزرگداشت آیت‌الله مرعشی نجفی که در قم برگزار شد، با اشاره به آیه «إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَلِکُلِّ قَوْمٍ هَادٍ»، گفت: در چهار روایت از کتاب‌های معتبر شیعه و هجده روایت از کتاب‌های اهل تسنن آمده است پیامبر(ص) منذر است و امیرمؤمنان(ع) هادی است، البته این به این معنا نیست که پیامبر(ص) هادی نباشد.

وی اضافه کرد: با توجه به آیه باید بگویم لسان نبوت اجمال و لسان ائمه(ع) تفصیل است، چرا که ائمه بزرگوار هیچ سخنی به غیر از کلام پیامبر(ص) نمی‌زدنند.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: برخی از علما برای شناخت لسان اجمال و تفصیل وارد دریای عمیق علم شدند تا بتوانند بفهمند که اجماع و تفصیل چیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا با بیان این‌که علما وارده شده در دریای عمیق علم برای شناخت اجماع و تفصیل به دو گروه تقسیم شدند، اظهار داشت: برخی از علما تنها به علوم دینی دست یافته و عالم فاضل شدند و برخی دیگر از علما نیز افزون‌بر دست‌یابی به علوم دینی به معرفت نیز رسیدند.

وی ادامه داد: گروه نخست تنها آگاه به علم اجمال و تفصیل شدند اما گروه دوم به ظرافت‌های اجمال و تفصیل دست یافتند و بین علم و معرفت جمع بستند و جای تأسف دارد که گروه نخست به سبب عدم شناخت ظرافت‌های اجمال و تفصیل را نشناخته و گروه او را مورد سوءظن قرار دادند.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: عدم جمع میان علم و معرفت میان برخی از علما کور دل و بی‌سوادی که تنها عالم شده بودند سبب شد که این افراد به شخصیت‌های مانند ابن‌طاووس، شهید ثانی، مجلسی اول و علامه حلی تهمت صوفی بودند بزنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا در ادامه با اشاره به این‌که آیت‌الله مرعشی نجفی از علمایی بود که بین علم و معرفت جمع بست، خاطرنشان کرد: آیت‌الله مرعشی نجفی در کنار مرجعیت به معنویت و کرامت فراوانی دست یافته بود.

وی افزود: این مرجع عالیقدر جهان تشیع دارای حافظه قوی و شناخت عجیبی نسبت به موضوعات بود و همواره در راه کسب علم تلاش‌های فراوانی را انجام داد و شخص اول کتاب شناسی موضوعی کشور بود.

این استاد حوزه تصریح کرد: آیت‌الله مرعشی نجفی در رشته‌های مانند رجال، درایه، فقه که یادگیری آن‌ها نیازمند یک عمر مطالعه است صاحب نظر بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا بیان داشت: یکی دیگر از کارهای مهمی که آیت‌الله مرعشی نجفی انجام داد تأسیس کتابخانه‌ با کیفیت بالایی در شهر قم بود به گونه‌ای که امروزه مردم از مکان‌های مختلف جهان برای دیدن این کتابخانه‌ به شهر مقدس قم می‌آیند.

این استاد حوزه علمیه ارتباط و مکاتبه آیت‌الله مرعشی نجفی با علمای دیگر مذاهب را از دیگر اقدامات مؤثر این عالم ربانی دانست و گفت: آیت‌الله مرعشی نجفی با علمای مذاهبی همانند زیدیه، شافعی و حنفیه در ارتباط بود و در نشر انوار نورانی تشیع از هیچ اقدامی فروگذار نبود.

وی در پایان اضافه کرد: ترویج دین تنها به این معنا نیست که شاگرد تربیت کرد و یا کتاب نوشت بلکه می‌توان با برقرار کردن ارتباط با علمای جهان مبانی و احکام اسلام و تشیع را برای آن‌ها معرفی کرد./993/پ202/پ

ارسال نظرات