۰۳ دی ۱۳۹۱ - ۰۰:۵۶
کد خبر: ۱۵۰۷۶۵
حجت الاسلام رضوانی نسب:

احیای تمدن اسلامی منوط به تعامل حوزه و دانشگاه است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت فردوس با تأکید بر نیاز دنیای امروز به سبک زندگی اسلامی گفت: حوزه و دانشگاه برای احیای تمدن و الگوی اسلامی باید دست به دست هم دهند.
حجت الاسلام عباس رضواني نسب مسئول آموزش بنياد علمي فرهنگي شهيد مطهري

حجت الاسلام عباس رضوانی نسب، امام جمعه موقت فردوس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به ابعاد گسترده آثار وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به بیداری اسلامی و نیاز جهان اسلام و سایر کشورها به سبک زندگی اسلامی، حوزه و دانشگاه باید دست به دست هم دهند تا تمدن اسلامی و الگوی اسلامی را احیا کنند.


وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر تولید علم در حیطه علوم انسانی بر مبنای اسلام گفت: اگر حوزه علمیه به وظایفی که رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخبگان حوزوی بیان فرمودند عمل کند آثار آن به دانشگاه ها نیز خواهد رسید؛ متأسفانه مبانی علوم انسانی که در دانشگاه ها تدریس می شود بیشتر بر اساس نظریات غربی ها است.

امام جمعه موقت فردوس افزود: حتی در برخی مراکز و مؤسسات آموزش عالی منتسب به حوزه علمیه روان شناسی اسلامی، جامعه شناسی اسلامی و علومی از این دست تدوین نشده است و همچنان بر مبنای غربی این دروس ارائه می شود.


حجت الاسلام رضوانی نسب قلمرو همکاری های حوزه و دانشگاه را گسترده دانست و گفت: برخی این قلمرو را محدود به مباحث آموزشی می کنند در صورتی که این دو نهاد می توانند در مسائل مدیریتی، معرفتی، اجرایی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، آموزشی و پژوهشی باهم تعامل داشته باشند.


وی در تبیین اهداف وحدت حوزه و دانشگاه ابراز داشت: اگر عملکرد این دو نهاد در مقایسه با اهداف مشخص شده آسیب شناسی شود آنگاه در می یابیم تا چه اندازه در ایجاد این اتحاد موفق بوده اند؛ حوزه و دانشگاه باید برای تحقق اهدافی که امام(ره) بر اساس آن نظام را بنیانگذاری کرده اند تلاش کنند.


استاد حوزه علمیه اضافه کرد: احیای تمدن اسلامی، گسترش مرزهای دانش برای تحقق الگوی اسلامی، حاکمیت روح اسلامی و اخلاق دینی، تحقق مبانی و اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران، سازگاری حوزه با نیازها و روش های عصر کنونی چه در بعد داخلی و چه در جهان اسلام را می توان از جمله اهداف وحدت حوزه و دانشگاه برشمرد.


حجت الاسلام رضوانی نسب با بیان اینکه در تعریف وحدت حوزه و دانشگاه سه دیدگاه وجود دارد، گفت: در تعریف حداکثری، وحدت دو نهاد معرفتی در تمام شئون مد نظر است و از جمله اهداف نظام آموزشی و پژوهشی، روش شناسی تحقیق است. در این نگاه تمام ظرفیت کار را برای وظایف مشترک دنبال می کنند.


وی به توضیح نگاه حداقلی در تعریف وحدت پرداخت و ابراز داشت: در این تعریف هر دو نهاد به نیروهای خود فرصت می دهند مسائلی را از یکدیگر بیاموزند و در کنار هم به بررسی مسائل علمی و اجتماعی بپردازند و در راه گسترش تکامل جامعه به شکل مستقل تلاش کنند بدون اینکه جای اظهار نظر را برای هم تنگ کنند.

 

امام جمعه موقت فردوس مقصود از وحدت حوزه و دانشگاه را وحدت آرمانی دانست و گفت: این نگاه دقیق تری است که اهداف و آرمان های کلان را نظر دارد و بر این اساس هر دو نهاد در سایه اخلاق و ادب اسلامی فعالیت می کنند؛ این نگاه، رویکرد واقع گرایانه به وحدت دارد یعنی به مسائلی می پردازد که تحقق خارجی آن ممکن باشد.


حجت الاسلام رضوانی نسب در پایان گفت: این نگاه باید به نیازهای جامعه در همه ابعاد فرهنگی، دینی، سیاسی، اجتماعی با گستره ملی و بین المللی پاسخ دهد./928/ت302/ع

ارسال نظرات