۰۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۶
کد خبر: ۱۵۰۹۷۷
نگاهی به محصول مرکز فرهنگ و معارف قرآن؛

نخستین جلد دانشنامه قرآن کریم ویژه نوجوانان

خبرگزاری رسا ـ نخسیتن جلد دانشنامه قرآن کریم ویژه نوجوانان تألیف گروهی از محققان به همت مرکز فرهنگ و معارف قرآن منتشر شد.
دانشنامه قرآن کريم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین جلد دانشنامه قرآن کریم ویژه نوجوانان تألیف گروهی از محققان در 214 صفحه و شمارگان دوهزار نسخه به همت مرکز فرهنگ و معارف قرآن و از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به قیمت 28هزار تومان منتشر شد.

براساس این گزارش، در مقدمه  این دانشنامه به قلم حجت‌الاسلام محمدصادق یوسفی مدیر مرکز فرهنگ و معارف اسلامی آمده است: «قرآن، کلام و کتاب خدا و مهم‌ترین مرجعی است که مسلمانان، باورها، خلقیات و شیوه‌های رفتار در زندگی فردی و اجتماعی خود را با آن می‌سنجد و نظم می‌دهند، هر کس قرآن را کتاب زندگی خود قرار دهد، از گمراهی، آشفتگی و نومیدی نجات خواهد یافت.

از دستاوردهای بزرگ و فرخنده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، کوشش در خارج ساختن قرآن از غربت و گوشه‌نشینی و وارد کردن آن به متن زندگی و جامعه است و این رمز آسیب‌پذیری کشور و مردم ما در برابر دسیسه‌ها و تهاجم فرهنگی بیگانگان است.

مرکز فرهنگ و معارف قرآن با بهره‌گیری از توان علمی دانشمندان و پژوهشگران قرآن حوزه و با تشکیل بخش‌های علمی و کار گروه‌هایی تخصصی، به روشی علمی و امروزی دست به تهیه و تدوین دائرة المعارف جامع قرآن زد.

این دائرة المعارف بی‌نظیر که به صورت الفبایی، موضوع‌ها و مدخل‌های قرآنی را در برمی‌گیرد، پژوهشگران و علاقمندان به معارف قرآنی را از مراجعه به منابع دیگر بی‌نیاز می‌سازد.

پدیده‌آورندگان دائرة المعارف از همان آغاز در این اندیشه بودند که با گزینش مهم‌ترین مدخل‌ها و با تلخیص و تلطیف مطالب در قالب نثری ساده، روشن ‌و روان، محصولی علمی و فرهنگی برای استفاده نوجوانان پدید آورند، بی‌تردید قشر عظیم نوجوانان کشورمان به مرجعی متناسب با سطح شناخت و دانش خود احتیاج دارند که به نیازهای ایشان درباره قرآن پاسخ گوید.

آنچه اکنون پیش‌روی شماست نخستین جلد از مجموعه دائرة المعارف قرآنی نوجوان است، پیش‌بینی می‌شود این مجموعه سرانجام در دوازده جلد ارائه شود که نزدیک به هزار و دویست مدخل را به صورت الفبایی در بر خواهد گرفت.

امید است با بهره‌گیری از رهنمودهای و پیشنهادهای مخاطبان این اثر، در ترمیم کاستی‌های آن به توفیق بیشتری دست یابیم.

چند نکته نگارشی درباره شیوه‌نامه این اثر

معیار انتخاب مدخل‌ها عبارتند از: جذاب و مفید بودن برای نوجوانان، کلیدی بودن مدخل‌ در میان مفاهیم یا اعلام قرآنی، ایجاد زمینه مناسب برای پاسخ به پرسش‌ها یا شبهه‌هایی که برای نوجوان مطرح است و داشتن نکته‌های مهم عقیدتی یا اخلاقی و تربیتی.

نگارش این دائره‌المعارف از گزینش مدخل تا تلخیص و نگارش مقاله و اصلاح نهایی آن، زیر نظر گروهی متشکل از نمایندگان هیئت علمی دائرة المعارف و کارشناسان ادبیات کودک و نوجوان است.

نشانه‌های نگارشی براساس شیوه‌نامه دائره المعارف قرآن کریم است، با تفاوتی اندک.

حجم مقالات براساس ضرورت بوده و به حداقل بسنده شده است.

در ترجمه ساده، روشن و روان آیات از ترجمه سید جلال الدین مجتبوی، محمد مهدی فولادوندی و سید محمد رضا صفوی براساس المیزان استفاده شده است.

هر گاه ترجمه آیه‌ای نقل شود، نشانی آن آیه، داخل کمانک (  ) می‌آید و چنانچه به آیه‌ای اشاره یا مضمون آن نقل شود از نشانه (←) پیش از نشانی استفاده می‌شود، برای مثال «هر کسی ذر گرو دستاورد خویش است، (مدثر،38)، انسان مسلمان خود را در برابر کارهایش مسؤول و متعهد می‌داند، چرا که معتقد است روزی در این باره باز خواست می‌شود.(←مدثر، 38).

فهرست منابع در پایان مقاله‌ها ذکر نشده است، علاقمندان می‌توانند فهرست منابع هر مدخل را در دائرة المعارف قرآن کریم ببینند».

گفتنی است نخستین جلد دانشنامه قرآن کریم ویژه نوجوانان از صد و دو فصل تشکیل شده است که عبارتند از: آب، آبرو، آتش، آثار باستانی، آخذ، آخر، آخرت، آخرالزمان، آدم، آرامش، آرزو، آزادی، آزر، آسانی، آسمان، آسیه، آشامیدنی‌ها، آشتی، آصف بن برخیا، آل، آل ابراهیم، آل داوود، آل عمران، آل فرعون، آل لوط، آل یعقوب، آمادگی نظامی، آمنه، آوارگی، آهن، آیات خدا، آیات نامدار، آیه،‌ آیه آمن الرسول، آیه أمن یجیب، آیه تبلیغ، آیه تطهیر، آیه غار، آیه‌الکرسی، آیه مباهله، آیه ولایت، ابابیل، ابتر، ابتکار، ابر، ابرار، ابراهیم، ابریق، ابلیس، ابن سبیل، ابوبکر، ابوجهل، ابودجاجه انصاری، ابوذر غفاری، ابوسفیان، ابوطالب، ابوالهب، اتحاد، اتمام حجت، اجتهاد، اجل، احبار، احتجاج، احتضار، احترام، احد، احد/ غزوه، احرام، احزاب/سوره، احزاب/ غزوه، احسان، احسن الحدیث، احقاف/سرزمین قوم عاد، احقاف/ سوره، احمد، اخباط، اختلاف، اخلاص/سوره، اخلاق، اخوت، ادب، ادریس، اذان، اذن، اذن الهی، اذیت، اراده، اربعین، ارتجاع، ارتداد، ارث، ارض مقدس، ارم، ازدواج، ازلام، اسارت، اساطیر، اسب و اسباب نزول.

شایان ذکر است، نخستین جلد دانشنامه قرآن کریم ویژه نوجوانان تألیف گروهی از محققان در 214 صفحه و شمارگان دوهزار نسخه به همت مرکز فرهنگ و معارف قرآن، از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به قیمت 28هزار تومان منتشر شده است./993/ن602/ق

ارسال نظرات