۰۶ دی ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۴
کد خبر: ۱۵۱۲۲۴
نویسنده و پژوهشگر حوزوی:

غرب به تدریج سبک زندگی جامعه را تغییر داده است

خبرگزاری رسا ـ نویسنده و پژوهشگر حوزوی گفت: ما سبک زندگی خود را از دست داده‌ایم و فرهنگ غرب را پذیرفته‌ایم، با یک فرایند جزیی و نرم سبک زندگی اسلامی را از دست داده‌ایم و بعد از 50، 60 سال از یک رفتار اسلامی فاصله زیادی پیدا کردیم.
سبک زندگي اسلامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت‌الاسلام رضا مهکام، نویسنده و پژوهشگر حوزوی چهارشنبه شب در نشست علمی «مولفه‌های سبک زندگی اسلامی و آسیب‌شناسی آن» که در مرکز انجمن‌های علمی حوزه علمیه برگزار شد، گفت: سبک زندگی مؤلفه‌های گوناگونی دارد و ما در این جلسه به آسیب‌شناسی سبک زندگی اسلامی در خانواده می‌پردازیم.
وی افزود: وبر گفته است که سبک زندگی از جنس رفتار است که تمایلات فرد را هدایت می‌کنند و فرصت‌های زندگی بستر بروز آن را فراهم می‌آورند.
نویسنده و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: وبلن می‌گوید که سبک زندگی فرد، تجلی رفتاری سازوکار روحی، عادات فکری و معرفت اوست.
وی بیان داشت: مک‌کی می‌گوید که سبک زندگی الگویی برآمده از ارزش‌ها و باورهای مشترک یک گروه یا جامعه است که به صورت رفتارهای مشترک ظاهر می‌شود.
حجت‌الاسلام مهکام با بیان این‌که هر کس از دید خود سبک زندگی دینی را تعریف کرده است، ادامه داد: سبک زندگی دینی از علومی به حساب می‌آید که گستره وسیعی را دربرمی‌گیرد.
وی با اشاره به این‌که بخشی از سبک زندگی حاصل زندگی دوران کودکی فرد است، اظهار داشت: سبک زندگی شیوه‌ای نسبتا پایدار است که فرد اهداف خود را به آن طریق دنبال می‌کند، سبک زندگی بعد عینی و کمیت‌پذیر شخصیت افراد است.
مدیر بخش سنجش و ارزیابی مؤسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: به فرموده رهبر انقلاب حتی اگر ما نخواهیم که سبک زندگی‌مان دینی شود اما برای رسیدن به آرامش نیاز به ایجاد سبک زندگی دینی داریم.
وی ادامه داد: زندگی هر فرد از جنبه‌های شناختی، ارزشی،‌ انگیزشی و رفتاری تشکیل یافته است که وجود این چهار جنبه در فرد سبب ایجاد سبک زندگی خاص یک فرد را تشکیل می‌دهند.
حجت‌الاسلام مهکام خاطرنشان کرد: این چهار جنبه می‌تواند در فرایندهای فردی و اجتماعی بروز بیابد،‌ هم حالت‌های فردی ما روی سبک زندگی تأثیر می‌گذارد و هم ارتباطات با دیگران بر روی ما تأثیر می‌گذارد از این رو می‌توان گفت که سبک زندگی ما در حال تغییر است و یک فرایند ثابت، پایدار و ایستا نیست.
وی ادامه داد: آسیب‌هایی به سبک زندگی وارد می‌شود، سبک زندگی می‌تواند از جبنه‌های مشکلات جسمی و بیماری‌ها،‌ نوع تغذیه و رژیم غذایی،‌ شرایط عمومی و جغرافیایی، مشکلات اقتصادی خانواده،‌ مشکلات اقتصادی اجتماع، هجمه‌های تبلیغاتی مصرف‌گرایی، سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها آسیب ببیند.
نویسنده و پژوهشگر حوزوی با اشاره به این‌که ایجاد نگرش‌های حزبی، تدوین قوانین خاص در جنبه‌های سیاسی بر روی سبک زندگی تأثیر گذار است، ادامه داد: سبک زندگی از فرهنگ نیز تأثیر می‌پذیرد، که می‌توان فرهنگ را به دو بخش ایستا و پویا تقسیم‌بندی کرد.
وی اضافه کرد: در عرصه فرهنگ تغییرات نرم فرهنگی و تغیرات ناگهانی فرهنگی وجود دارد،‌ مانند ورود موبایل به جامعه که با سرعت جای خود را در جامعه باز کرد،‌ اما برخی اتفاقات فرهنگی با ملایمت اتفاق می‌افتد و به صورت نرم جای خود را باز می‌کنند که روابط دختر و پسر از این نمونه است.
حجت‌الاسلام مهکام با اشاره به این‌که سیاست‌های غلط حاکمیت گاه در سبک زندگی تأثیر گذار است،‌ افزود: حضور در اجتماعات مختلف با فرهنگ‌های دیگر سبک زندگی را تغییر می‌دهد.
وی بیان داشت: خانواده در شکل‌گیری سبک زندگی تأثیر بسیار زیادی دارد، گاه سبک زندگی افراد با یکدیگر سازگار نیست و این موضوع سبب گره‌ افتادن در زندگی‌ها می‌شود.
نویسنده و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: گروه همسالان فرد از نظر فرهنگی در سبک زندگی تأثیر می‌گذارد و همچنین یکی از بزرگ‌ترین تأثیرگذاران در سبک زندگی رسانه است، که می‌توان گفت همه جنبه‌های فرهنگی دیگر را در زیر پوشش خود قرار می‌گیرد.
وی با بیان این‌که سالم‌تر بودن هر یک از عوامل تأثیرگذار در سبک زندگی ما را به سبک زندگی مطلوب نزدیک می‌کند، ادامه داد: سبک زندگی جامعه ما اسلامی نیست و علت آن است که یک جدایی میان مناسک دینی و زندگی اتفاق افتاده است.
حجت‌الاسلام مهکام بیان داشت: قرار نیست دین تنها در احکام عبادی ما قرار بگیرد، از مسواک زدن تا نوع آب خوردن و توصیه‌های ریز و کلان در دین بیان شده است.
وی با اشاره به این‌که ما سبک زندگی خود را از دست داده‌ایم و فرهنگ غرب را پذیرفته‌ایم، ابراز داشت: با یک فرایند جزیی و نرم سبک زندگی اسلامی را از دست داده‌ایم و بعد از 50، 60 سال از یک رفتار اسلامی فاصله زیادی پیدا کردیم.
نویسنده و پژوهشگر حوزوی اضافه کرد: افراد و پژوهشگرانی باید فعالیت کنند و ویژگی‌های سبک زندگی اسلامی را فراوری کنند و آن را به جامعه عرضه کنند./914/پ202/پ
ارسال نظرات