استاد حوزه و دانشگاه:
نقش ولایت فقیه در تمام عرصههای فردی و اجتماعی ما مشهود است
خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه جریان روحانیت و علمای شیعه یکی از جریانهای اصیل و مذهبی در کشور است، گفت: نقش ولایت فقیه در تمام عرصههای فردی و اجتماعی ما مشهود است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی ابوطالبی، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، صبح امروز در دوره تخصصی بصیرت سیاسی ویژه طلاب نخبه سراسر کشور که در مرکز آموزشی امام علی(ع) سپاه قم در حال برگزاری است، به بررسی جریانشناسی مذهبی پرداخت.
وی سخن خود را با بیان رهبر معظم انقلاب که اخیرا فرموده بودند« خطر ورود سکولاریسم در حوزه های علمیه وجود دارد» آغاز کرد وافزود: باید مراب ورود این جریان باشیم و برای حفظ جریان اصیل و مذهبی کشور که علمای شیعه و روحانیت هستند تلاش کنیم.
فقها و علما از گذشته تاکنون ولایت بر مردم داشتهاند
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: فقها، علما و بزرگان شیعه از گذشته تاکنون دارای ولایت بر مردم بودهاند و مردم همواره از آنها پیروی و در امور مختلف شخصی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خود با آنها مشورت می کردند و این قضیه به صورتی بود که حتی 500 سال پیش شاه طهماسب خطاب به محقق کرکی میگوید، شما نائب امام مان(عج) هستید، حکومت در شأن شماست و من با اجازه شما اداره امور اجرایی کشور را به دست می گیرم.
حجتالاسلام ابوطالبی با اشاره به این که در کتابها و اسناد مختلفی هم آمده که حاکمیت حق امام زمان(عج) است و سلطان جامعه امام زمان است و در نبود و غیبت امام(ع) این امر بر عهده مرجعیت است، گفت: بحث ولایت فقیه در همه ابواب همچون جهاد، نکاح، حدود و بسیاری موارد دیگر مطرح است و تابعیت از ولایت فقیه امری واجب و حتمی است.
وی ابراز داشت: در زمان سلاطین و حاکمان هم برخی از فقها وعلما منصبهایی را میگرفتند که برخی از مردم به آنها می گفتند چرا وارد این منصب شدهاید و با حاکمان همکاری می کنید که پاسخ همه فقهایی که وارد این منصب می شدند و در کنار سلطان قرار می گرفتند، این بود که ما به ظاهر این منصب را از سلطان می گیریم ولی در اصل این منصب، منصبی است که امام زمان(عج) به فقها و علما داده است.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در دوره صفویه نصف حکومت در دست فقها و علما بود، در حکومتی که سلطان حاکم بود، علما می رفتند و سمتی را میگرفتند و در حال حاضر هم حکومت و حکمیت از آن فقها است و به دست آنان اداره میشود و برخی افراد سختشان است که روحانیت منصب و مسؤولیتی را داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: در گذشته تمام اسناد ازدواج، ملکی، حقوقی و قضایی مردم مهر علما را در ذیل برگه داشت نه مهر سلطان را و حتی سند ازدواج خود سلطان را هم یک عالم امضاء و مهر می کرد یعنی مردم به فقها و علمای خود اعتماد داشتند و همه امور خود را با امضای آنها انجام میدادند.
هویت ملی ایرانیان با فرهنگ تشیع گره خورده است
حجتالاسلام ابوطالبی با بیان اینکه خانم نیکی کدی پژوهشگر و خاورشناس آمریکایی هویت ملی ایرانیان را گرهخورده با فرهنگ تشیع عنوان کرده است، افزود: هویت ملی ایرانیان در اعتقاد و عمل با فرهنگ تشیع گره خورده و حتی در اهل سنت، مسیحیان و ارمنیان ایرانی هم برخی از آداب شیعی وجود دارد و برای ائمه(ع) نذوراتی میدهند.
وی در ادمه بحث ولایت فقها بر مردم اظهار داشت: فتحعلی شاه خدمت کاشفالغطاء رسید و از او درخواست کرد تا دستور دهد مردم برای کمک به او برای مقابله با روسها به میدان بیایند و کاشفالغطاء به مردم گفت: من کاشفالغطاء از آنجا که ولایت بر شما دارم به فتحعلیشاه که اظهار بندگی میکند و شریعت اهلبیت(ع) را دارد اجازه می دهم که فرماندهی نظامی شما را بر علیه غاصبین بر عهده داشته باشد.
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به این که حکومت حق فقها است و همکاری فقها و علما در کشور با مسؤولان برای مقابله با کشورهای غربی و دشمنان است، افزود: در گذشته هم تنها دلیل و مهم ترین دلیل این که کشور ایران مستعمره غرب نشد وجود و حضور علما و تشیع در ایران بود.
وی ابراز داشت: 150 سال پیش ناصرالدین شاه در انگلیس قرارداد رویتر که برای کشیدن خط آهن از دریای خزر تا خلیج فارس، ساخت گمرک و ایجاد تلگراف برای ایران در ازای گرفتن 70 سال منابع زیرزمینی، 15 سال درآمد تلگراف و 15 سال درآمد گمرک بود امضا کرد، خبر به ملاعلی کنی در تهران رسید، به ناصرالدین شاه دستور داد این قرارداد را فسخ کن و ناصرالدین شاه این کار را انجام می دهد و اگر این کار را ملا علی کنی انجام نمی داد تمام اموال ایران با این قرارداد از بین میرفت.
استفاده از تنباکو به هر نحوی که باشد حکمش حکم محاربه با امام زمان(عج) است
حجتالاسلام ابوطالبی بااشاره به قرارداد تنباکوی ناصرالدین شاه با انگلیس افزود: این قرارداد به ضرر ایران بود، بعد از این حرکت میرزای شیرازی 2 نامه برای ناصرالدین شاه می نویسد و از او میخواهد این قرارداد را نقض کند که ناصرالدین شاه توجیه کرده و سخن میرزا را عملی نمی کند، در این حال میرزای شیرازی حکمی می دهد و در آن اعلام می کند استفاده از تنباکو به هر نحوی که باشد حکمش حکم محاربه با امام زمان(عج) است.
وی ابراز داشت: اسناد انگلیس نمایانگر این مطلب است که نوشتهاند روز پنجشنبه حکم از جانب میرزای شیرازی صادر شد، روز جمعه پخش شد و روز شنبه احدی در ایران تنباکو نکشید و همه تنباکو را کنار گذاشتند و همه گفتند که حکم میرزا حکم نائب امام زمان(عج) است و باید اجرایی شود.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اراذل و اوباش هم عرق می خوردند ولی تنباکو استعمال نمی کردند وقتی به آنها گفتند شما که عرق می خورید پس چرا تنباکو نمیکشید، جواب دادندعرق میخوریم به امید شفاعت امام زمان(عج) که از ما بگذرد ولی چگونه تنباکو مصرف کنیم که حکم آن محاربه با امام زمان(عج) است.
وی با اشاره به سخن شیخ حسن کربلایی که می نویسد حکم میرزای شیرازی سبب روشنشدن قبح تنباکو شد و حتی اهل کتاب هم به دلیل قبح تنباکو از آن استفاده نمی کردند، گفت: قبح اجتماعی هر چیز مرحله اول امر به معروف و نهی از منکر است و وقتی موردی قبیح شناخته شود دیگر هیچکس آن را عملی نمیکند.
حجتالاسلام ابوطالبی بیان داشت: وقتی برخی افراد خدمت علمای دیگر رسیدند و گفتند نظر شما در مورد تحریم تنباکو چیست و وظیفه ما که از میرزای شیرازی تقلید نمیکنیم چیست، تمام فقها و علما گفتند میرزای شیرازی فتوا نداده بلکه حکم ولایی کرده است و عمل به این حکم برای همه چه مردم و چه علمای دیگر واجب است.
وی با بیان این که آقا نجفی اصفهانی 120 سال پیش در راستای رد مسیحیت نشریه تولید کرد، اظهار داشت: شورای نگهبان حال حاضر ما در همه مقاطع علما جلودار بودند و در صف اول حرکت می کردند و مردم پشت سر آنها و به تبعیت از آنها حرکت میکردند و علما را به عنوان ولی خود میدانستند.
عدلیه حکومت باید تابع شرع و علما و فقهای آن باشد
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: شورای نگهبان ما 120 سال پیش هم بود و شیخ فضلالله آن را تصویب و عملی کرده بود، به قول شیخ فضل الله نوری عدلیه فراشباشی شرع است، عدلیه حکومت باید تابع شرع و علما و فقهای آن باشد.
وی با بیان این که در دوره رضاخان علما دو نوع عملکرد داشتند، گفت: یک عده همچون شهید مدرس و مرحوم بافقی با رضاخان روبرو و درگیر شدند که یا شهید و یا تبعید شدند و برخی هم مانند آیت الله شیخ عبدالکریم حائری که تصمیم گرفت حوزه های علمیه را تأسیس و لباس روحانیت را حفظ کند به مقابله با رضاخان میپرداختند.
حجت الاسلام ابوطالبی افزود: مرحوم آیت الله گلپایگانی میگفت در دوره حکومت رضاخان بس که عرصه بر ما تنگ میآمد و سخت می شد درد دلی با امام زمان(عج) داشتم که راهی به ما نشان دهد تا از این سختیها رهایی پیدا کنیم که در عالم مکاشفه دیدم حضرت آمد و برگهای در دست داشت که روی آن نوشته بود به شیخ عبدالکریم حائری مراجعه کنید ت مشکلتان حل شود.
وی با اشاره به این که حوزه علمیه را آیت الله حائری تأسیس کرد، ابراز داشت: آیتالله بروجردی حوزه را به عرصه اجتماع کشید و دین را رونق داد و از گسترش دین در جامعه شخصی همچون امام خمینی(ره) بلند شد و مردم باز برای تبعیت از ولایت علما، پیروی کردند و به پا خاستند که همین امر سبب شد ریشه سلطنت زده شود و انقلاب اسلامی ایران صورت بگیرد.
چرا میرزای شیرازی با توجه به ولایت خود بر مردم حکومت را در دست نگرفت
استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این پرسش که چرا میرزای شیرازی با توجه به حمایت مردم و ولایتی که داشت حکومت را در دست نگرفت، خاطرنشان کرد: میرزای شیرازی خود فرموده بود که اگر ناصرالدین شاه برود یا انگلیسیها بر کشور حاکم می شوند یا باید برویم زیر سلطه عثمانیهای سنیمذهب، پس حکومت ناصرالدین شاه که شاه شیعی است و حرمت علما را نگه می دارد بهتر از این دو مورد است.
وی با بیان این که فضای سیاسی و اجتماعی زمان میرزای شیرازی برای تغییر حکومت و تثبیت ولایت مقتضی و کافی نبود، گفت: درست است که فقیه یا عالم بر مردم خود ولایت دارد و مردم هم تابع امر او هستند ولی شرایط و اقتضای زمان به گونهای بود که تغییر حکومت بر ضرر کشور و مردم و امکانپذیر نبود و این شرایط در زمان حرکت امام خمینی(ره) کامل شد و تمام شرایط مهیا شد و انقلاب اسلامی ایران به ثمر نشست./907/پ201/پ
ارسال نظرات