۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۲۰:۴۴
کد خبر: ۱۵۱۷۰۲
یکی از مدیران حوزه علمیه تهران:

نظرات مخالفین اسلام و راهکارهای مقابله با آن‌ها در حوزه علمیه تبیین شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه آیت الله جلالی خمینی تهران با بیان این‌که مباحث سکولار و ولایت فقیه به اندازه کافی در حوزه‌های علمیه تبیین نشده است خواستار معرفی نظرات مخالف با اسلام و راهکارهای مقابله با آن‌ها شد.
كلاس درس حوزه علميه
حجت‌الاسلام محمد صبوری، مدیر مدرسه علمیه آیت الله جلالی خمینی تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: یک نظام و حکومت اسلامی از حوزه متولد می‌شود لذا حوزه‌های علمیه بایستی برای نظام ایده‌پردازی کنند و تمام طرح و برنامه‌های نظام در مباحث اسلامی بر عهده حوزه می‌باشد.
مدیر مدرسه علمیه آیت الله جلالی خمینی با تاکید بر این‌که حوزه علمیه باید تبلیغ و ارشاد در نظام را بر عهده داشته باشد گفت: روحانیون باید در بین مردم حضور داشته باشند و مبانی اسلامی را برای آن‌ها تبیین کنند.
وی در پاسخ به افراد سکولار که دین را از سیاست جدا می‌دانند گفت: همان‌طور که شهید مدرس گفته است سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ما می‌باشد، با مرور در سیره ائمه معصومین(ع) نیز متوجه می‌شویم که این بزرگواران در همه حال در عرصه سیاست حضور داشته‌اند.
حجت‌الاسلام صبوری با تاکید بر اسلامی بودن نظام گفت: با توجه به این‌که این نظام زاییده خود حوزه می‌باشد اگر کسی بر این باور باشد که حوزه با حکومت ارتباطی ندارد و در آن داخل نیست از دین خارج است.
وی افزود: اگر فردی در مقابل دشمن ساکت بماند و انفعال داشته باشد علامت سکولار بودن در آن هویدا می‌شود اما اگر انسان حتی در دل، مخالف دشمنان نظام جمهوری اسلامی باشد، سکولار نخواهد بود.
مدیر مدرسه علمیه آیت الله جلالی خمینی با اشاره به این‌که اگر تفکر سکولار در جامعه و حوزه علمیه رواج پیدا کند نظام مانند نظام دوران طاغوت می‌شود اظهار داشت: در این حالت اسلام تنها به نمادی برای استفاده در شرایط بحرانی تبدیل خواهد شد و دشمن در نظر دارد این امر را به رنگ مذهب، به رنگ خشک مقدس‌ها، به شیوه تقدس مآبانه و مدافع گرایانه ترویج دهد.
وی گفت: مباحث سکولار و ولایت فقیه به اندازه کافی در حوزه‌های علمیه تبیین نشده است، بنده نیز بارها پیشنهاد داده‌ام که حوزه نیاز به یک سری مسائل علم کلام تطابقی دارد که علاوه‌بر تبیین نظرات اسلام، نظرات مخالف آن را نیز بیان کند، در این خصوص تنها به پژوهش‌های داوطلبانه بسنده شده است اما باید به این امر توجه کرد که برخی از روحانیون امروز ما نه تنها وهابیت را نمی‌شناسند، انجمن حجتیه و... را هم نمی‌شناسند.
حجت‌الاسلام صبوری خاطرنشان کرد: درس‌های امروز حوزه‌های علمیه، تنها شامل نظرات اسلام هست و آن‌ها را تبیین می‌کند نه نظرات مخالفین، در صورتی‌که ما نیاز به تبیین نظرات مخالفین و راهکارهای مقابله با آن‌ها نیز داریم.
مدیر مدرسه علمیه آیت الله جلالی خمینی با اشاره به وجود ظرفیت علمی در هر فرد گفت: به نظر من روحانیون ما باید در قم سنجیده شوند و بیشتر از حد توانشان به علم آموزی نپردازند بلکه پس از این مقطع به طور الزامی به شهرستان‌های دور افتاده و محروم فرهنگی اعزام شوند تا تبلیغ داشته باشند.
وی گفت: امروز در جامعه مشاهده می‌شود افرادی خودسرانه و بی‌هیچ لیاقتی لباس روحانیت را بر تن کرده و با استفاده از رگ خواب مردم، آن‌ها را منحرف می‌سازند لذا باید برای روحانیون کارت‌های شناسایی صادر شود تا هر فردی به این اصل اصیل تعرض نکند.
حجت‌الاسلام صبوری با تاکبد بر فرموده امام خمینی(ره) مبنی بر این‌که حوزه باید حالت سنتی خود را حفظ کند، اظهار داشت: این حالت سنتی حوزه، مستقل بودن آن را نیز شامل می‌شود به نحوی که حوزه از نظر مالی نباید از دولت بودجه بگیرد و وام‌دار آن باشد که اکنون این‌گونه است.
وی با اشاره به این‌که در راس حکومت ولی فقیه وجود دارد گفت: حوزه علمیه باید به طورکامل در راستای اهداف ولی فقیه حامی نظام باشد.
مدیر مدرسه علمیه آیت الله جلالی خمینی در پایان با اشاره به حق بودن و اسلامی بودن حکومت حاکم بر کشور، گفت: حوزه علمیه باید پشتیبان و حامی نظام باشد و باید توجه کرد که نظام با این تهاجم دشمن از هرطرف در حال مقابله است لذا در گوشه و کنار کوتاهی‌هایی هم مشاهده می‌شود اما باید به این نیز توجه داشت و از آن خرسند بود که در راس حکومت فقیه مجتهد حضور دارد./9598/ت302/ص
ارسال نظرات