۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۱۵۱۷۴۹
مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران:

سبک زندگی اسلامی یعنی همه ابعاد زندگی رنگ و بوی خدا بگیرد

خبرگزاری رسا ـ مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: اگر در زندگی شخصی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی و مانند آن اصالت به دین باشد باید همه ابعاد سبک زندگی رنگ و بوی خدایی بگیرد، اخلاق، رخت و لباس، دخل و خرج، نوع تعامل با یکدیگر، دانشگاه، بازار، مراسم‌های عروسی و ختم همه و همه باید رنگ و بوی آمیزه‌های دینی بگیرد.
سبک زندگي اسلامي

حجت‌الاسلام ابوالقاسم علیزاده، مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: سبک زندگی اسلامی متاثر از نوع بینش، اعتقادات و باورهای انسان از طرفی و وابستگی‌های عاطفی، روحی و قلبی او از طرف دیگر است، به طور معمول اساس و زیر بنا و مبنای رفتارها نوع بینش و باورهای آدمی و وابستگی‌های عاطفی او است.

وی گفت: اگر نوع بینش، بینش توحیدی و اسلامی و مکتبی باشد به طور قطع نگاه‌ها و نگرش آدمی نسبت به ابعاد مختلف زندگی از جمله سبک آن، توحیدی خواهد شد چنانچه اگر انسان در عالم عشق و محبت وابستگی عمیق به شخصیت‌های بزرگ و نورانی همچون ائمه اطهار(ع) و یا علما و عرفا و بزرگان اسلامی و مذهبی داشته باشد تلاش می‌کند از آنان به لحاظ رفتاری و سبک و سیاق زندگی الگو برداری کند، از این‌رو خداوند در قرآن کریم می‌فرماید«رسول خدا برای شما الگو است».

حجت‌الاسلام علیزاده اساس و ریشه رفتارها به معنای عام و سبک زندگی به معنای خاص را به دو نکته تقسیم کرد و گفت: ریشه نخست اعتقادها و باورها است اما ریشه دوم آن وابستگی عاطفی، عشق و محبت است، که در همان حقیقت معارف و آموزه‌های دینی ما نیز به آن اشاره شده است.

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران معارف دینی را به سه بخش تقسیم کرد و در تبیین آن افزود: بخش نخست آن که حکم ریشه و پایه اصلی را دارد، اعتقادات و مباحث نظری است، بخش دوم که حکم تنه و شاخ و برگ همان ریشه ریشه را دارد، محبت و ارتباطات عاطفی تعریف می‌شود؛ بخش پایانی که ثمره و نتیجه دو بخش نخست است، رفتارها، عملکردها و مواضع یا به تعبیری تبعیت، اطاعت و سرسپردگی نام دارد؛ این سه بخش را می‌توان در سه کلمه معرفت، محبت و اطاعت خلاصه کرد.

وی معارف دینی را از نگاهی دیگر مورد بررسی قرار داد و گفت: در این نگاه ریشه همان اعتقاد می‌ماند اما تنه مباحث فقهی و دستورالعمل‌های دینی یا همان فروع دین و روش بندگی و ارتباط با خدا است و محصول این ریشه و تنه را اخلاق، به معنای سبک و سیاق و روش‌ها و منش‌های زندگی می‌نامند.

حجت الاسلام علیزاده گفت: اگر بینش، بینشی غیرتوحیدی مانند فاشیستی، ماتریالیستی، سکولاریستی و آن‌چه که در فرهنگ غرب رواج دارد، باشد طبیعی است که در سبک و سیاق زندگی اثر می‌گذارد؛ به عنوان مثال در ارتباط با آزادی اگر از زاویه و مجرای اعتقاد و باورهای اسلامی نگاه کنیم به‌گونه‌ای تعریف می‌شود و بازخوردی متناسب دارد، اما اگر از زاویه و فرهنگ غربی تعریف شود مفهوم دیگری می‌دهد و به تبع اثرگذاری آن درسبک زندگی به‌گونه‌ای دیگر خواهد بود؛ در نتیجه ابتدا باید اصالت‌ها و مبانی مشخص گردد.

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: اگر در زندگی شخصی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی و مانند آن اصالت به دین باشد باید همه ابعاد سبک زندگی رنگ و بوی خدایی بگیرد، اخلاق، رخت و لباس، دخل و خرج، نوع تعامل با یکدیگر، دانشگاه، بازار، مراسم‌های عروسی و ختم همه و همه باید رنگ و بوی آمیزه‌های دینی بگیرد.

وی با تاکید بر اصالت نفس در مکتب اومانیسم گفت: در این مکتب اصل امیال نفسانی می‌شود و در سبک زندگی به‌گونه‌ای اثر می‌گذارد که در آزادی اصالت را به دین نمی‌دهند بلکه اصالت آن را به خود آزادی خواهند داد و هیچ محدودیتی برای آزاد و آزادی قائل نمی‌شوند.

حجت‌الاسلام علیزاده با تاکید بر قلبی بودن ایمان خاطرنشان کرد: انسان دارای دو حوزه قلب و عقل است، به وسیله عقل که مرکز خرد، تفکر و اندیشه است پرده‌های جهل را می‌درد و به علم، آگاهی و دانش می‌رسد؛ اما آن‌چه که به انسان آرامش می‌بخشد حقیقت‌هایی است که به وسیله قلب روشن می‌شود.

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: هنگامی که نور علم به قلب وارد شود، فرد دیگر یک عالم ساده نیست بلکه به شخصی با بصیرت تبدیل خواهد شد؛ باور، یقین، ایمان حقیقت‌هایی در حوزه قلب و درون آدمی می‌باشند اگر انسان در درون خود در برابر حقایق عالم به‌خصوص خداوند متعال خاضع و خاشع باشد به آرامش می‌رسد.

وی با اشاره به آیه«الا بذکر الله تطمئن القلوب» گفت: مراد از ذکر تجلی حقیقت ایمان در قلب آدمی است و تنها به معنای ذکر لسانی نیست هرچند این ذکر نیز نشانی از ذکر قلبی است اما حقیقت ذکر امری باطنی و درونی است که به طور مستمر و مدام و لحظه به لحظه تکرار شود؛ ایمان و باورداشت قلبی انسان آشکار می‌شود و در رفتارها و عمل او متجلی خواهد شد چنانچه در قرآن کریم هرکجا از ایمان سخنی گفته شده است از عمل‌صالح نیز یادی شده است.

حجت‌الاسلام علیزاده گفت: ایمان و عمل صالح در اصل یک حقیقت هستند و عمل صالح ثمره و تجسم عینی همان حقیقت ایمان مومن است، از این‌رو با نگاه به ظاهر مومنان و سبک زندگی آنان یک نوع قرار و آرامش به چشم می‌خورد، اما در زندگی افراد بی ایمان این آرامش با ارتکاب گناه‌هایی مانند خوردن لقمه حرام و برخی از پلشتی‌های اخلاقی، به‌ هم‌ می‌ریزد.

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به خطر سکولار شدن فرد در همه ابعاد زندگی گفت: سکولار کسی است که قائل به مرزبندی بین شریعت و زندگی مادی و طبیعی و بین دین و دنیا باشد، ممکن است افرادی اهل نماز شب، تلاوت قرآن و نماز جماعت اول وقت باشند اما سکولار نیز باشند.

 وی گفت: سکولار ممکن است ریشه در اعماق وجود پیدا کند و در صورت ظاهری فرد اثری از سکولار بودن وجود نداشته باشد اما در مواقع انتخاب، حمایت و تولی و تبری همان اندیشه سکولار سردر می‌آورد و او را به خطا می‌اندازد، ممکن است لایه سطحی فردی اسلامی باشد اما مغز و بیخ و بن آن غیر اسلامی شود.

حجت الاسلام علیزاده گفت: با عنایت به فرموده‌ رهبر معظم انقلاب دو مشخصه روشن برای یافتن مصداق یک فرد سکولار به دست می‌آید؛ انفعال و ارتجاع که یکی از سرچشمه‌های آن‌ها همین اندیشه سکولار است؛ انفعال به معنی رعب، وحشت و عقب نشینی کردن در برابر هجمه‌های دشمن و تحت تاثیر ژست‌های پوشالی آن قرارگرفتن و گوشه نشینی و عافیت طلبی است، از این‌رو ممکن است فردی برای امام حسین(ع) مجلس روضه برپا کند اما شعور عاشورایی نداشته باشد.

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در پایان با واپس‌گرا خواندن ارتجاع گفت: ارتجاع یعنی فرد دست از آرمان‌ها بردارد و به دوران جاهلیت برگردد و یا قائل به جدایی بین ایمان و عبودیت با دیگر دستورات الهی مثل جهاد باشد، مقام معظم رهبری مسلمانی را به دو بخش ایمان و عقیده و جهاد و مبارزه تقسیم می‌کنند، همچنین خداوند متعال داشتن ایمان به خدا و رسولش و جهاد با مال و جان در راه خدا را تجارتی خواند که انسان را از عذاب الیم نجات می‌دهد، از این‌رو می‌توان گفت نداشتن رکن دوم یعنی جهاد نوعی سکولاریزم است./9598/ت302/ن

ارسال نظرات