۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۱۵۲۴۶۳

چند خبر از ویژه برنامه بصیرت عاشورایی

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله علم‌الهدی تأکید کرد: اگر بینش سیاسی مردم از دین فاصله بگیرد، تاریخ صدر اسلام تکرار شده و شاهد تاخت و تاز یزیدها و شمرها خواهیم بود که جریان ولایت و حق را منزوی خواهد کرد.
بصيرت عاشورايي


به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیداحمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، در ویژه برنامه بصیرت عاشورایی گفت: کسانی که فجایع وحشتناکی را علیه اهل بیت(ع) مرتکب شدند و به جنگ با فرزندان رسول خدا برخاستند، خارج از دنیای اسلام نبوده و مردمی بودند که از مسیر ولایت و امامت منحرف شده بودند.
ریشه همه ظلم‌ها و فجایع در تاریخ اسلام کج فهمی مردم از دین بوده است.


وی با بیان این که عامل اصلی همه فجایعی که در دو قرن اول صدر اسلام رخ داد، مردم بی‌بصیرت بودند، افزود: اگر مردم دینشان را از منبع وحی می‌گرفتند، هیچ گاه به خطا نمی‌رفتند، اما دشمن موفق شد قرائت‎های انحرافی از دین را به مردم تحمیل  و آن‌ها را دچار تردید کند.


عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: معاویه زمانی بر مردم مسلط شد که توانست قرائت‌های انحرافی از دین در جامعه ارائه کند و فعالیت اصلی معاویه در بین مسلمان‌ها ایجاد همین قرائت‌های ناصحیح بود که در درجه اول نوعی از تحلیل سیاسی را بین مردم توسعه داد و مردم نیز این بینش را پذیرفتند و در نتیجه بینش سیاسی متکی بر جدایی دین از سیاست بین آنان رواج یافت، چنانکه در دوران ما نیز همین بینش با شعار دموکراسی بین ملت‌ها تبلیغ و ترویج می‌شود.

 

وی با تأکید بر این‌که وقتی بینش و تحلیل سیاسی مردم از دین فاصله بگیرد انحراف به وجود می‌آید که نتیجه آن حاکمیت شیطان و فتنه بر عموم مردم است، گفت: جعل حدیث از جمله دیگر ترفندهای معاویه بود، زمانی که مردم دچار قرائت‌های انحرافی شوند، تحلیل‎های سیاسی‎شان از دین فاصله می‌گیرد و در نتیجه اهل بیت دچار مظلومیت شده و فاجعه کربلا پیش می‌آید، در حال حاضر نیز در فتنه‌گری‌هایی که به وسیله برخی جریان‌های لائیک صورت می‎گیرد، همین دو توطئه یعنی ارائه قرائت‌های انحرافی و جدایی تحلیل‌های سیاسی از دین در جریان است.


وی در پایان تأکید کرد: اگر این اتفاق در جامعه رخ دهد، باز تاریخ صدر اسلام تکرار می‌شود و شاهد تاخت و تاز یزیدها و شمرها خواهیم بود و جریان ولایت و حق منزوی خواهد شد.

 

نمایش‌های آیینی، مصداق بصیرت‌بخشی دینی است
حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد حسینی، مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام رضا(ع) نیز مضامین تاریخی ارائه شده در نمایش‌های آیینی را مصداق بصیرت بخشی در جامعه دانست و اظهار داشت: دین با ارائه مضامین ارزشی الهی، اجازه ظهور و بروز بیشتری به هنر داده است و این مسأله در فرهنگ شیعه به اوج خود می‌رسد.


وی با اشاره به پخش گزیده‌ای از سخنان مقام معظم رهبری در چند پرده از نمایش‎های آیینی ویژه برنامه بصیرت عاشورایی، گفت: ارائه و پرداخت صحیح بخشی از سخنان بصیرت بخش رهبری یکی از برتری‌های نمایش آیینی امسال نسبت به سال‎های گذشته است.


وی ویژه برنامه بصیرت عاشورایی را مصداق ارائه گفتمان حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری دانست و گفت: گفتمان رهبری که مصداق امروزی گفتمان شیعه است، گفتمانی برخواسته از فطرت‌ها و منطق غالب جهان است و ما باید در جهت غلبه هر چه بیشتر این گفتمان تلاش کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی، بازسازی جنگ صفین، ماجرای حکمیت و سایر حوادث بصیرت بخش صدر اسلام را انتخاب مناسبی عنوان کرد و نشاط دینی را نیاز امروز جامعه دانست و افزود: بسیاری از مفاهیم دینی را نمی‌توان با کلام منتقل کرد و برای اینکه مردم به درک بهتری از مفاهیمی همچون بصیرت برسند نیاز به قالب‌های متنوع تری است.

 

 حضور بیش از 10 هزار نفر در سوگواره بصیرت عاشورایی

 همچنین، حجت‌الاسلام سعید آخوندی، معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی از حضور بیش از 10 هزار نفر پس از گذشت سه روز از نمایش های آیینی ویژه برنامه بصیرت عاشورایی خبر داد و گفت: از آنجا که این برنامه برای چهارمین سال پیاپی توسط این نهاد برگزار می‌شود، استقبال گسترده‌ای از سوی مخاطبان این برنامه صورت گرفته است.

وی با اشاره به این‌که تأمین هزینه های این مراسم از محل عواید موقوفات انجام می‌شود، گفت: بصیرت عاشورایی به عنوان یکی از شاخص‌ترین برنامه‎های تبلیغی که برای عموم مردم برگزار می‎شود، توانسته با تکیه بر ظرفیت‌های عرصه وقف، مخاطبان علاقه‌مند به برنامه‎های هنری و آئینی را مورد توجه قرار دهد که نمایش‌های آیینی‌عاشورایی در این ویژه برنامه در شش آیتم، مرتبط با مفهوم بصیرت و با نگاه به بازه‎های حساس تاریخ اسلام تولید شده است.


حجت‌الاسلام آخوندی هدف از برگزاری این نمایش‎ها را آشنایی مخاطبان با وقایع دوران زندگی اهل بیت(ع) و جایگاه خواص و عوام در این دوران عنوان کرد و افزود: آیتم‎های جنگ صفین، ماجرای حکمیت، ورود حضرت مسلم به کوفه و روز عاشورا از بزنگاه‎های تاریخ شیعه هستند که به کمک جلوه‎های ویژه صوتی و تصویری مختلف در این نمایش بازسازی شده‌اند.

 

گفتنی است، مراسم بصیرت عاشورایی از چهاردهم دی آغاز شده و به مدت 10 شب در حسینیه امام خمینی(ره) مشهد با اجرای نمایش‎های آیینی در حال برگزاری است/932/د102/ع

ارسال نظرات