۲۱ دی ۱۳۹۱ - ۲۲:۵۶
کد خبر: ۱۵۲۸۸۱
از سوی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

شماره 51 و 52 خبرنامه شورا منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ شماره 51 و 52 خبرنامه شورا برای ماه های آبان وآذر از سوی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد.
خبرنامه شورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شماره 51 و 52 خبرنامه شورا برای ماه های آبان و آذر سال جاری به همت دبیرخانه انقلاب فرهنگی منتشر شد؛ در بخش نخست این خبرنامه بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با اساتید دانشگاه های جهان اسلام با عنوان «ایران به برکت انقلاب در رتبه علمی بالای دنیا قرار دارد» آورده شده است.


رهبر معظم انقلاب در این دیدار جنایات و وحشی گری های رژیم صهیونیستی در حمله به مردم نوار غزه را نشان دهنده سبعیت حیرت آور سردمداران این رژیم خواندند و با اشاره به وقاحت مضاعف و نفرت آور آمریکا، انگلیس و فرانسه در حمایت از کشتار مردم غزه اظهار داشت: کشورهای اسلامی به خصوص دولت های عربی با اصلاح رفتار خود در این مسأله ضمن کمک به مردم مظلوم، اما شجاع و سرافراز نوار غزه برای شکستن محاصره این منطقه تلاش کنند.


وی افزود: امت اسلام نیز به تأسی از مقاومت پیروز مردم غزه بداند که ایستادگی و استقامت، تنها راه نجات و غلبه بر دشمنان است؛ وحشی گری های صهیونیست ها در حمله به مردم بی گناه و غیر نظامی غزه باید وجدان دنیای اسلام را تکان دهد و حرکت عظیم ملت های مسلمان روح تازه ای پیدا کند.


در بخش دیگر خبرنامه در تبیین سخنان احمدی نژاد در اجلاس جهانی اساتید دانشگاه ها و بیداری اسلامی آمده است: برخی تصور می کنند در طرح موضوع بیداری اسلامی نگاه طایفه ای و تعصبی وجود دارد، در حالی که اصلا چنین نیست، دعوت به بیدای به این معنا نیست که دیگران در سیطره ما قرار بگیرند.


رییس جمهور با بیان این که بیدای اسلامی مخصوص مسلمانان نیست بلکه متعلق به همه بشریت است، گفت: منظور از بیداری اسلامی بیداری از جنس اسلام است، اسلام صفت بیداری همه بشریت فارغ از هر گونه نژاد، طایفه و مذهبی است.


حوزویان و دانشکاهیان برای استقلال و پیشرفت کشور اتحاد داشته باشند


در بخش دیگری از این خبرنامه و در سخنانی از مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست رؤسای دانشگاه ها می‌خوانیم؛ باید حوزویان و دانشگاهیان برای استقلال و پیشرفت کشور، رفع نیازهای جامعه، رهایی تحت سلطه از زیر یوغ استکبار اتحاد داشته باشند.


وی اضافه کرد: از شهادت آیت الله شهید مفتح در دانشکده الهیات دانشگاه تهران تا شهادت دانشمندان هسته ای، نشان می دهد که این اتحاد ایجاد شده و به همین علت دشمنی که خواهان اختلاف و افتراق بین این دو نهاد است دست به ترور می زند.


مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی

مصوبات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که در بخشی از این خبرنامه آمده است عبارت اند از: سند راهبردی کشور در امور نخبگان، ترکیب وظایف و اختیارات هیأت امنای استانی دانشگا آزاد اسلامی، اصلاح بند(ی) ماده 12 و ماده 21 اساسنامه اصلاحی دانشگاه آزاد اسلامی، الحاق یک بند جدید به ماده 1 مصوبه تشکیل ستاد توسعه زیست فناوری.


برخی عناوین اخبار مربوط به اعضای شوارای عالی انقلاب فرهنگی که در این خبرنامه آمده عبارت اند از: ایجاد قطب های علمی مشترک میان حوزه و دانشگاه، وحدت حوزه و دانشگاه لازمه حکومت دینی است، ایران از نظر تولید علم در چند سال آینده به جایگاه تک رقمی در جهان خواهد رسید، وحدت حوزه و دانشگاه علمی نشده است، همه باید پشت سر ولی امر مسلمین حضرت آیت الله خامنه ای حرکت کنیم، دانش آموزان و دانشجویان باید در مبارزه با قدرت های استکباری خبیر و بصیر باشند.


آمادگی ایران برای تشکیل شبکه جهانی دانشمندان کشورهای مسلمان و در حال توسعه، حوزه و دانشگاه در مقابل تغییرات جهانی مسؤول هستند، برگزاری گفت‌وگو روشنگرانه و ترویج آزاد اندیشی از جمله وظایف رسانه ملی است، کارگروهی به منظور وحدت حوزه و دانشگاه در فرهنگستان علوم تشکیل می شود.


اخبار شورای عالی انقلاب فرهنگی

در بخش اخبار سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی این عناوین به چشم می خورد: نقشه جامع علمی کشور با محوریت دانشگاه ها و دانشجویان عملیاتی می شود، پیش بینی 5 هزار شرکت دانش بنیان در نقشه جامع علمی کشور، تحول در علوم انسانی با هماهنگی شورای تحول در علوم انسانی آغاز شده است، ساز و کار منظمی برای پیگیری اجرای مصوبات طراحی شده است.


تأسیس شورای حوزوی از بهترین ابتکارات شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره اخیر است، توجه به پیگیری مصوبات از خصوصیات مدیریت جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی است، شورای عالی انقلاب فرهنگی دستاوردهای خوب و مصوبات مؤثر و کارگشایی داشته است، صحبت هایی که در مورد زائد بودن شوراهای تخصصی مطرح می شود بی اساس است.


گفت‌وگو پیرامون مهندسی فرهنگی

بخش مهندسی فرهنگی شامل این عناوین است: یکی از اهداف سند مهندسی فرهنگی ایجاد هماهنگی بین تمام نهادها است، مهندسی فرهنگی ترسیم دقیق از زیربناها و آداب و سنن است، در نقشه مهندسی فرهنگی با بررسی وضعیت موجود نقشه راه آینده ترسیم می شود، تدوین مهندسی فرهنگی برای جلوگیری از آسیب های فرهنگ مهاجم به ما است، پیوست فرهنگی یکی از الزامات اجرای مهندسی فرهنگی است، نقشه مهندسی فرهنگی تنظیم کننده مداخله دولت در حوزه فرهنگ است، مهندسی فرهنگی طراحی و تدوین انواع اسناد راهبردی فرهنگی است./928/ن601/پ

ارسال نظرات