۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۱
کد خبر: ۱۵۳۰۴۵
قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور:

بین دیدن ماهواره و خواندن نماز رابطه عکس برقرار است

خبرگزاری رسا ـ قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با تبیین روش‌های توسعه و ترویج فرهنگ نماز و انتقاد از عدم جلوه‌گری نماز در آثار هنری و نمایشی گفت: بین دیدن ماهواره و خواندن نماز، رابطه عکس برقرار است به‌طوری‌که هر قدر شخص ساعات بیشتری را صرف دیدن ماهواره می‌کند، به نماز اهمیت کمتری می‌دهد.
حجت الاسلام مجتبي کلباسي قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجتبی کلباسی قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور عصر روز یکشنبه بیست و چهارم دی‌ماه در اولین همایش متولیان امور نماز وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به این‌که جامعه بدون نماز جامعه دینی نیست گفت: توسعه نماز به دو بخش کمی و کیفی تقسیم می‌شود که میزان توجه به نماز و حضور نمادهای نماز در جامعه از ابعاد کمی آن است.

وی معنای توسعه را پیشرفت، دامنه‌دار و فراگیرشدن یک موضوع دانست و اظهار داشت: کیفیت نماز همان واقعیت و ریشه‌‌های آن است و همچنین کمیت و کیفیت نماز بر یکدیگر اثر می‌گذارند.

حجت الاسلام کلباسی با بیان این‌که برنامه‌های مربوط به نماز در صدا و سیما از نظر کمی بسیار است اما کیفیت آن مورد بحث است ابراز داشت: در بعضی سریال‌ها به هیچ‌وجه معلوم نیست که این شخص اهل نماز است یا خیر زیرا هیچ جلوه‌ای از نماز نشان داده نمی‌شود و گاهی هم فقط انسان‌های سالخورده را به‌عنوان نمازگزار نشان می‌دهند.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: در فیلم‌های که مسیحیان می‌سازند، جلوه‌ای از ناقوس یا دعا کردن به‌طور هنرمندانه نمایش داده می‌شود و در فیلم‌های ضددین هم جلوه‌هایی به‌صورت حرفه‌ای و هنری علیه دین دیده می‌شود.

وی ابراز داشت: براساس تحقیقی که انجام شده است، بین دیدن ماهواره و خواندن نماز، رابطه عکس برقرار است به‌طوری‌که هر قدر شخص ساعات بیشتری را صرف دیدن ماهواره می‌کند، به نماز اهمیت کمتری می‌دهد.

حجت الاسلام کلباسی مسجد را یکی از نمادهای نماز دانست و اظهار داشت: مسجد یکی از نمادهای بسیار مؤثر نماز است اما در بخش مسجد عقب‌ماندگی عجیبی در کشور وجود دارد زیرا به‌غیر از دو شهر بزرگ، در بقیه شهرها با کمبود مساجد مواجه هستیم که برخی از آن به‌دلیل عدم توجه مسئولین کشور به موضوع مسجد است.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور تناسب مسجد و جامعه را نامطلوب عنوان کرد و بیان داشت: الگوی معتدلی که ترسیم شده این است که شخص ظرف ده دقیقه به مسجد برسد اما در تهران به‌خصوص منطقه غرب تهران این الگو وجود ندارد.

وی مسجد را یکی از عوامل مؤثر بر نمازخوانی دانست و با اشاره به این‌که در زمان‌های گذشته مسجد جایگاه رفیع و محورگونه داشته است ابراز داشت: خودنمایی مسجد در میدان امام اصفهان و همچنین بازار تهران نشان می‌دهد در تفکر اجتماعی آن زمان جایگاه بنای مسجد در عالی‌ترین نقطه یک منطقه بوده است.

حجت الاسلام کلباسی نمازجماعت را از دیگر نمادهای نماز که در ترویج آن نقش فوق‌العاده‌ای دارد ارزیابی کرد و گفت: اصل نماز به جماعت است و نماز وقتی در جامعه پذیرفته می‌شود که به‌عنوان یک ارزش مقدس و متعالی مطرح شود.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور مبلغ، مخاطب، محتوا و روش و شیوه را از ارکان تبلیغ عنوان کرد و ابراز داشت: در پژوهشی که انجام شد مشخص شد در 56 درصد افراد جامعه پدر، مادر، برادر و مدرسه عوامل مؤثر بر نماز هستند.

وی با تأکید بر این‌که ما در تبلیغ نماز باید عمده انژری خود را روی خانواده‌ها بگذاریم اظهار داشت: اگر فرزند در خانواده نماز بخواند بنیان مرصوص است.

حجت الاسلام کلباسی روحیه شکرگزاری و فلسفه نماز را دو جهت تبلیغی مهم برای نماز ارزیابی کرد و گفت: در تحقیقی که انجام شد 90 درصد افراد تأکید کرده‌اند که نماز بر پرهیز از گناه اثر دارد./956/پ202/ص

ارسال نظرات