۲۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۶
کد خبر: ۱۵۳۱۴۱

فصلنامه بانوان شیعه به پله بیست و ششم رسید

خبرگزاری رسا ـ بیست و ششمین شماره فصلنامه علمی ـ ترویجی بانوان شیعه با هدف ارایه متمرکز تحقیقات انجام شده از سوی زنان پژوهشگر کشور در عرصه‌های مرتبط با جنسیت، فرهنگ و دین به صاحب امتیازی مؤسسه شیعه‌شناسی منتشر شد.
بيست و ششمين شماره فصلنامه بانوان شيعه

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فصلنامه علمی ـ ترویجی بانوان شیعه که به مدیر مسؤولی محمود تقی‌زاده داوری و سردبیری نهله غروی نائینی تدوین می شود، تلاش دارد تا شرایط اجتماعی زندگی زنان مسلمان کشور را از طریق ارتقای خودآگاهی‌های دینی ریشه‌دار در تاریخ، تمدن و فرهنگ اسلامی جامعه، بهبود بخشد.

«تأثیر دعا و نیایش بر میزان شادکامی»، «بررسی رابطه هوش معنوی با نگرش مذهبی در بین دختران دانشجو»، «الزامات آموزش کار‌آفرینی زنان روستایی»، «تحولات مقررات طلاق در ایران و تأثیر آن بر نرخ طلاق»، «شرایط استحقاق اجرت المثل زوجه در حقوق ایران و نقد آن»، «بررسی نگرش زنان شیعه عصر صفویه به خرافات و باورهای نادرست» و «مروری بر زندگانی فاطمه ام الحسن بنت محمد بن مکی و جایگاه علمی او» عنوان مقاله های منتشر شده در این فصلنامه است.

مقاله «تأثیر دعا و نیایش بر میزان شادکامی» اثر مشترک سید حبیب‌الله میرغفوری، دانشیار دانشگاه یزد، فاطمه ابویی دانشجوی کارشناسی ارشد مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی یزد و نعیمه دره زرشکی، کارشناس ارشد مدیریت صنعتی است که سعی دارد ابعاد مختلف زنان شرکت‌کننده در مراسم اعتکاف استان یزد را مورد بررسی قرار دهد.

در بخشی از چکیده این مقاله آمده است: «تأثیر دعا و نیایش در کاهش مشکلات روحی و روانی جوامع در عصر حاضر موضوع پژوهش‌های فراوانی بوده است، در همین زمینه، این پژوهش به بررسی رابطه دعا و نیایش با شادکامی پرداخته است، نتایج این مطالعه حاکی از آن است که بین معنویت و شادکامی رابطه مثبت، مستقیم و معناداری وجود دارد؛ به طوری که رشد و تقویت اعتقادات مذهبی، باعث افزایش شادکامی می‌گردد».

مقاله «بررسی رابطه هوش معنوی با نگرش مذهبی در بین دختران دانشجو» اثر مشترک زهرا چابکی نژاد کارشناس ارشد راهنمایی و مشاوره دانشگاه الزهرا(سلام الله علیها) و سیمین حسینیان، استاد دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه الزهرا(سلام الله علیها) به بررسی اهداف رابطه هوش معنوی با نگرش مذهبی در بین دانشجویان دختر دانشگاه الزهرا(سلام الله علیها) شهر تهران که در سال تحصیلی 88ـ89 مشغول بوده‌اند پرداخته است.

در مقاله «الزامات آموزش کار آفرینی زنان روستایی» که از سوی حبیب‌الله زارع احمد آبادی، استادیار دانشگاه یزد و شیوا عربشاهی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه یزد تألیف شده «کار آفرینی»، «کار آفرینی روستایی»، «زنان کار آفرین» و «آموزش کارآفرینی» در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

مقاله «تحولات مقررات طلاق در ایران و تأثیر آن بر نرخ طلاق» اثر سید حسن وحدتی شبیری، استادیار دانشگاه قم، ابراهیم عبدی پور، استاد دانشگاه قم و نسترن مقدس جعفری کارشناس ارشد رشته حقوق خصوصی به اهمیت تشکیل خانواده، استحکام آن و پیامدهای منفی طلاق در جنبه‌های مختلف زندگی انسان از یک سو و اهمیت قانون از سوی دیگر، بررسی نقش و تأثیر قانون در میزان و نرخ طلاق ضروری را مورد بررسی قرار داده است.

مقاله «شرایط استحقاق اجرت المثل زوجه در حقوق ایران و نقد آن» اثر مشترک مصطفی فضائلی، استادیار دانشکده حقوق دانشگاه قم و اولیاء محمدی، کارشناس ارشد حقوق خصوصی دانشگاه قم به بررسی مطالبه اجرت‌المثل و شرایط دریافت آن، انتقادهایی در جهت رفع نواقص و کاستی‌های قانونی پرداخته است.

«بررسی نگرش زنان شیعه عصر صفویه به خرافات و باورهای نادرست» اثر علی‌اکبر جعفری، استادیار گروه تاریخ دانشگاه اصفهان و مرجان رضایی، دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ ایران دوره اسلامی دانشگاه اصفهان ماهیت جامعه صفوی و توجه به نقلیات و اخبار در جامعه از یک سو و این که فقدان شرایط لازم و برابر برای زنان در امر تحصیل و دانش‌افزایی موجب گرایش زنان عصر صفوی به خرافات و ترویج آن شده است را مورد بررسی قرار داده است.

مقاله «مروری بر زندگانی فاطمه ام الحسن بنت محمد بن مکی و جایگاه علمی او» از سوی فتحیه فتاحی زاده، دانشیار دانشگاه الزهرا(سلام الله علیها) و فهیمه غلامی نژاد، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا(سلام الله علیها) به بررسی زندگی فاطمه ام الحسن ملقب به ست‌المشایخ،‌ دختر گرامی شهید اول که از زنان عالم و فقیه قرن هشتم و نهم هجری بوده است می‌پردازد.

گفتنی است، بیست و ششمین شماره فصلنامه علمی ـ ترویجی بانوان شیعه، در قطع وزیری، 200 صفحه و به قیمت یک هزار و پانصد تومان از سوی مؤسسه شیعه‌شناسی منتشر شده است./993/ن601/ق

ارسال نظرات