۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۱۵۳۲۷۷
رییس دانشگاه الزهرا:

وقف عامل رشد، پویایی و جاودانگی است

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشگاه الزهرا(س) عدم استقلال مالی را یکی از عوامل کمبود واقفان زن دانست و اظهار داشت: اگر امکانات در اختیار زنان باشد، زیباترین جلوه‌های وقف را به منصه ظهور می‌رسانند.
دکتر انسيه خزعلي، رييس دانشگاه الزهرا(س)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ر سا، انسیه خزعلی، رییس دانشگاه الزهرا(س) صبح امروز در دومین همایش نقش بانوان در توسعه فرهنگ وقف با اشاره به این‌که اولین وقفی که خداوند از انسان پذیرفت، حضرت مریم(س) بود اظهار داشت: حضرت مریم(س) خود را به زیادی در عبادت، عفاف، تسلیم حق بودن و تربیت نبی(ع) نشان داد.

وی وقف را عامل رشد، پویایی، حرکت، استمرار و جاودانگی دانست و ابراز داشت: ظرفیت‌های چندگانه‌ای که در زن وجود دارد بیانگر این است که اگر امکانات دراختیار او باشد، زیباترین جلوه‌های وقف را به منصه ظهور می‌رساند.

رییس دانشگاه الزهرا(س) با اشاره به این‌که خداوند بعد از خلقت انسان به خودش آفرین می‌گوید گفت: انسان به استمرار و جاودانگی تمایل دارد و نگران است که این کمالات پس از مرگ به اتمام برسد اما خداوند راه و جایگاه را برای همیشه بودن و جریان داشتن او فراهم می‌کند.

دکتر خزعلی با بیان این‌که بزرگان فرموده‌اند شکر نعمت این است که آن را دراختیار دیگران قرارداده و در جای خودش استعمال کنیم عنوان داشت: آب راکد به‌دلیل جریان نداشتن متعفن می‌شود اما انسانی که خودش را در وجود دیگران پخش می‌کند، همیشه زلال و شفاف می‌ماند.

وی با اشاره به این‌که مال به آبی تشبیه شده که اگر آن را درجای خود حرکت داده و جهت دهنده به آن باشیم، نجات‌بخش و حیات‌بخش است اظهار داشت: در دولت سابق می‌خواستند دانشگاه الزهرا(س) را دو جنستی کنند اما در آخر کار برطبق وقف‌نامه مشخص شد این دانشگاه وقف آموزش دختران شده است.

رییس دانشگاه الزهرا(س) عنوان داشت: امام رضا(ع) از یکی از یارانشان پرسیدند می‌دانی چه کسی بهترین زندگی را دارد و فرمودند کسی که زندگی دیگران به نیکی و زیبایی در زندگی او تعریف بشود.

 دکتر خزعلی با اشاره به این‌که پیامبراکرم(ص) فرمودند قوی‌ترین انسان کسی است که برنفس خود غلبه کند گفت: همسر هارون الرشید به کنیزان دستور داده بود تا هر روز یک جزء از قرآن را تلاوت کنند و همچنین چاه آبی را وقف کرد و آن را به مکه رساند.

وی با بیان این‌که وقف به شکل‌های مختلف در تاریخ ثبت شده است ابراز داشت: صلاح الدین ایوبی برای زنانی که دچار کم‌شیری بودند، دو ناودان از شیر و شربت را وقف می‌کند تا زنان از آن مصرف کرده و فرزندانشان را بهره‌مند کنند.

رییس دانشگاه الزهرا(س) عدم استقلال مالی را یکی از عوامل کمبود واقفان زن دانست و اظهار داشت: هم‌اکنون زنان ایران اسلامی توانمندی‌های مختلف علمی و مهارت‌های بالایی دارند و می‌توانند با توانمندی‌های خود، جامعه را توانمند کنند./956/پ202/ب

ارسال نظرات