۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۱۵۳۵۹۲
در همایش تحریرالوسیله؛

نوآوری‌های فقهی حضرت امام خمینی بررسی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ تحریرالوسیله با توجه به جامعیت و دارا بودن نوآوری‌های ارزشمند و برخورداری از مسائل مستحدثه، یکی از کتاب‌های مهم و ماندگار فقه شیعه به شمار می‌رود و به همین دلیل بیش از صد جلد شرح و تعلیقه بر آن توسط مراجع، علما و مدرسین نوشته شده است.
حجت الاسلام سيد حبيب الله موسوي

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حبیب‌الله موسوی، مسؤول مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) صبح امروز در نشستی خبری گفت: در آستانه پنجاهمین سالگرد قیام حضرت امام خمینی(ره) همایش «تحریرالوسیله، شروح و تعلیقات» همراه با مراسم رونمایی از مجموعه 18 جلدی تفصیل الشریعه مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی برگزار می‌شود.


وی با اشاره به این که دفتر نمایندگی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) که بر اساس ضرورت نشر آثار علمی و حوزوی حضرت امام(ره) تشکیل شده تاکنون توانسته است فعالیت‌های ارزشمندی چون تحقیق، تألیف و نشر ده‌ها نسخه از آثار امام خمینی(ره) با عنوان موسوعه الامام الخمینی(ره) در 60 جلد و دانشنامه امام خمینی(ره) با بیش از هزار مدخل در همه زمینه‌های شخصیتی ایشان را در دستور کار خود قرار دهد.


حجت الاسلام والمسلمین موسوی ادامه داد: جشنواره اندیشه جاوید که سال‌ها به همت این دفتر و برخی از مراکز حوزوی مانند مرکز خدمات حوزه‌های علمیه به انجام می‌رسد از دیگر فعالیت‌هایی است که جهت آشنایی طلاب جوان و علاقه‌مند به آرمان‌ها و اندیشه‌های حضرت امام(ره) برگزار می‌شود.


وی از دیگر فعالیت‌های قابل توجه این دفتر را آموزش اندیشه‌های حضرت امام در ابعاد گوناگون در قالب دوره‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت و تخصصی برای طلاب و سایر اقشار فرهیخته و فرهنگی عنوان کرد و گفت: نشست‌های علمی و تخصصی در زمینه‌های فقهی، اصولی، فرهنگی و اجتماعی در راستای افکار و اندیشه‌های امام مرتبط به حوزه‌ها یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که این دفتر در چندین نوبت به انجام رسانده و استقبال خوبی از آن‌ها به عمل آمده است، در این زمینه می‌توان از نشست «اجزاء در تقیه مداراتی»، «منشور روحانیت»، «منشور برادری» و «امام خمینی؛ اخلاق و حوزه» نام برد.


حجت الاسلام والمسلمین موسوی بیان داشت: امام خمینی(ره) علاوه بر این‌که مرجع دینی و فقهی است، شخصیتی جامع علوم معقول و منقول در بیشتر رشته‌های علوم اسلامی مانند کلام، اخلاق، تفسیر، عرفان و فلسفه نیز هست.


وی اظهار داشت: امام خمینی(ره) در میان فقیهان شیعه از جامعیتی برخوردار است که کمتر می‌توان نظیری برایش نام برد، از این‌رو معرفی امام نیز نیازمند جامع‌نگری و برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی است که این مؤسسه در سطح بین‌المللی و داخلی به صورت مستقل و گاه با همکاری سایر مراکز به این مهم پرداخته است.


رییس موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام در قم با اشاره به این که در میان کتاب‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی، تحریرالوسیله نسبت به همه کتاب‌های فقهی و فتوایی از اهمیت خاصی برخوردار استٰ بیان داشت: تحریرالوسیله با توجه به جامعیت و دارا بودن نوآوری‌های ارزشمند و برخورداری از مسائل مستحدثه، یکی از کتاب‌های مهم و ماندگار فقه شیعه به شمار می‌رود و به همین دلیل بیش از صد جلد شرح و تعلیقه بر آن توسط مراجع، علما و مدرسین نوشته شده است.

 

وی ادامه داد: تحریرالوسیله کتابی است فقهی، فتوایی و علمی که حضرت امام خمینی(ره) آن را در دوران تبعید در شهر بورسای ترکیه در سال 1384 هجری قمری بسیار عالمانه، دقیق و کامل نوشتند و در نجف به چاپ رسید و از آنجا که کتابی جامع و دارای فروعات دقیق و موضوعات نو و روز بوده است در اندک زمانی مورد استقبال حوزه‌های علمیه عراق، ایران، لبنان و دیگر بلاد اسلامی و شیعی قرار گرفت، به‌طوری که در بسیاری از حوزه‌ها محور بحث و پژوهش درس خارج مراجع و علما شد.

 

رییس موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام در قم اظهار داشت: به بهانه رونمایی جامع‌ترین شرحی که بر تحریر نوشته شده، به نام «تفصیل الشریعه فی شرح تحریر الوسیله» تألیف مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی، همایش تحریر الوسیله پنجم بهمن ماه بهمن‌ماه امسال با سخنرانی حضرت آیت الله جوادی آملی در محل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) واقع در میدان معلم برگزار می‌شود.


وی ادامه داد: در این همایش برخی از اساتید و بزرگان حوزه درباره تحریرالوسیله سخنرانی خواهند کرد. همچنین از کتاب تفصیل الشریعه فی شرح تحریرالوسیله رونمایی و از دست‌اندرکاران تحریرالوسیله و شارحان و نویسندگان آن تجلیل به عمل می آید.
حجت الاسلام والمسلمین موسوی برگزاری نمایشگاهی از تحریرالوسیله و شروح و تعلیقات آن و توزیع نرم‌افزار تحریرالوسیله و آثار پیرامون آن حاوی حدود 130 جلد کتاب را از دیگر برنامه های جنبی این همایش عنوان کرد.


وی تفصیل الشریعه فی شرح تحریرالوسیله مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی در 28 جلد 28، مستند تحریرالوسیله حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مطهری در بیش از 15 جلد، مستند تحریرالوسیله مرحوم آیت‌الله حاج‌آقا مصطفی خمینی در 2 جلد، انوارافقاهه فی شرح تحریرالوسیله تألیف آیت‌الله مکارم شیرازی در 6 جلد، فقه الثقلین فی شرح تحریرالوسیله تألیف آیت‌الله صانعی در 2 جلد و تعلیقه وی بر تحریرالوسیله در 2 جلد، مبانی تحریرالوسیله آیت‌الله مؤمن در 3 جلد، شرح تحریرالوسیله کتاب الحج آیت‌الله سبحانی در 2 جلد، دلیل تحریرالوسیله تألیف آیت‌الله سیفی مازندرانی بیش از 10 جلد، مدارک تحریرالوسیله مرحوم آیت‌الله بنی فضل در 5 جلد، تعلیقه آیت‌الله گرامی در 2 جلد، تعلیقه آیت‌الله مشکینی در 4 جلد، مشکاةالشریعه حجت‌الاسلام مرتضوی، تقریر الحقیقه آیت‌الله احمد بهشتی، معتمد تحریرالوسیله حجت‌الاسلام والمسلمین عباس ظهیری در مسائل مستحدثه 2در جلد را از مهمترین شروح و تعلیقات تحریر معرفی کرد./997/پ202/ع

ارسال نظرات