۰۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۰:۲۲
کد خبر: ۱۵۴۵۷۵
بیست و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی(18)؛

استاد دانشگاه تونس: توجه به وحدت یک وظیفه شرعی است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه زیتونه تونس با اشاره به اینکه مسلمانان در قبال وحدت باید در روز قیامت پاسخگو باشند، توجه به وحدت را وظیفه‎ای شرعی توصیف کرد.
تونس

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم هاجر بنت کافی، استاد تفسیر دانشگاه زیتونه تونس در بیست و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی که در تهران در حال برگزاری است، وضع جهان اسلام را نامطلوب توصیف کرد و گفت: ما باید با همه وجود از خود بپرسیم که اگر پیامبر(ص) هم اکنون در میان ما وجود داشت آیا از این تفرقه و شکاف میان امت اسلامی راضی می شد، آیا وضع خونین جامعه اسلامی مایه افتخار ایشان بود.

 

وی افزود: تفرقه و نزاع و خونریزی در همه جا جاری است اما در دین هیچ جایگاهی ندارد، دین اسلام برای وحدت آمد نه تفرقه. اسلام آمد تا اندیشه آزادی بندگی پروردگار و رهایی از عبودیت سایران را گسترش دهد.

 

استاد دانشگاه زیتونه تونس توجه به وحدت را وظیفه‎ای شرعی دانست و تصریح کرد: این وحدتی که از آن سخن می گوییم یک واجب شرعی است و در روز قیامت نسبت به آن از ما سوال می شود. ما موظیم در برابر محضر پروردگار بایستیم و جوابگو باشیم. در پرتو وضع خونین در عراق و سوریه چه جوابی می توانیم به خداوند متعال بدهیم.

 

هاجر بنت کافی اظهار داشت: سخن از وحدت در حال حاضر میان آسمان و زمین قرار دارد و شرایط آن نیز فراهم نیست، وحدت به شروطی نیاز دارد که با وضع کنونی منطبق نیست. تحقق وحدت یک امر غیر ممکن به شمار نمی آید، زیرا ما در عقیده توحید و دین عظیم و عشق به پیامبر(ص) اتفاق نظر داریم.

 

وی به راه حل‎هایی برای تحقق وحدت اشاره کرد و ادامه داد: تشکیل هیأت علما متشکل از علمای شیعه و سنی برای تقریب و تبدیل تفرقه و اختلاف در جهان اسلام به وحدت ضروری است. اختلاف میان مسلمانان به هیچ وجه به اصول مرتبط نمی شود و تنها ابعادی از فروع را در برمی گیرد و علما می توانند صیغه تقریب را پیدا کنند.

 

این اندیشمند تونسی تاکید کرد: ارائه توصیه‎هایی به سیاستمداران و هماهنگی با آنان از سوی مجمع جهانی تقریب نیز می تواند در تحقق تقریب نقش مهمی ایفا کند. سیاستمداران از نفوذ بالایی میان مردم برخوردار هستند و این امر می تواند مسلمانان را از تنش و فتنه مذهبی دور سازد.

 

وی ارائه توصیه‎های اقتصادی و فنی از سوی مجمع جهانی تقریب را برنامه‎ای دیگر برای تحقق وحدت دانست و گفت: این توصیه‎ها می تواند زمینه پذیرش وحدت از سوی مسلمانان سراسر جهان را فراهم سازد. تاسیس اتحادیه بانوان مسلمان نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است و امیدوارم تاسیس این اتحادیه بتواند نقش سازنده‎ای در وحدت داشته باشد.

 

هاجر بنت کافی در بخش پایانی سخنان خود، تصریح کرد: ما در پی وحدت حقیقی، صادقانه و جدی هستیم که مورد رضای خدا قرار گیرد. هر فردی باید ببیند چه کاری می تواند برای عزت امت انجام دهد و در این راه از هیچ کوششی دریغ نورزد./980/پ201/ک

ارسال نظرات