خلاء نبود جشنواره قرآنی در برنامه های دهه فجر احساس می شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی،آیت الله علم الهدی، امام جمعه مشهد از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت قرآن و عترت به خاطر برگزاری جشنواره قرآنی آیات تقدیر و تشکر کرد و اظهار داشت: در حرکت های انقلابی مردم در مبارزه با طاغوت، در آن تظاهرات ابتدایی و حرکت های مبارزاتی که در مقابله با سر نیزه و مسلسل دژخیمان شاه انجام می گرفت آن چه که بر سر و دست مردم به عنوان جلودار حرکت مطرح بود قرآن بود و در برخی از راهپیمایی ها، مردم قرآن سردست داشتند و به عنوان حمایت از قرآن و برقراری یک نظام قرآن جوان های ما از گلوله های داغ جلادان شاه استقبال می کردند و قربانی قرآن می شدند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که در جشنواره های دهه فجر یک خلاء فاحش وجود داشت،اظهارداشت: این مناسب نبود که فیلم و موسیقی جشنواره داشته باشد اما قرآن جشنواره نداشته باشد و در این راستا جشنواره های قرآنی در راس جشنواره های دهه فجر قرار گرفت و مطرح شد.
وی قرآن را معجزه عظیم، جاوید و ابدی دانست وتصریح کرد:نکته ای که موجب جذب و جلب انسان ها در مرحله اول شد شخصیت هنری قرآن بود شاید بسیاری از معارف و عمده محتوالی علمی و فکری و سازندگی قرآن بر مردم جاهلیت آن روز پوشیده بود و مردم آن زمان نمی توانستند موقعیت و ارزش انسان سازی قرآن را درک کنند و با هیچ منطق و بیانی قابل توجیه هم نبود،آن چه مردم را به قرآن جذب می کرد موقعیت هنری قرآن و شخصیت بی نظیر هنری قرآن بود.
نماینده مجلس خبرگان ادامه داد: مردم در عرصه هنر سخن و بیان که عمده صنعت رایج در عرب آن روز بود قرآن را بی نظیر احساس کردند هیچ هنرمندی که در تاریخ هنر عرب جزو تاثیرگذارترین هنرمندان و صاحب نام بودند هم نمی توانستند به مصاف قرآن بیایند و با قرآن مسابقه بگذارند و شخصیت هنری قرآن باعث جذب مردم در مرحله اول شد.
قرآن باستانی و کهنه نمی شود
وی افزود: در طول تاریخ حیات قرآن در کنار شخصیت هنری قرآن محتوای انسان ساز قرآن که از شفافیت و گستردگی فراوانی برخوردار است و به هیچ وجه باستانی و کهنه نشده است و نمی شود اثری را که جذب هنری اش به اندازه قرآن باشد و معجزه آفرینی اش در جذب دل ها بیش از قرآن باشد و به اندازه قرآن به روز باشد این شخصیت هنری قرآن قابل توجه است.
آیت الله علم الهدی با اشاره به برگزاری جشنواره ملی داستان های قرآنی در مشهد اظهار داشت: ما در قرآن دو اثر هنری داستانی داریم یکی داستان کوتاه یکی داستان بلند است و ذات مقدس پروردگار در جریان داستانی قرآن با توجه به این که قرآن کتاب هدایت است نه کتاب داستان، داستان به عنوان یک ابزار هدایتی به بهترین وجه در استخدام قرآن در آمده است. گاهی داستان یک پیامبر مانند حضرت موسی(ع) به دفعات متعدد مطرح می شود که قابل توجه و تامل است ودر داستان بلند هم داستان با عظمتی که به عنوان احسن القصص عنوان می شود داستان حضرت یوسف(ع) است.
وی افزود: مجموعه داستان های قرآن واقعیت تاریخ بشر است و هیچکدام افسانه نیست بر خلاف این که در یک عرصه هنری در مقام تالیف یک داستان غالبا از افسانه ها استفاده می شود و یا از داستان ساختگی که بتوان داستان را مطابق پیام فیلم یا سریال تنظیم کرد و قرآن نقطه های برجسته و واقعیت های جوامع گذشته را در شکل و شمایلی مطرح نموده است و در یک جریان هنری ارائه شده با آن نقطه خاص هدایتی که قرآن می خواهد از این داستان بهره برداری کند قابل تقدیر است؛ خصوصیتی که در داستان سرایی قرآن است هیچ ادیب و هنرمندی مشاهده نمی کنیم./934/د102/ج