۱۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۱۵۵۰۴۴
معاون فرهنگی رفاهی مرکز خدمات حوزه علمیه:

توجه نکردن به تفاوت‌های افراد در الگوگیری سبب ایجاد نفرت و انزجار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی رفاهی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه گفت: گاه در الگوگیری مثبت افراط می‌شود تا جایی که متربی دچار انزجار و نفرت می‌شود، نباید همه افراد را دارای یک توانایی دانست و انتظار داشت که فرد با دیدن الگو به سرعت همان عمل او را تکرار کند.
توجه نکردن به تفاوت‌های افراد در الگوگیری سبب ایجاد نفرت و انزجار می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام رضا شاکری، معاون فرهنگی و رفاهی مرکز خدمات حوزه علمیه، جمعه صبح در همایش تجلیل از همسران و فرزندان ممتاز تحصیلی روحانیون استان قم که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، گفت: انس با قرآن راه نجات انسان‌ها است و آقای قاضی به شاگردان خود سفارش می‌کرد که قرآن را با حزن و اندوه بخوانید که این امر تأثیر فراوان در تربیت انسان دارد.

وی افزود: اگر بتوانیم ممتازان روحانی را با نور قرآن همراه کنیم تأثیر بسیاری در تربیت آنان خواهد گذاشت.

معاون فرهنگی رفاهی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با اشاره به این‌که خداوند در میان افراد تفاوت‌هایی قرار داده است،‌ خاطرنشان کرد: نباید سوق داددن افراد به قرآن با اجبار و اکراه همراه باشد.

وی ادامه داد: گاه در الگوگیری مثبت افراط می‌شود تا جایی که متربی دچار انزجار و نفرت می‌شود، باید مراقب این امر بود، گاه در موضوعی سریع الگوگیری می‌کنیم، اما نباید همه افراد را دارای یک توانایی دانست و انتظار داشت که فرد با دیدن الگو به سرعت همان عمل او را تکرار کند.

حجت‌الاسلام شاکری گفت: درباره نکات تربیتی باید مراقبت بسیار صورت گیرد تا فرزندانی عاشق قرآن تربیت شود و فرزند به جایی برسد که نگاه به قرآن برای او آرامش‌بخش باشد.

وی با اشاره به این‌که زیبایی‌ها را زیبا به فرزندان خود عرضه کنیم، ابراز داشت: در تربیت فرزندان اجبار و زور به کار نرود و همچنین باید تفاوت‌ها و استعدادهای مختلف افراد در این موضوع در نظر گرفته شود.

معاون فرهنگی رفاهی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دهه فجر تجلی دیگری از ایام ربیع است، مقایسه آمار دانشجویان و دانش‌آموزان فعلی با زمان انقلاب نشان‌دهنده دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران است.

وی ادامه داد:‌ از میان حدود 70 هزار فرزندان روحانی دانشجو و دانش‌آموزان 12 هزار ممتاز وجود دارد که این امر جای افتخار دارد.

حجت‌الاسلام شاکری با بیان این‌که امیدواریم بتوانیم تمام این 70 هزار نفر جزو ممتازان قرار بگیرند، خاطرنشان کرد: علم در خانواده روحانیان مورد توجه ویژه است، زیرا علم چراغ درخشان این خانه‌ها محسوب می‌شود.

وی گفت: متأسفانه در میان خانواده روحانیان آمارهایی از بزه و ناهنجاری اجتماعی وجود دارد که باید توجه داشت تعداد کم این آمار نیز زیاد است.

معاون فرهنگی رفاهی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه ابراز کرد: این بزهکاری‌ها بیشتر به دلیل وجود مشکلات در خانواده‌ها است، فرزند خانه‌ای که در آن عشق و محبت حاکم است، فرزند آن اهل بزهکاری نمی‌شود.

وی گفت: سیره نبوی و سیره علوی باید به ما گذشت، عفو و اغماض را بیاموزد تا فرزندان دچار بزه نشوند، تضاد و لغزش پدر و مادر سبب ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود.

حجت‌الاسلام شاکری با تأکید بر این‌که باید محیط خانه را از لغزش‌گاه‌ها و اختلافات مصون بداریم، ادامه داد: باید فضا را به گونه‌ای فراهم آوریم تا تمام فرزندان طلاب ممتاز شوند، همچنین برای تربیت فرزندان بر اساس الگوهای مثبت باید آنان را در گروه‌های مثبت و مناسب قرار دهیم.

وی افزود: ارائه الگوهای مثبت و قرار دادن فرزندان صالح از همان ابتدا پیش از شکل گرفتن شاکله شخصیتی تأثیر مهمی در تربیت دارد./914/پ202/ن

ارسال نظرات