۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۱۵۵۵۹۸

کتاب نقدهای استاد محیط طباطبایی بر آثار بابیت و بهاییت منتشر شد.

خبرگزاری رسا ـ کتاب نقدهای استاد محیط طباطبایی بر آثار بابیت و بهاییت از مجموعه پژوهشهای مؤسسه دین پژوهی نگاه معاصر منتشر شد.
نقدهاي استاد محيط طباطبايي بر آثار بابيت و بهاييت

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب نقدهای استاد محیط طباطبایی بر آثار بابیت و بهاییت به کوشش سیدعلی اسماعیلی از سوی مؤسسه دین پژوهی نگاه معاصر منتشر و به بازار کتاب ارائه شد.

ارائه تحلیل و تفسیرهای نو و روزآمد از آموزه ها، پیام­ها و آثار مکتوب رهبران و پیام­آوران ادیان، امری معقول، بایسته و متعارف است و در طول تاریخ همواره پیروان هر دین به آن اهتمام ویژه­ای داشته­اند؛ وجود هزاران شرح و تفسیر از کتب آسمانی گواه روشنی بر این امر است.
استاد محیط طباطبایی محققی است که با پژوهش­های خود در مهم­ ترین متون تاریخی و اعتقادی بهاییت، پرده از فریب کاری و تدلیس بهاییان برداشت و مواردی از جعل و تحریف در متون بهاییت را مستند کرد و بدین وسیله، افق های روشن و نوینی را فراروی حق طلبان و محققان گشود.
وی در کنار صدها مقاله و تحقیق علمی گرانسنگ، تعدادی از مهم­ترین متون اعتقادی و تاریخی فرقه بابی و بهایی را مورد کاوش علمی قرار داده و زوایای دستکاری و تحریف رهبران مسلک بابی و بهایی را در این متون برملا ساخته است. ثمره کاوش­های وی، در قالب شانزده مقاله ، طی سال­های 1353 تا 1357 در ماهنامه «گوهر» منتشر شده است.
سید علی اسماعیلی در این کتاب شانزده مقاله در مورد مهم­ترین متون اعتقادی و تاریخی فرقه بابی و بهایی و تحریف­های انجام شده در این متون را که توسط آقای محیط طباطبایی طی سال­های 1353 تا 1357 ه.ش. در ماهنامه «گوهر» منتشر شده، جمع­آوری کرده است.
عناوین مقالات این کتاب عبارتند از:
1. کتاب بی­نام با نامی تازه
2. تاریخ قدیم و جدید
3. تاریخ نوپدید نبیل زرندی
4. از تحقیق و تتبع تا تصدیق و تبلیغ فرق بسیار است(قسمت اول)
5. از تحقیق و تتبع تا تصدیق و تبلیغ فرق بسیار است(قسمت دوم)
6. گفتگوی تازه درباره تاریخ قدیم و جدید
7. ادامه بحث درباره نقطة الکاف(قسمت اول)
8. ادامه بحث درباره نقطة الکاف(قسمت دوم)
9. کتاب اقدس(قسمت اول)
10. کتاب اقدس(قسمت دوم)
11. برهان قاطع!
12. طاهرا یا طاهره؟
13. رساله خالویه یا ایقان(قسمت اول)
14. رساله خالویه یا ایقان(قسمت دوم)
15. عظیم پس از باب و پیش از ازل(قسمت اول)
16. عظیم پس از باب و پیش از ازل(قسمت دوم)
 
در مقدمه این کتاب می خوانیم: «فرقه بهاییت که ساخته ذهن معیوب عده­ای از انسان­های قدرت­طلب و وابسته به کانون­های استعماری است؛ مسلکی است که خود را آخرین دین بشریت دانسته و میرزا حسینعلی نوری (بهاء الله) را پیامبر این دین، سید علی محمد شیرازی (باب)، عباس افندی (عبد البهاء) و شوقی افندی (ولی امر الله) و بیت العدل اعظم را مبشران، مفسران و متولیان آن می­پندارد. از شگفتی­های این مسلک که در میان مسلک­های شبه­مذهبی کم­سابقه و یا بی­سابقه است، تدلیس، تحریف، جعل عنوان، تغییر و حذف در متون اعتقادی و تاریخی خود با هدف همسازی با پسند زمانه است.»
گفتنی است این کتاب در 220 صفحه و شمارگان 1000 نسخه با قیمت 5300 تومان به قلم سید علی اسماعیلی گردآوری، و انتشارات مهدیه چاپ اول آن­را در زمستان سال 1391 منتشر کرده است./912/ن601/ق
ارسال نظرات