۱۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۱۵۵۶۸۱
استاد اخلاق حوزه علمیه قم:

بلاهای دنیا وسیله آمرزش گناهان مؤمنان است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: بلاهای دنیا وسیله آمرزش گناهان مؤمنان و از آزمایش‌های الهی است، تا مشخص شود چه کسی اهل تقوا و چه کسی اهل معصیت است.
درس اخلاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسن قاروبی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در درس اخلاق مدرسه مبارکه رضویه(ع) گفت: در روایتی آمده «زمام‌دار ظالم، همسایه بد و زن بد زبان سبب تیره و تاریک شدن زندگی افراد می‌شود».

وی ادامه داد: گاهی مواقع به مردم ظلم می‌شود یا گرفتار بلا می‌شوند، دلیل این گرفتاری به سبب اعمال خود افراد است، اگر مردم یک سرزمین خوب باشند خداوند متعال نیز یک زمامدار خوب بر آن‌ها مسلط می‌کند اما اگر مردم سرزمینی، افرادی ظالم و بد باشند خداوند نیز یک فرد ظالم را بر آن‌ها مسلط می‌کند، همچنین در روایت دیگر آمده «زمامدار ظالم شمشیر انتقام خدا از گنه‌کاران است».

این استاد حوزه تصریح کرد: در تاریخ نقل شده فردی که از دشمنان اهل‌بیت(ع) بود محضر امام صادق(ع) رسید و به ایشان گفت، عده‌ای از شیعیان شما در گناه فرو رفته‌اند روز قیامت خداوند با این شیعیان چه کار می‌کند؟ امام ششم(ع) در جواب فرمودند «خداوند توفیق توبه به آن‌ها می‌دهد تا پاک شوند و اگر برخی توبه نکنند خداوند متعال در دنیا با گرفتار کردن آن‌ها به بیماری، ورشکستگی، مرگ فرزندان، سطان ظالم، همسایه بد و یا همسر بد زبان گناهانشان را می‌آمورزد».

وی افزود: دشمن اهل‌بیت(ع) بار دیگر از امام صادق(ع) پرسید که اگر شیعیان شما توبه نکردند و خدا نیز آن‌ها را گرفتار بلا نکرد تا گناهانشان بخشیده شود در این صورت آن‌ها جهنمی می‌شوند، امام(ع) در جواب فرمودند «اگر گناهان شیعیان ما بخشیده نشود ما آن‌ها را در قیامت شفاعت کرده و وارد بهشت می‌کنیم».

فخر فروشی و به خود بالیدن، عامل پشیمانی

حجت‌الاسلام قاروبی با اشاره به روایتی بیان داشت: به خود بالیدن، فخر فروشی و مبارزه برای رسیدن به قدرت و مقام سه چیز است که فرد را در قیامت گرفتار پشیمانی می‌کند، افرادی با این صفات در قیامت پشیمان می‌شوند چرا که در قیامت تنها عمل است که به درد فرد می‌خورد نه مقام و منسب.

وی خاطرنشان کرد: برخی افراد نسبت به اقوام، خانواده و فامیل به خود می‌بالند، برخی نیز تنها در برابر دیگران از خود تعریف کرده و خود را می‌ستایند و برخی دیگر نیز برای رسیدن به یک جایگاه و پولی حاضر هستند با هرکسی مبارزه کنند.

این نویسنده و محقق حوزوی با بیان این‌که فرد باید همیشه شکرگزار نعمت‌های خداوند متعال باشد، اظهار  داشت: خداوند برخی افراد را با دادن چهره زیبا، خوش بیانی، فرزندان، پول، حسب و نسب، توانمندی و پادشاهی آزمایش می‌کند و کسی که از این نعمت‌ها برای رضای خداوند متعال استفاده نکند در قیامت گرفتار عذاب سخت الهی می‌شود.

حسد، حرص و شهوت در وجود تمام افراد است

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در ادامه به رذیله اخلاقی حسد و حرص اشاره کرد و گفت: در روایتی از ائمه(ع) وارد شده خداوند صفت حسد، حرص و شهوت را در وجود هر انسانی قرار داده است، حتی این صفات زشت نیز در وجود مؤمنان است، البته تا زمانی که این صفت در وجود فرد باشد و در خارج محقق نشود مشکلی پیش نمی‌آید.

وی اظهار داشت: این رذایل اخلاقی که در وجود هر انسانی است، آزمایش الهی برای بندگان است تا مشخص شود چه کسی اهل تقوا است و چه کسی اهل معصیت.

حجت‌الاسلام قاروبی در پایان نیز به صفات فرد کامل اشاره کرد و اظهار داشت: از دیدگاه روایات، فردی که دارای تقوا، زیبایی ظاهری، باطنی و بخشندگی است، انسان کامل به شمار می‌آید./993/پ202/ی 

ارسال نظرات