۱۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۷
کد خبر: ۱۵۵۷۳۳
آیت الله طباطبایی نژاد:

آسیب جدی مسائل فرهنگی نبود هماهنگی در تبلیغات دینی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با اشاره به نبود هماهنگی در تبلیغات دینی تصریح کرد: دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه و اوقاف و امور خیریه هر کدام به صورت جداگانه اقدام به اعزام مبلغین می کنند و هیچ هماهنگی و تعاملی بین نهادها وجود ندارد و این نبود ساز و کار واحد یک ضعف بزرگ به شمار می آید.
آيت الله طباطبايي نژاد

به گزارش خبرنگار خبرکزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان در اولین جلسه اعطای اعتبار نامه های مهارت‌های تبلیغ تخصصی که ظهر امروز در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، برگزارشد، ضمن تبریک فرا رسیدن ایام الله دهه فجر گفت: باید از ذوق و سلیقه و همت حجت الاسلام والمسلمین ارزانی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به خاطر ایده های نو و کاربردی در امر تبلیغ تشکر کرد. پیشنهاد تشکیل دبیرخانه مهندسی تبلیغ دینی برای اولین بار در کشور در سال 1389 و تخصصی کردن مقوله مهم تبلیغ دینی از طرف ایشان، امروز باعث شکل گیری این جلسه مهم شده است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه، در خصوص نبود هماهنگی در تبلیغات دینی تصریح کرد: امروز در کشور، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه و اوقاف و امور خیریه هر کدام به صورت جداگانه اقدام به اعزام مبلغین می کنند و هیچ هماهنگی و تعاملی بین نهادها وجود ندارد و این نبود ساز و کار واحد یک ضعف بزرگ به شمار می آید.

 

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان در خصوص ملزومات مبلغ خاطر نشان کرد: یکی از پیش نیازهای مبلغین برای نیل به موفقیت و تاثیرگذاری بر مخاطب، داشتن ذوق و سلیقه در این امر مهم است و چه بسا دانشمندان ،محققان و فرهیختگان بزرگی وجود داشته و دارند که در تبلیغ درخششی ندارند و بنابراین امروزه یکی از وظائف مهم دفتر تبلیغات اسلامی، بررسی ذوق و سلیقه در بین طلاب است. داشتن صدا و لحن خوب نیز یکی دیگر از ملزومات یک مبلغ موفق است.

 

امام جمعه اصفهان در خصوص شرایط و ضوابط اعطای اعتبار نامه های مهارت‌های تبلیغ تخصصی که دفتر تبلیغات اسلامی به مبلغین اعطا می کند، افزود: حقیقتاً آبروی دفتر تبلیغات اسلامی در گروی این اعتبارنامه ها است و دفتر باید قبل از اعطا اعتبارنامه تخصصی تمام جوانب از جمله، داشتن سطح علمی لااقل پایه 10 حوزوی، استفاده مبلغین از کتب و منابع متقن و مطمئن دینی، داشتن یک سیر منظم مطالعاتی در تاریخ صدر اسلام و ائمه طاهرین، سرمایه گذاری مبلغین بر روی قرآن کریم و... را مد نظر داشته باشد.

 

وی در خصوص راهکارهای دفتر تبلیغات برای نیل به اهداف واقعی و ذاتی خود اظهار داشت: در درجه اول برای اینکه دفتر از این کار نتیجه بگیرد، باید به این اصل اساسی توجه کند که نباید در اعطای اعتبارنامه های تبلیغ، کمیت را بر کیفیت ترجیح دهد و با اعطای اعتبارنامه بدون حساب دقیق، اعتبار خود را زیر سوال ببرد. در ضمن، دفتر تبلیغات باید مانند سایر ارگان های کشور مثل آموزش و پرورش از آموزش و سازمان پزشکان، ضمن خدمت برای به روز رسانی مبلغین استفاده کند. ضروری است مبلغان در آموزش ضمن خدمت، مطالب و مسائل جدید روز را فرا بگیرند.

 

 وی در پایان در خصوص رموز موفقیت در تبلیغ افزود: طلاب و مبلغان باید به این مهم توجه کنند که صرفا برای منبر و خطابه مطالعه نکنند؛ بلکه باید برای فهمیدن و استنباط مطالعه کنند. اگر طلاب به این مهم توجه کنند، قطعاً موفق می شوند. مطالعه منظم و هدفمند  و دوری از پراکنده خوانی به پرورش ذهن و فهم ما نیز کمک می کند.

 

قابل ذکر است در پایان جلسه از ترجمه چهار جلدی کتاب «الاخلاق»، اثر حضرت آیت الله مظاهری رونمایی شد و در حکمی از سوی حضرت آیت الله مظاهری، حجت الاسلام ارزانی، به عنوان پیگیر امور تاسیس بنیاد بین المللی اخلاق معرفی شد./939/پ202/س

 

ارسال نظرات