۱۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۱۵۵۷۷۱
آیت‌الله حسینی بوشهری خواستار شد؛

تدوین اطلس جامع موقوفات حوزه های علمیه

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله حسینی بوشهری خواستار تدوین اطلس جامع موقوفات حوزه های علمیه شد و تاکید کرد: حوزه‌های علمیه آمادگی دارند تا به نحو ممکن در ترویج فرهنگ وقف سازمان اوقاف و امور خیریه را یاری کنند.
نخستين نشست مقدماتي ترويج فرهنگ وقف در قم آيت‌الله سيدهاشم حسيني بوشهري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در نخستین نشست مقدماتی ترویج فرهنگ وقف که پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، گفت: باید فرهنگ وقف را در حوزه‌های علمیه و جامعه توسعه داده و نهادینه کنیم.
وی با اشاره به این‌که در سیره معصومین(ع) بسیار به وقف اهمیت داده شده است، افزود: تاریخ اسلام آکنده از موقوفات و صدقات گرانسنگ اهل‌بیت(ع) است و در بعضی کتب داریم که حضرت فاطمه(س) از امیرمؤمنان(ع) می خواهد که سند موقوفات را بنویسد تا نوشته و سند مکتوب آن باقی بماند.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور اظهار داشت: وقف بهترین مصداق برای جاودانگی مال و جان آدمی است و ریشه در امور مادی و فرهنگی دارد که برای استفاده در زمینه‌های مختلف روی آن حساب شده است.
وی با بیان این که ظرافت‌کاری‌های بسیاری در وقف دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: مردم اهتمام ویژه‌ای به وقف در زمینه‌های مادی، معنوی و فرهنگی دارند، مردم در هر جایگاهی که هستند به وقف اهتمام ورزیده اند چنان چه در تاریخ هم موجود است که سفره‌چی و جارچی سلاطین صفوی بنا به وسع خود موقوفاتی را انجام داده‌اند.
آیت‌الله حسینی بوشهری ابراز داشت: باید تبلیغ و ترویج صورت گیرد که که مردم موقوفاتی را بنا به نیاز جامعه انجام دهند و مواردی را وقف کنند که دارای ثمرات و استفاده‌های بیشتری باشد.
وی با اشاره به این که وقف  مصداق بارز باقیات و صالحات است که در قرآن ذکر شده است، گفت: یکی از مصادیق انفاق که در قران کریم به آن پرداخته شده همین وقف است و بنا به فرموده پیامبر اسلام(ص) تنها سه چیز از انسان بعد از مرگ باقی می‌ماند که یکی از آنها صدقه جاریه یعنی وقف است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: بخش بسیار عمده‌ای از اموالی که در دست واتیکان قرار دارد اموال وقفی است و آنها با استفاده از این اموال به تبلیغ مسیحیت اهتمام می‌ورزند و ما خود که کشور اسلامی و شیعی هستیم و روایات و آیات بسیاری در زمینه وقف داریم باید اهتمام بیشتری نسبت به وقف داشته باشیم.
وی با بیان این‌که وقف مشکلات پیش روی کشورها را برطرف می‌کند، تصریح کرد: وقف تسکین‌دهنده آلام اجتماعی، احیا کننده مشاغل اجتماعی، سبب توسعه کشاورزی و رفع مشکلات اقتصادی و فرهنگی است.
آیت‌الله حسینی بوشهری اظهار داشت: حوزه های علمیه در گذشته از همین موقوفات اداره می‌شدند و شهریه‌ای از جانب مراجع برای طلاب وجود نداشت، همین موقوفات هزینه‌های جاری حوزه‌های علمیه، هزینه تعمیرات و نگهداری و شهریه طلاب را تأمین می‌کردند.
وی با اشاره به این که باید موقوفات روز به روز با رشد چشمگیری رو به رو باشد، ادامه داد: امیدوار هستیم موقوفاتی ایجاد شود و در اختیار مدیران حوزه های علمیه قرار گیرد تا بتوانند مشکلات حوزه را برطرف و هزینه‌های جاری ان را تأمین کنند.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: در ایام مختلف سال هزاران طلبه از قم به سراسر کشور اعزام می‌شوند که اگر این افراد چندین سخنرانی خود را هم معطوف به مسأله وقف کنند روند رو به رشدی را در کشور شاهد خواهیم بود.
وی در پایان تدوین دانشنامه وقف از سوی سازمان اوقاف، تدوین اطلس جامع موقوفات حوزه‌های علمیه و طرح بحث وقف از سوی اساتید فقه حوزه علمیه را از دیگر راه‌های ترویج فرهنگ وقف دانست و گفت: حوزه‌های علمیه آمادگی دارند تا به نحو ممکن در ترویج فرهنگ وقف سازمان اوقاف و امور خیریه را یاری کنند./907/پ202/ج
ارسال نظرات