۱۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۱۵۵۸۰۰
آیت‌الله جوادی آملی:

حضور در راهپیمایی 22 بهمن سبب حفظ نظام می‌شود/ مشکلات را به حساب نظام نگذاریم

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله جوادی آملی با تاکید بر حضور پرشور اقشار مختلف مردم در راهپیمایی روز 22 بهمن گفت: ممکن است به کسی اشکالی و نقدی داشته باشیم، اما اساس کار این است که هرگز این نقدها را به حساب اصل نظام، به حساب اصل ایران و به حساب اصل مملکت نگذاریم.
آيت الله عبدالله جوادي آملي درس اخلاق آيت الله جوادي آملي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، بعد از ظهر پنج‌شنبه 19 بهمن ماه، در درس اخلاق خود که در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، بر ضرورت حضور پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن تاکید کرد و این مهم را  عامل حفظ و بقای نظام اسلامی دانست.
 
وی در ادامه گفت: رسالت پیامبر(ص) از همان آغاز جهانی بود اما این رسالت از حجاز آغاز شد، وجود مبارک رسول اکرم(ص) آمده است که اسلام را جهانی کند، چند عنصر را به مردم معرفی کرد، جهان ساخته خدا است، انسان آفریده خدا است و پیوند انسان و جهان را خداوند تبیین کرده است، خدایی که جهان را آفرید منظم و یکسان آفرید و هیچ ناهماهنگی در جهان قرار نداد، هرگز بی‌نظمی در جهان نمی‌بینید، آن‌چه در بالا و پایین است خلقت است، وقتی معلوم ما خلقت بود، علم می‌شود خلقت‌شناسی و از این رو علم خلقت‌شناسی دینی می‌شود.
 
وی افزود: اگر بحث درباره فعل امام معصوم و فعل پیامبر(ص) حجت است یقینا بحث درباره فعل خداوند حجت است و دینی خواهد بود، اصرار پیامبر(ص) این بود که ما چیزی به نام طبیعت و دهر نداریم، هر چه هست خلقت خداوند است و خلقت‌شناسی نمی‌تواند غیر دینی باشد، چه علمی دینی از این شفاف‌تر است، این نگاه را وجود مبارک حضرت پیامبر(ص) به جوامع داد که نگویید علوم طبیعی بلگه بگویید علوم خلقت و خلقت‌شناسی، نظم در این خلقت حاکم است به نحوی که از ابوریحان نقل شد که اگر مجموعه منظم جهان به صورت نغمه دربیاید، موسیقی زیبایی می‌شود، درباره انبیا هم که رهبران الهی هستند فرمود آن حرفی را که نخستین پیامبر گفت آخرین پیامبر نیز آن را تصدیق می‌کند و دیگر نمی‌گوید زمین و زمان عوض شده است، منتهی راه‌های فرعی و جزیی گوناگون است، پس انبیا هماهنگ با جهان سخن می‌گویند و صحف الهی انبیا هماهنگ با نظام حق تدوین شده است.
 
فرزندان خود را در راهپیمایی 22 بهمن شرکت دهیم
 
مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به این‌که نباید از نظم جهان غفلت کنیم، ادامه داد: نظم جهان ما را به وجود ناظم هدایت می‌کند، همچنین نباید از حق بودن جهان غفلت ورزیم، زیرا ما را به معاد راهبری می‌کند، نظم را بسیاری می‌فهمند اما حق بودن نیاز به تذکر دارد، این دو اصل کاملا از هم جدا هستند، نظم را ممکن است دانشمندان عادی هم بفهمند اما حق بودن برای بسیاری شفاف و روشن نیست، حق یعنی این نظام شفاف و روشن است که به مقصد برسد، اگر این نظام مقصدی نمی‌داشت و دوباره به حالت اول بازمی‌گشت می‌شد پوچ و باطل، اصرار خدای سبحان این است که این جهان حق است و باطل نیست، این مضمون در بسیاری از آیات قرآن کریم است که «ما خلقنا السماء و الارض و ما بینهما باطلا» اگر حرکت مقصدی در پی‌نداشته باشد و به مقصودی نرسد می‌شود سرگردانی، هر حرکتی باید به سامان برسد، لذا بهشتی‌ها نمی‌گویند که در بهشت خسته شدیم، چیزی نیست که در بهشت خستگی بیاورد، انسان به دارالقرار که برسد و همه نعم برای او تازه است، اصرار قرآن این است که این جهان حق است، نظم را برای این بیان می‌کند که پی به ناظم حکیم ببریم، «مَا خَلَقْنَاهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَـٰکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لَا یَعْلَمُونَ» مصالح خلقت آسمان و زمین حق است.
 
وی ادامه داد: حضرت رسول(ص) به ما توحید را فرمود، حالا اگر توحید و اسلام محقق نشد، پس از آن جامعه را به وحدت دعوت می‌کند، نه تنها امت اسلامی و شیعه را، نه تنها تقریب میان مذاهب را تأسیس می‌کند بلکه تقریب میان جوامع بشری را تأسیس می‌کند، دین آمده جلوی خو‌ریزی را بگیرد ولو در میان کفار، دین ابتدائا آمده جامعه را الهی کند، اگر نشد، جامعه‌ای انسانی به وجود آورد، «إِنْ لَمْ یَکُنْ لَکُمْ دینٌ وَ کُنْتُمْ لا تَخافُونَ الْمَعادَ فَکُونُوا أَحْرارًا فی دُنْیاکُم» در دنیا آزادمرد باشید، دین آمده جلوی «قَالَتْ إِنَّ الْمُلُوکَ إِذَا دَخَلُوا قَرْیَةً أَفْسَدُوهَا وَجَعَلُوا أَعِزَّةَ أَهْلِهَا أَذِلَّةً وَکَذَٰلِکَ یَفْعَلُونَ» را بگیرد، بنابراین این دین محققانه آمده و جهان و صحف انبیا را تبیین کرده است و پیوند انسان و جهان را مشخص کرد و بر اساس این کتاب تکوینی کتاب تدوینی نوشت و در درجه اول توحید اگر به آن مقام بار نیافتید حد‌اقل وحدت داشته باشید.
 
حضرت آیت‌الله جوادی آملی بیان داشت: در آستانه 22 بهمن هستیم ممکن است به کسی اشکالی و نقدی داشته باشیم، اما اساس کار این است که هرگز این نقدها را به حساب اصل نظام، به حساب اصل ایران و به حساب اصل مملکت نگذاریم، حتما با حضور عاقلانه خود این نظام و این مملکت را در سایه ولی‌عصر(عج) حفظ کنیم، ما در میدان مین هستیم، در شرق ما افغانستان، پاکستان، میانمار و مانند آن کشتار است، غرب ما وضع عراق به سامان نیست، جنوب ما هم خلیج فارس است که پایگاه نظامی دشمنان شده است، شمال هم پایگاه ترکیه و مانند آن است، اما خدای سبحان قادر است که کشور ولی‌اش را از هر خطری حفظ کند، آن‌چه که از ما برمی‌آید آن است که این نظام را تا آن‌جایی که مقدور است و می‌توانیم حفظ کنیم، بدانیم که اگر دست بچه‌ها را گرفتیم و در راهپیمایی شرکت کردیم ثواب مضاعف خواهد داشت.
 
تحقیق و پژوهش از ویژگی‌های اصلی طلبه است
 
وی ادامه داد: انبیا به برکت وجود مبارک حضرت ابراهیم(ع) پرچم توحید را برافراشتند و جامعه را موحد کردند، مدتی وجود مبارک ابراهیم(ع) نامش زبانزد خاص و عام بود، اسماعیل و اسحاق و فرزندان آنان نیز همچنین، بعد از این بزرگواران فرزندان اینان نتوانستند وحدت خود و ملت و ملیتشان را حفظ کنند، اکاسره و قیاصره آمدند و این خاورمیانه را تکه تکه کردند و پیامبر‌زاده‌ها را آواره کردند، امام علی‌(ع) در خطبه قاصعه این مطلب را فرمود؛ اگر شما متحد نباشید این نظام آسیب می‌بیند، اگر ذره‌ای این نظام آسیب ببیند کسی را باقی نمی‌گذارند، بر همه واجب است که مواظب زبان و گفتار خود باشیم، کاری که به نظام آسیب می‌رسد نکنیم، اگر نقدی باشد برای تقویت نظام می‌توان آهسته صحبت کرد و در جلبسات خصوصی نقد و راه حلش را بگویید، امام علی(ع) فرمود اگر اختلاف کردید مبادا در اثر این اختلاف به بیگانه راه نشان دهید، در پایان سوره حج فرمود «مِّلَّةَ أَبِیکُمْ إِبْرَاهِیمَ»یعنی شما دین پدرانتان را بگیرید، بر اثر اختلاف غدیر به سقیقه تبدیل می‌شود  کم کم به خلافت اموی تبدیل می‌شود و بت‌شکنی به بت‌فروشی می‌رسد.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مراجعه نکردن برخی از طلاب و دانشجویان به منابع قرآنی و حدیثی، گفت: یک طلبه و دانشجو وقتی وارد محفلی شد اگر مطلبی شنید و مراجعه به متون و منبع آن نکند، تفاوتی با بقیه افراد ندارد و آن ساعت خود را تلف کرده است، این‌که برخی 10 سال در حوزه هستند همین است، آنان فرق میان جلسه علمی و جلسه غیرعلمی را نمی‌فهمند./914/پ201/ج

 

ارسال نظرات