۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۱۵۶۳۷۸
نماینده خبرگان رهبری:

وحدت بدون ولایت مداری تحقق نمی یابد

خبرگزاری رسا ـ نماینده خبرگان رهبری گفت: وحدت یک مسأله اصولی، اساسی و استراتژیک برای امت اسلامی است و برای یک برهه و مقطع زمانی از سوی خداوند متعال مورد تأکید قرار نگرفته است.
حجت الاسلام و المسلمين هاشم زاده هريسي عضو خبرگان رهبري

به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم‌زاده هریسی امروز در جمع خبرنگاران با بیان این‌که بزرگی این مبحث نیازمند کارهای عظیم و اقدامات فرا ملی از سوی کشورهای اسلامی است، گفت: وحدت امت اسلام در قرآن کریم مورد تاکید قرار گرفته است و باید در هر زمان بنابر مقتضیات زمانی ابعاد و راه‌های رسیدن به آن و نیز چالش‌ها و مشکلات فراروی آن بررسی و راهکاری عملیاتی برای تقویت وحدت و تشکیل امت واحده صورت گیرد.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: یکی از نکات مهمی که باید مورد توجه دلسوزان وحدت اسلامی قرار گیرد این است که نباید در مسئله وحدت به یک حدی قانع بود، رسیدن به وحدت مورد نظر اسلام لوازم زیادی نیاز دارد که اولین نیاز نگاه حداکثری به مسئله وحدت است، باید ضمن خوشحال بودن از پیشرفت در مسیر وحدت، نگاه امت اسلامی و علما رسیدن به اوج وحدت اسلامی باشد.

 

وی با بیان این که در عصر کنونی از دوران آیت‌الله بروجردی مسأله وحدت امت اسلامی شتاب یشتری گرفت، گفت: پس از ایشان با برپایی حکومت اسلامی، انقلاب اسلامی از پیشتازان مسئله وحدت بوده است و امام خمینی(ره) بر مسئله وحدت جانی تازه بخشیدند.

 

حجت الاسلام والمسلمین هاشم‌زاده اظهار کرد: در جمهوری اسلامی سرمایه‌گذاری‌های فراوانی برای تعمیق وحدت امت اسلامی شده است، یکی از اصیل‌ترین و مهم‌ترین اندیشه‌های امام و رهبر انقلاب وحدت امت اسلامی است.

 

وی عنوان کرد: یکی از نمونه‌های توجه امام(ره) به مسئله وحدت تاکید ایشان بر نماز خواندن شیعیان با اهل سنت در نمازهای جماعات بود، جمهوری اسلامی مسأله وحدت امت اسلامی را متحول کرد و مجمع تقریب مذاهب اسلامی به عنوان یکی از ارگان‌های پیشرو برنامه‌های ارزشمند و مهمی برای وحدت امت اسلامی و کاهش اختلافات و مقابله با تندروی‌ها و توطئه دشمنان دارد.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که مسأله وحدت از توحید نشأت گرفته است، گفت: وحدت به توحید بازمی‌گردد، معنای توحید وحدت است و خدای همه ما واحد است، وقتی مسلمانان یک خدا، یک قرآن و یک پیامبر(ص) و یک قبله دارند، این عوامل وحدت عظیمی را موجب می‌شوند، این عوامل احکام و واجبات واحد هستند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: وقتی یک خدا را همه قبول داشته باشیم دیگر دوگانگی و تفرق معنایی ندارد و دوگانگی نشانه شرک است، موحدین باید وحدت را برنامه عمل و کارشان قرار دهند، اگر چنین نباشد توحیدشان ناقص است و اختلافات موجب خدشه وارد شدن به اسلام خواهد شد.

 

وی با اشاره به نقش علمای ایران اسلامی در مسأله وحدت گفت: حوزه‌های علمیه، علما و در رأس همه امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب در این سال‌ها تلاش‌های فراوانی انجام داده‌اند، دیدارهای فراوانی با علمای جهان اسلام برای وحدت صورت گرفته است و علمای جمهوری اسلامی از خیلی از حقوق خود صرف‌نظر می‌کنند تا وحدت امت اسلامی تقویت شود و این یک حرکت قرآنی است.

 

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان این که چالش‌های پیش‌روی وحدت امت اسلامی را نباید نادیده گرفت، افزود: این‌که امروز در جهان اسلام این همه ترور و کشتار صورت می‌گیرد و افرادی که خود را مسلمان می‌نامند در بخش اعظمی از این اعمال ضد بشری نقش دارند و حتی کشتن بخشی از مسلمانان را واجب می‌دانند، نشان‌دهنده وجود افکار و فرق ضد‌اسلامی در متن جهان اسلام است، این مسئله باید با استفاده از ظرفیت امت اسلامی حل شود.

 

نماینده خبرگان رهبری اظهار کرد: باید علمای اسلام این مسأله را مورد بررسی قرار دهند که چگونه می‌توان فرقه‌هایی که دست به ترور می‌زنند و برخی مسلمان‌ها را از یهود بدتر می‌دانند را متوجه اعمال زشت خود کرد، با این‌گونه افکار باید مقابله کرد، البته منظور دعوای فیزیکی و اقدامات مسلحانه نیست، مبارزه علمی و فرهنگی در این زمینه مثمر‌ثمر خواهد بود.

 

حجت الاسلام والمسلمین هاشم‌زاده افزود: اگر امت اسلامی بخواهد با زبان تفنگ و گلوله با یکدیگر سخن بگویند، خواست دشمنان اسلام فراهم می‌شود لذا عقلای امت اسلام باید در برابر برخی نادانان با سلاح علم و فرهنگ روبرو شوند.935/د103/س

 

ارسال نظرات