۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۰:۵۱
کد خبر: ۱۵۶۵۴۹
حجت الاسلام فرحزاد:

به رخ کشیدن زندگی یک کار قارونی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: گاهی برخی به عنوان صله رحم برای فخر فروشی به دیدار فامیل می‌روند این از قطع رحم بدتر است. بیشتر کارهای دنیا بخاطر تفاخر است. زندگی را به رخ دیگران کشیدن یک کار قارونی است.
حجت الاسلام حبيب الله فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد در برنامه سمت خدا با اشاره به این که ابلیس به خاطر تکبر، خودش را نشکست و از درگاه خداوند طرد شد، گفت: اگر او خودش را می‌شکست از درگاه خداوند طرد نمی‌شد. ریشه تمام بداخلاقی ها به عصبانیت برمی‌گردد که ریشه آن هم خودخواهی و تکبر است.


وی ادامه داد: در حدیث قدسی داریم که خدا به حضرت داود فرمود: افراد متواضع و فروتن از همه به خدا نزدیکتر هستند. در مقابل آن دورترین افراد به خدا متکبران هستند. هنگام مرگ همه انسانها خدا را ملاقات می کنند زیرا خودیت آنها از بین می رود ولی این دیدن به درد آن فرد نمی‌خورد حتی فرعون و نمرود هم لحظه مردن، خدا را می بینند. ایمان آوردن هنگام مرگ فایده‌ای ندارد. اگر ما الان خودیتمان را کنار بگذاریم و خدا را قبول کنیم برای ما بهتر است.


استاد حوزه علمیه بیان داشت: هیچ چیز مثل باورهای دینی انسان را نمی شکند. وقتی ما زیبایی و جمال خدا را می بینیم از خودمان بیرون می‌آییم. یک مادر خیلی خودش را دوست دارد ولی چون بچه اش را خیلی دوست دارد خودش را کنار می‌گذارد و فقط بچه‌اش را می بیند بخاطر همین سخت ترین کارها را برای بچه‌اش انجام می دهد. این محبت مادر، منیت مادر را از بین می برد.


وی افزود: در مورد تکبر و غرور آیات و روایات زیادی داریم. در قرآن آمده است: جهنم بد جایی است برای متکبرها و بهشت خوب جایی برای متواضع هاست. امام صادق(ع) می فرماید: وارد بهشت نمی شوند افرادی که کمی تکبر و غرور دارند. روایت داریم افرادی که مغرور هستند در روز قیامت مورچه می‌شوند تا زیر دست و پا لِه بشوند و بشکنند. اگر هم شکسته نشوند به جهنم می روند. ذره ای از تکبر مانع ورود به بهشت است. بهشت جای یگانگی، انس و محبت است و در آنجا ذره‌ای غرور وجود ندارد. اگر در بهشت غرور باشد در آنجا هم اختلاف پیش می آید و دعوا می شود. اگر ما بخواهیم در این دنیا بهشتی زندگی کنیم ، باید من و تو را کنار بگذاریم تا به آرامش برسیم.


این کارشناس امور دینی با بیان این که تمام مشاجرات به مَن های ما برمی گردد، اظهار داشت: اگر لطف خدا شامل حال ما شود در یک لحظه مَن شکسته می‌شود، ولی می توان آنرا کم کم از بین برد. مثل تبری که به چوب زده می شود تا شکسته شود.


وی ادامه داد: ابتلاء و امتحانات نفس ما را می‌شکند. ما باید فرمان خدا را اطاعت کنیم تا من خودمان را بشکنیم. باید به آیات و روایات توجه کنیم و بدانیم اگر خودمان را نشکنیم درآینده گرفتار خواهیم شد. انسان بداخلاق اول خودش را عذاب می‌دهد ولی انسان خوش اخلاق، آرام است، برخورد ناشایست ندارد و به دیگران هم آرامش می‌دهد.


حجت الاسلام فرحزاد بیان داشت: حضرت امیر می‌فرماید: بدترین انسانها کسی است که خودش را از همه بهتر می‌داند. اگر کسی اراده برتری جویی داشته باشد درهای بهشت به روی او بسته می‌شود. گاهی برخی به عنوان صله رحم برای فخر فروشی به دیدار فامیل می‌روند این از قطع رحم بدتر است. بیشتر کارهای دنیا بخاطر تفاخر است. زندگی را به رخ دیگران کشیدن کار قارونی است./916/پ202/ع

ارسال نظرات