۰۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۵
کد خبر: ۱۵۷۴۱۱
دارالحدیث منتشر کرد؛

جلد اول کتاب «مدارک فقه اهل السنة علی نهج وسائل الشیعة»

خبرگزاری رسا - کتاب «مدارک فقه أهل السنة علی نهج وسائل الشیعة» که در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی رونمایی شده بود، به همت انتشارات مؤسسه دارالحدیث منتشر شد.
کتاب «مدارک فقه اهل السنة علي نهج وسائل الشيعة»
 
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث، حجت‌الاسلام محمدحسن حکیم، پژوهشگر گروه فقه و حقوق پژوهشکده علوم و معارف حدیث با اشاره به انتشار کتاب «مدارک فقه أهل السنة علی نهج وسائل الشیعة»، گفت: این کتاب دارای موضوع احادیث و روایات فقهی اهل سنت نیز هست.
وی افزود: موسوعه «مدارک فقه أهل السنة علی نهج وسائل الشیعة» به جمع‌آوری و تحقیق روایات اهل سنت و آثار صحابه، تابعین و فقهای آنها در دو قرن اول هجری می‌پردازد.
پژوهشگر گروه فقه و حقوق پژوهشکده علوم و معارف حدیث با بیان این‌که محور این پژوهش کتاب شریف «وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة» است، گفت: این کتاب از سوی شیخ حر عاملی از عالمان برجسته شیعه تألیف شده که در آن مجموعه روایات در تمام فروعات فقهی جمع‌آوری شده است.
وی خاطرنشان کرد: برای دستیابی به فهم صحیح و کامل نسبت به احادیث و متون باید درک صحیحی نسبت به فضای صدور روایات و فرهنگ رایج در زمان ائمه اطهار علیهم السلام داشته باشیم.
حجت‌الاسلام حکیم یادآور شد: کتاب «مدارک فقه أهل السنة» در کنار کتاب «وسائل الشیعة» قرائن بی‌شماری را در اختیار فقهای شیعه قرار می‌دهد تا با بهره‌گیری از آن به ظرافت‌های حدیثی مکتب اهل بیت علیهم السلام وارد شده و دقت‌های فقهی موجود در روایات اهل بیت علیهم السلام در مقام استدلال فقهی روشن‌تر شود.
وی با اشاره به نتایج علمی این کتاب گفت: از نتایج علمی این پژوهش جامع می‌توان به برطرف شدن شبهات کلامی علیه شیعه اشاره کرد زیرا توسط مخالفان شیعه همواره شبهات بسیاری اقامه شده است، شبهاتی که اکثر آنها پایه و اساس صحیحی نداشته و از آنها تنها به عنوان ابزاری در راستای اختلاف‌افکنی میان مسلمانان بهره‌برداری شده است.
پژوهشگر گروه فقه و حقوق پژوهشکده علوم و معارف حدیث عنوان داشت: با شکل‌گیری این پژوهش جامع، منابع استدلال فقهی میان شیعیان و اهل سنت به صورت موضوعی و تطبیقی در دسترس همگان قرار می‌گیرد و نقاط اساسی و ادله علمی در هر فرع فقهی به خوبی نمایان شده و راه بهانه‌جویی و سوء استفاده مخالفان بسته خواهد شد.
وی یادآور شد: حجم معتنابهی از متون و روایات در این کتاب پاسخ کاملی به حجم مخالفان حدیث و شبهات وارد شده نسبت به اعتبارسنجی احادیث می‌دهد و راه بهانه‌گیری مستشرقان و منتقدان اسلامی را نسبت به حدیث می‌بندد و از سوی دیگر عمق اتحاد را در مبانی حدیثی میان فریقین به خوبی روشن می‌کند.
حجت‌الاسلام حکیم با بیان این‌که این پژوهش جدی‌ترین حرکت‌ علمی در راستای ارتقای مباحث فقه مقارن محسوب می‌شود، گفت: با شکل‌گیری این پژوهش دسترسی به منابع و ادله پایه فراهم شده و توانمندی فقهای در احتجاج با مخالفان به شکل چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.
وی یادآور شد: در این پژوهش دویست عنوان کتاب در قالب بیش از هزار جلد مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته و حداکثر متون حدیثی اهل سنت از معتبرترین منابع حدیثی جمع‌آوری و تحقیق شده است.
پژوهشگر گروه فقه و حقوق پژوهشکده علوم و معارف حدیث با بیان این‌که بیست جلد کتاب برای مدارک فقه أهل السنة علی نهج وسائل الشیعة در نظر گرفته شده است، گفت: جلد اول این کتاب که شامل نیمی از مباحث کتاب طهارت از ابواب فقه است به زیور طبع آراسته شده است.
جلد اول کتاب «مدارک فقه أهل السنة علی نهج وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة» از سوی حجت‌الاسلام سید محمدکاظم طباطبایی با همکاری محمود کریمیان و سید محمدحسن حکیم از گروه فقه و حقوق پژوهشکده علوم و معارف حدیث تألیف شده و به همت انتشارات مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با قیمت 12 هزار تومان منتشر شده است.
یادآوری می شود، مراسم اختتامیه بیست‌وششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی 9 بهمن ماه با حضور علی لاریجانی،‌ رییس مجلس شورای اسلامی،‌ غلامعلی حداد عادل، مشاور رهبر معظم انقلاب،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین ری‌شهری و تنی چند از شخصىت‌های تقریب از 102 کشور اسلامى در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.
در مراسم اختتامیه بیست و ششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی از کتاب ارزشمند «مدارک فقه أهل السنة على نهج وسائل الشیعة» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین رى‌شهرى و على لاریجانى رونمایى شد./907/د101/ق
ارسال نظرات