۰۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۱۵۷۵۵۹
رییس دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه:

پرداختن به موضوع فقه حکومتی نیازمند دیدی کل‌نگر است

خبرگزاری رسا ـ رییس دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه گفت: برخی افرد زمانی که سراغ فقه حکومتی می‌روند به صورت تک‌موضوعی وارد بحث می‌شوند، حال آن‌که باید دید جامعی در این زمینه داشت.
حجت الاسلام محسن مهاجرنيا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا‌، رییس دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه، پنج‌شنبه شب در نشست علمی «حق مشارکت از منظر اسلام» که در سالن‌ همایش‌های انجمن علمی حوزه برگزار شد، گفت: این نشست با همکاری دو انجمن مطالعات سیاسی حوزه، انجمن فقه و حقوق اسلامی و کمیسیون حقوق بشر اسلامی برگزار شده است.

وی با بیان این‌که برگزاری این نشست با کمیسیونی خارج از مجموعه انجمن حوزه علمیه برای اولین بار است که اتفاق می‌افتد، افزود: برگزاری چنین نشست‌هایی با مشارکت گروه‌های مختلف باید در انجمن علمی حوزه تحقق بیابد و در واقع انجمن‌ علمی حوزه جای برگزاری چنین نشست‌هایی و گفت‌وگوهایی است.

وی افزود: هدف برگزاری این نشست‌ها کمک به روند تولید دانش در حوزه علمیه و همچنین ارتقاء و تعمیق معرفت در حوزه علمیه و پیش‌برد دانش است،.

وی با اشاره به این‌که کمیسیون حقوق بشر اسلامی از مدت‌ها پیش خواهان برگزاری چنین نشستی بود، اظهار داشت: موضوع «حق مشارکت از منظر اسلام» بحثی است که با دو رشته سیاست و حقوق ارتباط می‌یابد و مشارکت سیاسی در این دو رشته مطرح شده است.

رییس دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه خاطرنشان کرد: بحث‌هایی که درباره مشارکت سیاسی می‌شود، با دو رویکرد صورت می‌گیرد، یکی از رویکردهای آن معادل‌سازی از فرهنگی دیگر است.

وی بیان داشت: ادبیات سیاسی روز و رایج در کشور از فرهنگ دیگری در کشور نشر یافته است، بسیاری از واژگان مورد استفاده ما خاستگاهی در اسلام ندارند، پس باید گفت معلومات ما به صورت پیشینی گرفته‌شده از ادبیات روز و غربی است.

وی به رویکرد دوم بحث درباره مشارکت سیاسی اشاره کرد و ادامه داد: برخی افرد زمانی که سراغ فقه حکومتی می‌روند به صورت تک‌موضوعی وارد بحث می‌شوند، مانند این‌که تنها انتخابات یا برخی مسائل سیاسی دیگر را بحث می‌کنند و بر اساس همان موضوع به بحث و نظر می‌پردازند، حال آن‌که باید دید جامعی در این زمینه داشت.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا گفت: باید یک‌بار به طور کلی نظر دین را درباره مشارکت بیان کنیم، اصطلاح تعاون در نصوص دینی وجود دارد و مصادیق متعددی از حوزه تکلیف و حق و عمل صالح و عمل غیرصالح حوزه‌های مشارکت است.

وی ابراز داشت: همه مصادیقی که برای مردم مسؤولیت‌آور است، مانند امر به معروف و نهی از منکر را می‌توان موارد جواز مشارکت سیاسی مردم دانست./914/پ202/ن

ارسال نظرات