۰۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۱۵۸۲۹۲
حجت الاسلام رضا برنج کار:

جایگاه های ایستگاه مطالعه نباید بدون هیچ نظارتی رها شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه فلسفه دانشکده علوم و حدیث ضمن اشاره به اهمیت فضاسازی برای مطالعه در جامعه گفت: ایستگاه مطالعه به مردم این امکان را می دهد تا از تمام وقتهای آزاد خود برای کتاب خواندن استفاده کنند.
حجت الاسلام رضا برنج كار مدير گروه فلسفه دانشكده علوم و حديث

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، حجت الاسلام برنج کار عضو هیئت علمی دانشگاه علوم حدیث و مدرس حوزه گفت: به نظر من در طرح ایستگاه مطالعه یک چیز کم است و آن هم ساختن فضایی مناسب در کنار این جایگاه ها است تا اینکه مردم بتوانند در آنجا از کتاب های ایستگاه مطالعه استفاده کرده و آنها را بخوانند. به این معنی که در کنار هر جایگاه جایی را در نظر بگیرید که در آن مکان بتوان کتاب خواند و اگر این کار تبدیل به یک پدیده اجتماعی شود که مثلاً در مکان عمومی مثل فرودگاه حداقل ده نفر به مطالعه بپردازند این قطعاً در فضای کلی جامعه تاثیر گذار خواهد بود و دیگران را نیز تشویق به مطالعه خواهد کرد. همه ما می دانیم در اماکن عمومی مثل فرودگاه، راه آهن و ترمینال مردم وقت بسیاری دارند که معمولا آن را از دست می دهند اما با وجود چنین جایگاه هایی می توانند به مطالعه پرداخته و از وقت خود استفاده مناسبی بکنند.

وی در ادامه افزود: مسؤولان باید کاری کنند که در همه جا امکان مطالعه فراهم شود و هر جا امکان و وقت برای مطالعه باشیم کتاب را در دسترس خود بیابیم. در واقع فضا های عمومی می تواند تبدیل به فضایی برای مطالعه شود. به عنوان مثال در بیمارستان ها برخی بیماران توانایی کتاب خواندن دارند و مجبورند چند روز را در آن جا سپری کنند و یا همراهان آنها که وقت آزاد بسیاری دارند. پس حتماً برای بیمارستان ها هم جایگاه مطالعه در نظر بگیرید.

حجت الاسلام برنج کار ضمن مثبت تلقی کردن طرح ایستگاه مطالعه گفت: برای اهل مطالعه کردن مردم هر راهی که وجود دارد باید رفت و این طرح هم یکی از همان راه ها است پس حتماً کار خوب و مثبتی خواهد بود. البته شما می توانید برای اجرای هر چه بهتر آن اول به صورت آزمایشی در چند نقطه کشور این طرح را اجرا کنید و بعد نواقص آن را اصلاح کرده و سپس به صورت کلان آن را اجرا کنید.

مدیر گروه فلسفه دانشکده علوم و حدیث اظهار داشت: اعتماد کردن چیز خوبی است اما به نظر من این کار درستی نیست که جایگاه های مطالعه را بدون هیچ نظارتی رها کرد. بهر حال باید یک ضمانت اجرایی وجود داشته باشد و باید تدابیری در این باب اندیشه شود . مثلا حداقل کاری که می توان کرد این است که دوربین های مدار بسته در کنار جایگاه ها تعبیه کرد چرا که هموراه افرادی سودجو و فرصت طلب وجود دارند که بخواهند باعث آسیب به اموال عمومی شوند پس برای ایجاد خوف و نگران کردن این عده باید اقدامی کرد تا فکر سوء استفاده از کتابها را از سر خود بیرون کنند./913/د102/ق

ارسال نظرات