۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۸
کد خبر: ۱۵۸۳۵۲
آیت‎الله خرازی:

ریشه تمام فسادها ضعف ایمان است

خبرگزاری رسا ـ این استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: ریشه تمام بداخلاقی‎ها و فسادهایی که از انسان‎ها سر می‎زند ضعف ایمان است و تا زمانی که آن چه انبیا و ائمه(ع) فرمودند به قلب بشر نرسد از او فساد و گمراهی سر می‎زند.
آيت الله محسن خرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‏الله محسن خرازی شب گذشته در درس اخلاق که با حضور طلاب و فضلا در مدرسه عالی فیضیه برگزار شد با اشاره به مباحث کتاب معراج سعادت به بیان مراتب ایمان پرداخت و گفت: ایمان اعتقادی است که به قلب انسان فرود آمده باشد.

وی ادامه داد: زمانی ایمان در وجود فرد ایجاد میشود که معارف الهی به قلب او رسیده باشد و این اعتقادات با قلب او گره خورده باشد وگرنه تا زمانی که میان قلب او و معارف گرهای ایجاد نشود فساد از انسان سر میزند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کرد: ریشه تمام بداخلاقیها و فسادهایی که از انسانها سر میزند ضعف ایمان است و تا زمانی که آن چه انبیا و ائمه(ع) فرموده‌اند به قلب بشر نرسد از او فساد و گمراهی سر میزند.

آیتالله خرازی با بیان اینکه تمام علوم پذیرفته‌اند، نظامی را که خداوند متعال خلق کرده است نظام اتم و کامل است، اظهار داشت: انسانها در اعتقاد به کمال نظام هستی یکی هستند ولی در قلب متفاوتاند.

وی افزود: هنوز عقاید بسیاری از افراد به قلبشان نرسیده است، باید اعتقادات قلبی باشد، اگر فرد عقاید به قلبش برسد از گرفتاریها و وضعیت خود ناراحت نمیشود چرا که توجه دارد کارهای خداوند متعال از روی نظم و دقت است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر این که اعتقاد قلبی نداشتن به اعمال خداوند متعال از دلایل اعتراض افراد نسبت به اوضاع خود است، ابراز داشت: فردی که حکیم بودن خداوند متعال را قبول دارد نباید بگوید وضعیت دیگران نسبت به من بهتر است.

وی گفت: متأسفانه تمام فسادهای اخلاقی به سبب ضعف ایمان است، وقتی میان اعتقادات و قلب گرهای نباشد فرد گرفتار برخی از رذائل اخلاقی مانند حسادت میشود، فردی که حسادت دارد بداند که ایمان ندارد.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: وقتی که فرد حسادت میورزد در واقع به عدالت خداوند متعال ایمان ندارد چرا که میان اعتقاد به عدالت خداوند و حسادت مطابقتی وجود نداشته و ایمان با حسادت منافی است؛ همچنین تمام افراد در فطرت عدالت را دوست دارند.

آیتالله خرازی با بیان اینکه فردی که به عدالت خداوند ایمان داشته باشد نسبت به دیگران حسادت نمیورزد، اظهار داشت: وقتی گفته میشود که خداوند متعال عادل است منظور این است که تقسیمات او میان بندگان از روی عدالت است از اینرو اگر فردی نسبت به دیگران مال و یا مقام بیشتری داشته باشد به عدالت خداوند به او رسیده است.

وی تصریح کرد: البته باید توجه داشت که گاهی زیاد شدن امکانات و ثروت برای تنبیه است به این معنا که فردی گناهان زیادی انجام داده است و خداوند متعال برای او امکاناتی را فراهم میکند تا گناهان او بیشتر شده و عذابهای دردناکی داشته باشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به اینکه ایمان تنها اقرا به زبان نیست، گفت: متأسفانه افراد گرفتاری ایمانی دارند و ایمان آنها به قلبشان نرسیده است./993/ پ202/ن

 

ارسال نظرات