همایش کارشناسان آموزشی مناطق بعثه رهبری برگزار شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجتالاسلام احمدی، مدیرکل آموزش بعثه مقام معظم رهبری، در همایش کارشناسان آموزشی مناطق که روز گذشته در اردوگاه مازندران مشهد آغاز به کار کرد، گزارشی کلی از دورهها، سرفصلها، مدلها و عملکرد بخش آموزشی بعثه رهبری ارائه کرد.
وی در خصوص تفکیک فعالیتها، گفت: هر بخش باید در حوزه فعالیت خود عمل کند و امور خود را انجام دهد؛ بهطور مثال، کارشناس بخش آموزش باید به کار آموزشی بپردازد؛ اگر برخی مناطق نیرو کم دارند باید تأمین نیرو کند که برای استانهای مازندران و آذربایجان شرقی این امر اجرا شده است.
وی با اشاره به برگزاری اولین دوره آموزش مجازی در شیراز افزود: طراحی سامانه فرهنگ عمره برای مسؤولان فرهنگی صورت گرفته و تلاش بر این شد تا آموزشهای مجازی و اطلاعرسانی نیز از این طریق صورت گیرد.
مدیرکل آموزش بعثه رهبری به راهاندازی سامانههای اطلاعرسانی مجازی اشاره کرد و اظهار داشت: پس از فعال شدن این سامانهها، تعداد مراجعه کنندگان کاهش یافته و این به دلیل ایجاد آموزشهای مجازی است ولی به دلیل برخی ناهماهنگیها و اتفاقات پیشبینی نشده، این پیامکها به مسؤولان نمیرسید که اطلاعرسانی از این طریق متوقف خواهد شد تا تمامی ارتباطات از طریق سامانه انجام گیرد.
وی به تمرکز بعثه رهبری بر آموزش مجازی اشاره و تصریح کرد: در سال 89 برای اولین بار در قم کارگاههای آموزشی برگزار شد و اطلاعات اولیهای برای استفاده از نرمافزارها و سیستمهای مجازی در اختیار قرار گرفت؛ همچنین، از تمامی کلاسها فیلمبرداری شده وآمادگی برای تولید و تکثیر لوح فشرده آموزشی وجود دارد.
وی افزود: برگزاری دورههای منظم و برنامهریزی شده و برگزاری آزمونهای مجازی در سامانه پیشبینی شده که در این برنامهریزیها، آموزش در ایام دینی همچون ماه رمضان، ماه محرم و تعطیلات نیز لحاظ شده است.
حجتالاسلام احمدی در خصوص بودجهبندی مناطق در سال آینده اظهار داشت: متأسفانه در برخی موارد، بودجهها واقعی بسته نشده و پاسخگوی هزینهها و فعالیتهای آن منطقه نیست؛ با این وجود، در برخی مناطق که حجم فعالیتهای آنان نسبت به مناطق دیگر محدودتر است از بودجه آموزشی بیشتری برخوردار است؛ بهطور مثال، برای استان گلستان 82 درصد بودجه برای آموزش پیشبینی شده و در استان خراسان حدود 42 درصد بودجه به آموزش اختصاص داده شده است.
وی با تأکید بر تغییر شیوه آموزش در این دورهها خاطرنشان کرد: باید از اداره کلاسها به شیوه سخنرانی پرهیز شود، زیرا بازده مناسبی نخواهد داشت بلکه به صورت مباحثهای و متقابل اجرا شود، همچنین امتحانات نیز از حالت چهار گزینهای به سوی طرح مسأله حرکت کند.
وی تصریح کرد: به کمک آمارها و شاخصهایی که مشخص شده و اطلاعاتی که دریافت میشود، مناطق مختلف ارزیابی شده که پس از آن، فعالترین یا ضعیفترین مناطق نیز مشخص میشود.
وی به راهاندازی بانک اطلاعاتی استادان اشاره کرد و گفت: برای استادان در دورهها بانک اطلاعاتی تهیه شده و استادان طبق این اطلاعات گروهبندی میشوند که بر اساس سوابق آموزشی، سطح علمی و شاخصهای دیگر صورت میگیرد.
مدیرکل آموزش بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به تأثیر بومیگزینی استاد بر یادگیری، بیان داشت: اصل بومیسازی اساتید و پذیرش استاد در دوره، امر بسیار مهمی است که بر بازده آن تأثیر بسیاری دارد، زیرا مخاطب با استاد بومی ارتباط بهتری برقرار میکند؛ همچنین در برخی دورس نیز میتوان ار نیروهای بعثه برای تدریس استفاده کرد.
گفتنی است، این نشست دو روزه که با حضور کارشناسان 17 منطقه آموزشی و چند تن از مسؤولان بعثه رهبری از روز گذشته آغاز شده و امروز به پایان رسید./932/پ202/س