۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۱۵۸۹۶۹
کارشناس مسائل خانواده:

آراستگی مرد عفت زن را زیاد می کند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مسائل تربیتی خانواده گفت: مرد هم در جامعه و هم در خانه و نزد خانواده اش باید آراسته و تمیز باشد، اما زن می تواند و باید در جامعه با رعایت نظافت و پاکیزگی ظاهر شود، اما نباید فراموش کرد که آراستگی زن فقط در مقابل محارم و به ویژه همسرش است نه برای جامعه.
حجت‌الاسلام محسن عباسي ولدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محسن عباسی، کارشناس مسائل خانواده، در برنامه پرسمان تربیتی که از رادیو معارف پخش می‌شد به ارائه بحث گام های موفقیت در زندگی مشترک پرداخت و گفت: این‌که انسان تمیز و نظیف باشد و پاکیزگی را رعایت کند تمام کار نیست، ممکن است یک نفر پاکیزه باشد اما آراسته نباشد.

وی ادامه داد: ما در سیره اهل بیت (ع) و در توصیه های این بزرگواران می بینیم که در کنار نظافت به آراستگی هم تاکید دارند، در کتاب شریف مکارم الاخلاق درباره سیره پیامبر اکرم (ص) آمده که وقتی پیامبر (ص) می خواستند از خانه بیرون بروند به آینه نگاه می کردند تا تصویر خود را ببینند، موهای خود را شانه می زدند و مرتب می کردند، پیامبر (ص) برای اصحاب خود را آراسته می کردند چه برسد به خانواده.

حجتالاسلام عباسی اظهار داشت: در روایتی از امیر المومنان (ع) یکی از صفات مومنان آراستگی معرفی شده و علاوه بر آراستگی خویشتن به آراستگی خانه هم توصیه شده است، یعنی ممکن است خانه ای تمیز باشد اما آراسته و مرتب نباشد.

وی ابراز داشت: در روایتی امام صادق می فرمایند «خداوند زیبایی و خودآرایی را دوست دارد و تظاهر به فقر را ناخوش می دارد هر وقت خدا نعمتی به بنده اش می دهد دوست دارد اثر آن نعمت را در آن بنده ببیند»، بعد از حضرت پرسیدند که چگونه اثر این نعمت را باید ظاهر کند، حضرت فرمودند «لباس تمیز بپوشد خودش را خوشبو کند خانه اش را گچ کاری کند که این نشان از آراستگی خانه است و جلوی در خانه اش را جارو بزند».

این کارشناس حوزوی تصریح کرد: در روایات و تاکیدات ائمه (ع) نظافت و آراستگی را یک حق برای زوجین می بینیم، مثلا در روایتی داریم که امام صادق (ع)می فرمایند «زنی خدمت پیامبر (ص) رسید عرض کرد یا رسول الله حق مرد به عهده زن چیست؟ که حضرت فرمودند «خیلی بیشتر از آن حرفها است که در چند جمله بتوان آن را بیان کرد»، زن عرض کرد یک مقدارش را برای من بگویید، حضرت فرمودند «با بهترین عطرها خودش را برای شوهرش خوشبو کند، برای شوهرش بهترین لباسها را بپوشد و با بهترین زینتها خودش را برای شوهرش آراسته کند».

این کارشناس مسائل تربیتی بیان داشت: البته نباید فراموش کرد که آراستگی صرفا یک وظیفه برای زن نیست، مرد هم وظیفه دارد که خودش را برای همسرش آراسته کند، چقدر زیبا در روایت آمده که امام کاظم (ع) می فرمایند «عده‌‌ای بر پدرم وارد شدند، دیدند که ایشان محاسنشان را با رنگ مشکی خضاب کرده اند از دلیل این کار پرسیدند، حضرت فرمودند «من مردی هستم که همسرانم را دوست دارم این کار را برای خوش آمد آنها کردم چون آنها دوست دارند»، روایت دیگری داریم که این فراتر از یک حق است، امام موسی کاظم (ع) می فرمایند «آراستگی مرد برای همسرش از چیزهایی است که عفت زنش را زیاد می کند».

وی در پایان خاطر نشان کرد: مرد هم در جامعه و هم در خانه و نزد خانواده اش باید آراسته و تمیز باشد، اما زن می تواند و باید در جامعه با رعایت نظافت و پاکیزگی ظاهر شود، اما نباید فراموش کرد که آراستگی زن فقط در مقابل محارم و به ویژه همسرش است نه برای جامعه./9194/پ202/ن

ارسال نظرات