۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۱۰۴
ویژه‌نامه شماره 3 اخلاق و ادیان؛

آیت‌الله جوادی آملی: بهشت رفتن کار متخلقین است و بهشت دیدن کار عرفا

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله جوادی آملی، مشکل جامعه امروز را اخلاقی می‌داند و می‌گوید: «تنها درمان جامعه کنونی، اخلاق است ولو انسان کافر باشد. همان بیان نورانی سیدالشهدا علیه السلام که فرمود «ان لم یکن لکم دین و کنتم لاتخافون المعاد فکونوا احرارا فی دنیاکم».
سومين ويژه‌نامه اخلاق و اديان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سومین شماره ویژه‌نامه علمی اطلاع‌رسانی همایش اخلاق و ادیان با هدف ارائه گزارشی از چگونگی برگزاری این همایش بین‌المللی به صاحب امتیازی دبیرخانه همایش و سردبیری سیدحمید موسویان از سوی مرکز چاپ اسراء منتشر شده است.

 

سخن نخست، دیدار با آیت‌الله جوادی آملی، مصاحبه با رییس همایش، مصاحبه با دبیر بخش بین‌الملل همایش، گزارش دیدار اعضای دبیرخانه همایش با علما، گزارش کنگره بزرگداشت علامه محمدتقی آملی، گزارش نشست‌های علمی چالش‌های اخلاقی رسانه، اخلاق در اسلام و اخلاق در ادیان از جمله مطالب این ویژه‌نامه است.

 

حضرت آیت‌الله جوادی آملی در دیدار کمیته علمی و اجرایی همایش، مشکل جامعه امروز را اخلاقی می‌داند و می‌گوید: «تنها درمان جامعه کنونی، اخلاق است ولو انسان کافر باشد. همان بیان نورانی سیدالشهدا علیه السلام که فرمود «ان لم یکن لکم دین و کنتم لاتخافون المعاد فکونوا احرارا فی دنیاکم».

 

وی با تبیین مرز اخلاق با فقه و عرفان، جمع کردن اخلاق را با فقه یا عرفان غیرممکن می‌داند و می‌افزاید: «مرز اخلاق و عرفان کاملا از هم جداست، اخلاق در جهاد اوسط است، عرفان در جهاد اکبر. بهشت رفتن کار متخلقین است و بهشت دیدن، کار عرفاست. جهنم نرفتن، کار متخلقین است و جهنم را دیدن کار عرفاست.»

 

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی، رییس همایش اخلاق و ادیان از اخلاق عملی به عنوان رویکرد غالب در قرون اولیه وسطی نام می‌برد و اظهار می‌دارد: «هر جامعه‌ای با اخلاق زنده است و خود قرآن کریم از آغاز نزولش و رفتار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با مخالفانش و رفتار معصومان علیهم السلام و به دنبالش عالمان دینی، چه شیعه و چه سنی، نشان دهنده آن است که آن‌ها با اخلاق مردم را هدایت کردند.»

 

وی با تأکید بر اینکه از همان اول، مردم با دید یک نوع اخلاق آمیخته به عرفان کار کردند، چون نفوذش بیشتر بود، تصریح می‌کند: «تا قرن‌های سوم و چهارم، اخلاق حالت نظری نداشته و متصوفه و عرفا عموما با همان گفتار، رفتار و نقل سخنان پیامبر اکرم‌صلی الله علیه و آله مردم را هدایت کردند.»

 

گزارش دیدار اعضای دبیرخانه همایش با علما،‌ بخش دیگری از مطالب این ویژه‌نامه را تشکیل می‌دهد که در این دیدار آیت‌الله علوی گرگانی، همایش اخلاق و ادیان را موقعیت مناسبی برای ترویج تعالیم عالی اسلامی می‌داند و آیت‌الله مصباح یزدی بر لزوم تشکیل دبیرخانه دائمی همایش تأکید می‌کند.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری نیز مسأله اخلاق را مسأله حیاتی در جامعه می‌داند و با بیان اینکه گمشده جامعه امروزی اخلاق عملی است، می‌گوید: «اخلاق ضرورت هر روز و لحظه لحظه ما است و نباید با یک همایش و یک نشست آن را تمام شده بدانیم بلکه باید همیشه و در همه حال زیر چتر اخلاق حرکت کنیم.»

 

بخش دیگری از مطالب این ویژه‌نامه به ارائه گزارشی از کنگره بزرگداشت علامه محمدتقی آملی اختصاص دارد که در این مراسم، آیت‌الله صدوقی مازندرانی از چاپ 30 کتاب از آثار علامه شیخ محمدتقی آملی خبر می‌دهد و یکی از مشترکات تمامی ادیان را دعوت کردن مردم به اخلاق و اخلاقیات می‌داند. /920/ن601/ق

ارسال نظرات