تقویت باورهای دینی سبب دوری از تجملات میشود
حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد، مدرس حوزه و دانشگاه، در پاسخ به پرسشهای « تجملگرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟ و چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرفگرایی رواج دارد؟» در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: خداوند دوستدار جمال و زیبایی است، و این جمال و زیبایی و همچنین مصرف از لوازم زندگی بشری است و از آنجایی که انسان موجودی مصرف گرا است بحث اسراف و تبذیر در اینجا مطرح میشود.
وی در ادامه افزود: درست است که انسان برای تأمین نیاز های زندگی خود نیازمند هزینه کرد خواهد بود اما از نظر اسلام اگر این هزینه کرد از حد اعتدال خارج شود و به حد اسراف و تبذیر برسد مورد مذمت خواهد بود.
پذیرش حالت تجمل گرایی عامل سقوط انسان
این استاد حوزه و دانشگاه در تبیین مفهوم تجمل گرایی بیان داشت: منظور از تجمل که در بیانات رهبری بدان اشاره شده است، پذیرش و تحمل آن حالت تجمل در انسان است که اگر این روحیه در فرد به وجود آید مدام برای چیزهایی که به نظر او زینت است هزینه خواهد کرد و به نقطه ای خواهد رسید که باز تصور میکند که کافی نخواهد بود، در نتیجه این شخص به انتها نخواهد رسید.
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با اشاره به علت رواج تجمل گرایی در جامعه اظهار داشت: یک یار عوامل تجمل گرایی وجود چشم و هم چشمی و اصرار بیش از حد افراد در عقب نماندن از دیگران در بحث مادیات و زندگی دنیوی است و همچنین عدم آگاهی جامعه از عواقب و پیامد های حاصل از تجمل گرایی است.
دوری از عقلانیت عامل پذیرش تجمل گرایی
وی ادامه داد: به دلیل اینکه در برخی از افراد عقل حاکم نیست و بر اساس عقل و وظیفه خود با موضوعات مواجهه نمیشوند و دائماً به فکر سود و لذتهای دنیایی هستند دچار تجملات میشوند و در این مسیر با دوری از عقل گرایی و تنها تکیه بر نفع گرایی در زندگی، مصلحت خود را به درستی تشخیص نخواهند داد و اسیر زینتهای دنیای مادی خواهند شد.
ورود افراد به محدوده حرام نخستین حرکت در مسیر تجمل گرایی
این کارشناس مذهبی همچنین با اشاره به پیامدها و آفتهای شخصی و اجتماعی حاصل از تجمل گرایی بیان داشت: یکی از آفتهای شخصی تجملگرایی، ورود افراد به محدوده حرام به منظور رسیدن به هدف و زندگی آرمانی مد نظر به هر قیمت ممکن است که گسترش این عمل در جامعه و الگو برداری آن از سوی افراد دیگر باعث پیامد های منفی گسترده در جامعه میشود.
حفظ زی طلبگی عامل دوری از تجملات
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با اشاره به بی توجهی به آفتهای تجمل گرایی در قشر طلبه بیان داشت: یکی از سفارشات بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) در این راستا، حفظ زی طلبگی در بین روحانیت بود که آنها را دائماً ترغیب به ساده زیستی و دوری از هر گونه تجمل گرایی در زندگی شخصی می کردنند.
وی ادامه داد: روحانیت به دلیل توجه ویژه به معنویت باید الگو جامعه باشند و همگان را به سوی معنویت رهبری کنند و از این رو اگر طلاب به تجمل گرایی و مصرف گرایی روی آوردند و بدان اقبال نشان دهند دیگر آن نقش الگوپذیری را در جامعه از دست خواهند داد، که تبعات آن به مراتب بالاتر از افراد عادی جامعه خواهد بود.
سفارش خداوند به پیغمبر به دوری از افراد غرق در زیباییهای دنیایی
این استاد حوزه با اشاره به آیات قرآن کریم در زمینه تجمل گرایی اظهار داشت: خداوند در سوره کهف به رسول اکرم(ص) در مورد دوری از افراد دارای خصیصه تجمل گرایی میفرماید: با کسانی که صبح و شام خدا را میخوانند خود را هماهنگ کن و در کنار آنها باش و چشم از روی آنها بر نگردان و به سراغ کسانی که به دنبال زینتهای دنیا هستند و از یاد ما غافل بوده و به تجملات روی آوردهاند نرو و از آنها پیروی مکن.
تقویت باورهای دینی و مذهبی عامل دوری جامعه از تجملات
حجت الاسلام نظری منفرد در بیان راه کارهای موجود جهت دوری از مسأله تجمل گرایی گفت: انسان باید در مسیر اعتدال حرکت کند و اگر متولیان دینی و فرهنگی بتوانند باورهای دینی و مذهبی را در جامعه تقویت کنند میتوان از اقبال جامعه به سوی تجمل گرایی جلوگیری کرد.
وی در پایان ادامه داد: اگر انسان در زمینه مبدأ و معاد به باور جدی برسد و نیز در مورد پیامدهای و آفتهای نامطلوب تجمل گرایی و مصرف گرایی در زندگی فردی و اجتماعی به آگاهی کاملی دست پیدا کند میتوان امیدوار بود که جامعه ای عاری از هرگونه تجمل گرایی را داشته باشیم.
شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیبهای سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، دو پرسش از این پرسشها مربوط به موضوع دروغ بود.
گفتنی است، پرسشهای زیر بخش از پرسشهای مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:
چرا فرهنگ کار جمعى در جامعهى ما ضعیف است؟
علت کار گریزی چیست؟
چرا در روابط همسایگىمان رعایتهای لازم را نمیکنیم؟
چرا در زمینهى فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطى به طور کامل نیستیم؟
حد زاد و ولد در جامعهى ما چیست؟
الگوى تفریح سالم چیست؟
نوع معمارى در جامعهى ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهاى ماست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخى از بخشهای کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگرى و بىصبرى در میان بعضى از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام میکنیم؟ علت قانون گریزی در برخى از مردم چیست؟
انضباط اجتماعى در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کارى در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخى از حرفهای خوب، ایدههاى خوب، در حد رؤیا و حرف باقى میماند؟
چه کنیم که ریشهى ربا در جامعه قطع شود؟
آپارتماننشینى چقدر براى ما ضرورى است؟
تجملگرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرفگرایی رواج دارد؟
چرا پشت سر یکدیگر حرف میزنیم؟
چرا در برخى از بخشهای کشورمان روى آوردن جوانها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صلهى رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتماننشینى چقدر براى ما ضرورى است؟ چقدر درست است؟
طراحى لباسمان چقدر متناسب با نیازهاى ما و عقلانى و منطقى است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرتهای روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگونیم؟
بعضىها با داشتن توان کار، از کار میگریزند؛ علت کار گریزی چیست؟
علت پرخاشگرى و بىصبرى و نا بردباری در میان بعضى از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانهها ، در اینترنت و... مراعات میکنیم؟
تولید کیفى در بخشهای مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاههاى ادارى ما کم است؟
چرا در بعضى از شهرهاى بزرگ، خانههاى مجردى وجود دارد؟ این بیمارى غربى چگونه در جامعهى ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشى خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعهى ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعیاش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگیاش محفوظ بماند؟
چه کنیم حق همسر، حق فرزندان رعایت شود؟/9192/ت302/ن