راهکارهای مقابله با کشتار شیعیان از نگاه آیتالله جوادی آملی؛
گسترش فرهنگ اهل بیت، مناظره با سلفی ها و برگزاری نشست های سیاسی
خبرگزاری رسا ـ حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به مطلوب بودن حرکت حوزه علمیه در اعتراض به کشتار شیعیان در پاکستان، پایان یافتن این اقدامات را در گرو گسترش فرهنگ شیعه بدون افراط و تفریط، مناظره با علمای سلفی و برگزاری نشستهای سیاسی دانست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، پیش از ظهر چهارشنبه در درس خارج تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار شد، به تفسیر آیات پایانی سوره مبارکه لقمان پرداخت و گفت: خداوند گاه آیات زمینی، گاه آیات دریایی و گاه آیات صحرایی را ذکر میکند، گاهی منفعتهای عقلی و اصول دینی را ذکر میکند که این امر علم تجریدی است، گاه میفرماید کشتیرانی را برای شما مقرر کردیم تا شما به وسیله آن تجارت کنید، گاه میفرماید «لِیُرِیَکُم مِّنْ آیَاتِهِ»، یعنی اگر آب و باد و دریا است مسخر است به این دلیل است که به شما از آیات خویش بنمایاند.
وی با اشاره به آیه «أَلَمْ تَرَ أَنَّ الْفُلْکَ تَجْرِی فِی الْبَحْرِ بِنِعْمَتِ اللَّـهِ لِیُرِیَکُم مِّنْ آیَاتِهِ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِّکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ» ادامه داد: آیه 31 هم ناظر به نعمتهای مادی و هم اصول اعتقادی است، اگر بخواهید مسائل دریایی داشته باشید و شیلات داشته باشید، باید از دریا استفاده کنید، اما اینها آیات الهی است برای کسانی که در سراء و ضرا صابر و شکور باشند، کسانی که صبار نیستند، در حوادث سخت میلرزند، ممکن است کسی شاکر باشد، در اینجا شکور به معنای بسیار شکرگزار در نظر است، اگر شکور نبود در برابر نعمتهای فراوان خود را میبازد، صفت صبار و شکور برای فرد ملکه شده است، این صبار به معنای صبر عند المصیبه، علی المعصیه و هم فی الطاعه است.
خداوند دلپذیر همه انسانها است
مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: همین افرادی که مشرک و کافر هستند، وقتی خطر را دیدند، یا الله میگویند، اما آنان که در کفر رسوخ دارند، بازمیگردند، اما آنان که میانه رو هستند باز میگردند، در سوره عنکبوت آیه 64 و 65 این مطلب بررسی شد، «خَتَّارٍ کَفُورٍ» ، پیمانشکنان خائن و کفرپیشه بعد از خطر و گرفتاری به کفر خود بازمیگردند، در هنگام خطر و ترس واقعا خدا را میخواهند، این ترس سبب میشود که فطرت شکوفا شود، این امر معلوم میکند که خدا دلپذیر همه است، کسی به آنان درس توحید نداد، در هنگام خطر وقتی آن غبارها کنار رفت، فطرت خداخواه و خداجوی پیدا میشود، این اخلاص که در سوره لقمان و عنکبوت آمده است، نشاندهنده آن است که در درون هر کسی علاقه به خداوند وجود دارد، اینها بتپرست بتپرستزاده بودند اما در درون آنان فطرت توحیدی است، این خلقت الهی را ذات اقدس اله به همه داد فِطْرَتَ اللَّـهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا»، نه خدا عوض میکند این فطرت را چون به احسن وجه خلق کرد، دیگران هم عوض نمیکنند چون قدرت ندارند.
وی با قرائت آیه «یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ وَاخْشَوْا یَوْمًا لَّا یَجْزِی وَالِدٌ عَن وَلَدِهِ وَلَا مَوْلُودٌ هُوَ جَازٍ عَن وَالِدِهِ شَیْئًا» بیان داشت: بترسید از کسی که شما را آفرید و میپروراند، از روزی بترسید که نزدیکترین انسان کمترین کمک را به انسان نمیکند، نه پسر مشکل پدر را حل میکند، نه پدر میتواند خطر را از پدر دفع کند، کسی که مرتضی المذهب و مرضی الدین باشد، مشمول شفاعت است، درباره مولود فرمود جاز، یعنی فرزند همانگونه که در دوران پیری بسیاری از کارهای پدر را انجام میداد، نمیتواند در قیامت به جای او عذاب شود، مراقب باشید زرق و برق دنیا شما را فریب ندهید، همچنین مراقب باشید آن کس که غرور که یا ابلیس است یا دوست و آشنای بد، است شما را آلوده نکند، نگویید خدا میبخشد، خدا حکیمانه میبخشد نه اینکه گترهای ببخشد.
علم غیبی و ملکوتی برتر از آن است که بازار فقه را گرم کند
حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به آیه «إِنَّ اللَّـهَ عِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَیُنَزِّلُ الْغَیْثَ وَیَعْلَمُ مَا فِی الْأَرْحَامِ» ادامه داد: علم قیامت تنها پیش خداوند است، علم باران نیز درست خداوند است، این غیث بودن باران به این دلیل است که نصرت و غوث کشاورزان و دامداران است، از این جهت به آن گفتند غیت، خداوند میداند که کجا باران میبراد، چه تعداد باران میبارد، آورندگان باران را میداند، خداوند آنچه را که در ارحام، مذکر یا مؤنث، میداند، حالا کسی با ابزار میبیند، این علم شهادت است، علم غیب نیست، بعد از اینکه معلوم شد پسر است یا دختر، آن را با ابزار درک میکنند که این مطلب علم شهادت میشود، هیچکس نمیداند فردا چه حادثهای پیش میآید و هیچ کس نمیداند در چه زمینهای مانند کفر و ایمان یا در چه زمینی میمیرد، نه تنها این پنج اصل را میداند، بلکه او علیم به طور مطلق است، هیچ چیزی نیست مگر اینکه مخلوق است «أَلَا یَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَهُوَ اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ» از اینجا معلوم میشود که خداوند به طور مطلق علیم است.
وی بیان کرد: اگر کسی هم از زمین مردن خود باخبر است بالعرض خبر دارد، تا خداوند نخواهد و به کسی اعلام نکند، آنها نمیدانند، اینکه امام حسین(ع) و پیش از ایشان حضرت امیرالمؤمنین(ع) از محل شهادت امام حسین(ع) که کربلا است خبر میدهند، به دلیل خبر دادن خداوند به وی است، ائمه(ع) فراوان از غیب خبردادهاند، فرشتگان جهان را با اسمای الهی اداره میکنند، این اسما که کارگردانان الهی هستند، تنها الفاظ نیستند، مفهوم نیستند، اسما حقیقت خارجیه هستند که برخی از اشیا مظاهر آن هستند، آن حقیقت خارجیه خبر دارد، اگر کسی گوشهای از آن اسما پیشش بود، میتواند تخت بلقیس را قبل از چشم بر هم زدن بیاورد، فرشتگان عالم را با اسما اداره میکنند، این اسما حقایق الهی است.
استاد عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: قصه حضرت آدم که اسمای الهی را خداوند به او یاد داد، تنها مختص به ایشان نیست، بلکه مختص به انسان کامل است، اکنون وجود مبارک ولیعصر(عج) در جایگاه انسان کامل است، این فرشتگان شاگردان انسان کامل هستند، مگر میشود که ملائکه با خبر هستند، علم ملکوتی اشرف آن است که در حوزه بیاید و با آن فقه و اصول بنا شود، علمی که در اصول است و با آن فقه سامان میپذیرد، آن علم با ادله و شواهد دم دستی است، علم غیب و ملکوتی برتر از آن است که بازار فقه را گرم کند، حضرت علی(ع) فرمود من با شاهد و بینات حکم و قضاوت میکنم، با اینکه اسرار غیب را باخبر بودند، علم غیب برتر از آن است که به بازار فقه بیاید، دیگر جا برای این سؤال نیست که آیا امام علی(ع) میدانست شهید میشود یا نه، جا برای این سؤال نیست که آیا وجود مبارک سیدالشهدا میدانست شهید میشود، یا نمیدانست، ائمه(ع) هم مانند دیگران مکلف به ظاهر بودند، گاهی برای معجزه از غیب استفاده میکردند.
تعطیلی حوزههای علمیه در اعتراض به کشتار شیعیان پاکستان امر مطلوبی است
وی با اشاره به تعطیلی روز شنبه حوزه علمیه به دلیل کشتار شیعیان پاکستان، ادامه داد: روز شنبه مراجع بزرگوار تصمیم گرفتند، تعطیل باشد و مجلس سوگواری برای شهدا و شیعیان شهید عراق و پاکستان و مانند آن برگزار شود، این کار، کار بسیار خوب و امر مستوفایی است، اما سه تا کار باید باشد، یکی گسترش فرهنگ شیعه بدون افراط و تفریط، دست ما به لطف الهی پر است، اهلبیت(ع) قرآن را به حرف درآوردند، اینان قرآن را به حرف آوردند، هیچکسی بالذات از امام و پیامبر(ص) چیزی نخواست، آنان بندگان خدا هستند، اما از نظر مرتبه مانند ملائکه و بالاتر از آن قرار دارند، مانند اینکه ما هر وقت نور میخواهیم از شمس میگیریم، مگر ما کارهایمان را با آفتاب هماهنگ نمیکنیم، ما که شمسپرست نیستیم.
حضرت آیتالله جوادی آملی بیان کرد: دوم کاری است که بزرگواران دارالتقریب با علمای سلفی، تکفیری، طالبان القاعده مناظره کنند، سوم کاری که سیاستمداران ما باید بکنند، این کمتر از انرژی هستهای نیست، روزی نیست که خبر از کشته شدن افراد ندهند، نشستهای مختلفی مانند 1+5 و مانند آن از سوی سیاستمداران برگزار شود تا ببینیم حرف آنان چیست، خدای نکرده اگر جنگ داخلی بشود، هیچ گروهی نمیماند، نه القاعده میماند، نه طالبان میماند، نه سلفی و نه تکفیری میماند، بالاخره برای توقف این کشتار یک راه سیاسی مانند برگزاری نشستها دارد./914/پ201/ج
ارسال نظرات