۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۱۵۹۶۸۹
دفتر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشر اسلامی:

نهادهای امنیتی پاکستان از عاملان کشتار شیعیان پشتیبانی می‌کنند

خبرگزاری رسا ـ دفتر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشر اسلامی با صدور بیانیه ای اعلام کرد: نهادهای امنیتی پاکستان در خفا از عاملان کشتار شیعیان پشتیبانی می کنند.
کشتار شيعيان پاکستان کشتار شيعيان پاکستان

به گزارش خبرگزاری رسا، دفتر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشر اسلامی با صدور بیانیه ای در خصوص رویدادهای اخیر ارتکابی در پاکستان علیه شیعیان و ادامه سریال دنباله دار کشتار هزاره ها تأکید کرد: نهادهای امنیتی پاکستان نه تنها از شیعیان این کشور محافظت نمی کنند بلکه در خفا از عاملین کشتار شیعیان پشتیبانی می کنند.

 

در ادامه این بیانیه آمده است: در ماه ها و روزهای گذشته کشتار مظلومانه شیعیان بی پناه  کویته و کراچی در پاکستان از سوی گروه های انحرافی و سپاه صحابه پاکستان که بصورت سریالی دنباله دار  ادامه  یافته و متوقف نمی شود موجبات تاثر شدید همه مسلمانان جهان  به ویژه مردم دیندار نظام اسلامی کشورمان را فراهم ساخته است.

 

این بیانیه تأکید کرده است: جریان انحرافی وهابیت با ارتکاب اینگونه فجایع، به جهانیان و نسل های آینده نشان داده و ثابت کردند که تفسیر خودساخته از مبانی اسلام چه فجایعی به بار  می آورد، جریانی که امروز با در اختیار داشتن رسانه های مختلف از جمله ماهواره، سایت و دلارهای نفتی فراوان ، بر ضد عقاید شیعیان سمپاشی کرده و  بجای رویارویی علمی و مباحثات نظری ، سعی دارد اندیشه انحرافی خود را بوسیله چماق و سلاح بر مردم منطقه تحمیل نماید.

 

این بیانیه تصریح کرد: باید گفت سکوت مجامع بین المللی و حقوق بشری در مورد اینگونه جنایات ددمنشانه ، نابخشودنی است نهادهای فراملی از جمله سازمان ملل متحد و سازمان کنفرانس اسلامی (OIC) نباید در قبال استمرار وقایع وحشتناک در پاکستان به راحتی عبور کنند بلکه باید مرتباً واکنش و حساسیت خود را ابراز دارند تا مسئولان پاکستانی احساس تعهد بیشتری برای بهبود وضعیت داشته باشند و همچنین می‌توان از طریق این نهادها برنامه‌های آموزشی و ترویجی مشترکی را در مناطق مختلف پاکستان در جهت گسترش قانونمندی، مدارا و رعایت حقوق انسانی به اجرا درآورد تا بتدریج، زمینه‌های فرهنگی تولید خشونت و بی‌رحمی از بین برود و در این زمینه باید گفت شیعیان پاکستان قطعاً نیازمند تحرک و تلاش بیشتر در عرصه مجامع بین‌المللی و نهادهای مربوط به حقوق انسانی هستند تا حداقل صدای مظلومیت آنها به نحو شایسته در سطح جهانی پژواک پیدا کند.

 

بیانیه کمسیون منطقه 7 حقوق بشر اسلامی اظهار داشته است: متاسفانه با وجود برخی تلاش‌های بین‌المللی و اتفاق نظری که در محکومیت عملیات تروریستی وجود دارد، دنیای استکبار با تجهیز گروه های افراطی به ظاهر مسلمان همچنان از این شیوه شوم و غیرانسانی برای مقاصد سیاسی خود درجهان اسلام استفاده می‌کند و باید گفت استراتژی خشونت و ترور، سیاست و برنامه کاری کشورهایی همچون اسرائیل و ایالات متحده آمریکا می باشد که در سه دهه گذشته در مناطق هزاره نشین پاکستان دنبال می شود.

 

در ادامه بیانیه آمده است: از حیث حقوقی هر دولتی موظف است که امنیت شهروندان خود را تأمین کند، حق به امنیت یکی از اساسی‌ترین حقوق شهروندان است که فارغ از دین، نژاد، قومیت، طبقه اجتماعی، جنسیت و هرگونه ویژگی دیگر فردی باید از سوی حاکمیت تأمین شود. هیچ حکومتی نمی‌تواند مدعی شود که امنیت فلان شهروندان خود را تأمین نمی‌کنم چون باورهای آنها را قبول ندارم، چون از فلان قوم و قبیله هستند.نهادهای قضایی و انتظامی هر کشور در همین چارچوب موظفند به دادخواهی همه شهروندان خود به نحو یکسان و با بی‌طرفی کامل و براساس قانون رسیدگی کنند تا همه به نحو یکسان از حمایت قانون بهره مند شوند. این مهم در تمامی اسناد بین‌المللی و اکثر قوانین اساسی دنیا مورد پذیرش قرار گرفته چنانچه مثلاً در اعلامیه جهانی حقوق بشر در ماده هفتم اعلام شده، همه در برابر قانون مساوی هستند و حق دارند بدون تبعیض و بالسویه از حمایت قانون برخوردار شوند و در ماده هشتم همین سند اعلام شده: در برابر اعمالی که حقوق اساسی هر فرد را مورد تجاوز قرار دهد و آن حقوق به وسیله قانون اساسی یا قانون دیگری برای او شناخته شده باشد، حق رجوع موثر به محاکم ملی صالحه وجود دارد. با لحاظ این چارچوبه شناخته شده حقوقی، از مسئولان پاکستان باید پرسید که امنیت شهروندان خود را چگونه مورد حمایت قانونی قرار می‌دهند؟

 

بیانیه مذکور افزوده است: براساس گزارش برخی از نهادهای حقوق بشری منطقه، نهادهای امنیتی پاکستان نه تنها از شیعیان این کشور محافظت نمی کنند بلکه در خفا از عاملین کشتار شیعیان پشتیبانی می کنند و متاسفانه در قبال این اعمال تروریستی گروه‌های افراطی و همکاری نهادهای امنیتی با آنان ، دولت پاکستان نه تنها برنامه برخورد حقوقی و قانونی محکم و قاطعی را اتخاذ نمی کند بلکه به نظر می رسد دولت این کشور از برخورد با عوامل فتنه در داخل نهادهای امنیتی و پلیس ناتوان بوده و پلیس این کشور از مقامات رسمی پاکستان حرف شنوی ندارند.

 

در این بیانیه ضمن محکومیت جنایات عاملان کشتار شیعیان پاکستان آمده است: دولت پاکستان بایستی در این زمینه احساس مسئولیت بیشتری نموده و از حیث فرهنگی و تبلیغی، بطلان ادعاهای ایدئولوژیک گروه های افراطی همچون سپاه صحابه و آثار ویرانگر و غیرانسانی آن را برای جامعه تشریح کند تا همگان بدانند که این گروه‌ها چه خطرناکی و انحراف ذاتی را در خود دارند. در کنار آن لازم است مرتباً برای عموم مردم از طریق رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی توضیح و هشدار دهند تا کسی جذب افراطی‌گری و تروریسم مربوطه از سر جهل و نادانی نشود توسعه برنامه‌های فرهنگی مروج بردباری و مدارا بین فرهنگ‌ها و گرایش‌های مختلف فکری قطعاً یکی از دیگر اقداماتی است که مقامات مسئول در پاکستان باید بدان اهتمام ورزند.

 

دفتر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی ضمن محکومیت شدید این اقدام وحشیانه، از دولت مرکزی پاکستان می خواهد نسبت به دستگیری و مجازات هر چه سریع تر عوامل این جنایات اقدام نماید همچنین از جامعه جهانی، نهادهای مردمی حقوق بشر در منطقه، سازمان های حقوقی و رسانه ای جهان برای توقف اینگونه جنایت ها استمداد می طلبد./935/د102/س

ارسال نظرات