۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۱۵۹۸۲۳

کتاب غنا و موسیقی از دیدگاه فقه امامیه و اهل سنت بزودی منتشر می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه ارزیابی آثار پژوهشی پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام از انتشار کتاب «چیستی چرایی چگونگی غنا و موسیقی از دیدگاه فقه امامیه و اهل سنت» خبر داد.
پژوهشکده باقرالعلوم عليه السلام

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی پژوهشکدۀ باقرالعلوم علیه السلام: عظیم عابدینی مدیر گروه ارزیابی آثار پژوهشی پژوهشکده گفت: کتاب چیستی چرایی چگونگی غنا و موسیقی از دیدگاه فقه امامیه و اهل سن  تالیف محمدجواد حیدری خراسانی به همت گروه ارزیابی آثار پژوهشی این پژوهشکده بزودی منتشر خواهد شد.

 

این مدیر پژوهشی افزود: از مسایلی که مردم و به ویژه نسل جوان به آن مبتلا هستند، مسأله غنا و موسیقی از دیدگاه اسلام است که شاید در این دوره  زمانی خاص، به مسأله‌ای عمومی، در جامعه تبدیل شده است، لذا یکی از موضوع‌هایی که به کنکاش و جست و جو نیاز دارد، موسیقی است.

 

عابدینی اضافه کرد: غنا و موسیقی، از جمله موضوعاتی است که با وجود کاربرد فراوان، همیشه با شبهه‌ها، ابهام‌ها و پرسش‌های زیادی روبرو بوده و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بر حساسیت‌ این موضوع نیز افزوده شده است، آیا موسیقی، مطلقاً حرام است؟ آیا حلیّت و حرمت موسیقی، به شعر آن باز می‌گردد یا کیفیت کشیدن صدا و تحریر آن نیز در این باره نقش دارد؟ یا...؛ متأسفانه شیوع غنا و موسیقی در میان مردم، مانع تفکر دقیق و بررسی علمی و فقهی بیشتر در این زمینه مهم شده و تفکر نادرست عده‌ای که رواج مسأله‌ای را دلیل بی عیب بودن آن می‌دانند، به این مسأله رونق بخشیده است.

 

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: با توجه به آنچه گذشت، ضرورت داشت که مجموعه‌ای، در دست عموم مردم و به خصوص مبلغان قرار گیرد تا در حد امکان، دیدگاه فقهی صحیحی در زمینه غنا و موسیقی در سطح جامعه و بخصوص برای اندیشمندان تبیین شود.

 

وی با ارائه توضیحاتی در مورد ویژگی های این کتاب ادامه داد: " غنا وموسیقی از دیدگاه فقه امامیه و اهل سنت"، نوشته محقق ارجمند، جناب آقای محمدجواد حیدری خراسانی در حدود 25 ماه پس از ارزیابی ها و اصلاحات کیفی و کمی متعدد  به رشته تحریر در‌آمده و سعی شده است با نگاهی تطبیقی به مسأله غنا و موسیقی از دیدگاه فقه امامیه و اهل سنت، به تبیین جامع و مستند این بحث پرداخته شود.

 

مدیر گروه ارزیابی آثار پژوهشی پژوهشکده تصریح کرد: در بیشتر موارد، پس از اشاره به مطلب مورد بحث و برخی از دلایل آن، به اقوال فقها اشاره شده و نیز تا آنجا که ممکن بوده، دقت شده است که خواننده  به منابع دست اول ارجاع داده شود و برای رعایت حال خوانندگان، گاه در کنار استفاده از منبعی به زبان اصلی، ترجمه فارسی آن نیز بیان شده تا علاوه بر محققان، خطباء و مبلغان، برای عموم مردم نیز مفید باشد و نیز کوشیده شده در بخش‌های مختلف، ضمن بیان ماهیت و مبانی فقهی غنا و موسیقی، نقد و بررسی کاربردی، علمی و محققانه‌ای درباره آراء و دیدگاه‌ها صورت گیرد./913/د102/ق

ارسال نظرات