۱۹ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۵
کد خبر: ۱۶۰۹۵۹

فتوحات خلفا منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب فتوحات خلفا تألیف آیة الله سید محمد یثربی به همت انتشارات علامه بهبهانی منتشر شد.
کتاب فتوحات خلفا

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب فتوحات خلفا با اقتباس از مجموعه سیری در آیات ولایت و امامت تألیف آیة الله سید محمد یثربی گردآوری شده است.

 

این کتاب شامل دو فصل است که فصل اول دارای مطالبی مانند: «انواع و اهداف جهاد، آسیب شناسی جهاد، هدف نهایی فتوحات، اهداف صحابه از فتوحات، فتوحات و افشاگری ها، سیره حضرت در برابر غاصبان، تأملی در سیره ائمه اطهار علیهم السلام و چکیده فصل» است.

 

فصل دوم «اقسام جنگهای خلفا، بررسی کشورگشایی ها، تحلیلی درباره ایمان سران فتوحات، عدم توجه خلفا به دستورات دین، رفتار خلفا در زمان پیامبر، سرکوب شدید مخالفان توسط خلفا، نگرش ائمه اطهار علیهم السلام به مسأله فتوحات و چکیده فصل» را در خود گنجانده است.

 

 این کتاب بیانگر علل، انگیزه ها، زمینه ها و برخی پیامدها و هم چنین اهداف پیدا و پنهان جنگهای مسلمانان بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله که عنوان فتوحات اسلامی را یدک می کشد و یکی از نقاط بحث برانگیز مهم در تاریخ اسلام می باشد، است.

 

موضوع این کتاب این گونه طرح شده است: «اهل سنت بر این باورند که صحابه پس از رسول الله صلی الله علیه و آله، زعامت و امامت دینی جامعه را بر عهده گرفتند و با فتوحات اسلامی، دین اسلام را در اقصی نقاط عالم منتشر کردند... ».

 

در سطر دیگر آمده است: «اهل سنت در نهایت این گونه نتیجه گیری می کنند که اشخاصی با چنین خدمات ارزشمندی نه تنها قابل تحسین و ستایش اند، بلکه باید لغزشها و گناهان کوچک آنان را به دیده اغماض نگریست... مسلمانان موظف هستند در قبال این خدمت بزرگ و کار عظیم تاریخی (گسترش اسلام) آمرین و مباشرانی را که در این راه، جان فشانی کردند تقدیس و تکریم کنند و در نهایت، آنان را عادل بدانند».

 

مؤلف به این شبهه این گونه پاسخ می دهد: «اگر انسانی در طول حیات خود مرتکب هزاران گناه و عمل زشت شده باشد و کارنامه سیاهی از خود به جا گذاشته باشد، اما در کنار همه اعمال ناشایست خود، یک عمل صالح و نیک انجام داده باشد، آیا معقول است به خاطر همین یک عمل صالح، خلافکاری ها و زشتی های دیگر او پوشیده شود؟... روشن است که صرف انجام یک عمل صالح از فردی که زندگی او با گناه عجین شده است، برای اثبات سلامت و عدالت او کافی نیست؛ لذا بر فرض اینکه فتوحات اسلامی حسن فعلی داشته باشد، مستلزم حسن فاعلی آنها نیست...».

 

در جای دیگری نویسنده آورده است: «نظریه پردازان عدالت صحابه، باید ملامتها و مذمتهای قرآن مجید در مورد صحابه را بپذیرند؛ در غیر این صورت، قرآن مجید را رمی به خلاف کرده و صحت آن را مورد تردید قرار داده اند... ».

 

نظر مؤلف را در مورد این مطلب می خوانیم: «برای نقد دقیق و کامل استدلال اهل سنت و اثبات این فرضیه که فتوحات صدر اسلام نمی تواند مبنایی موجه برای عدالت صحابه باشد، باید جوانب مختلف فتوحات اسلامی مورد موشکافی دقیق قرار گیرد، هم چنین حساسیت آن مقطع تاریخی و تراکم حوادث پیش آمده بر اهمیت این بررسی می افزاید... ».

 

گفتنی است کتاب فتوحات خلفا تألیف آیة الله سید محمد یثربی در 184 صفحه و با شمارگان 1500 نسخه به قیمت 5000 تومان از سوی انتشارات علامه بهبهانی منتشر شده است./992/ن601/ق 

ارسال نظرات