۲۰ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۱۶۱۰۰۰
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد:

معتقدم نیروهای اصولگرا به یک تصمیم اصولی خواهند رسید

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ابوترابی‌فرد گفت: بر این باور هستم که در زمان پیش‌رو نیروهای اصولگرا با احترام و التزام به جایگاه جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به یک تصمیم اصولی دست خواهند یافت که تمامی دغدغه‌ها را برطرف خواهد کرد.
ابوترابي نائب رييس مجلس شوراي اسلامي

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، حضور جدی‌تر ابوترابی‌فرد را در عرصه سیاسی بعد از ترک ساختمان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و ورود به ساختمان بهارستان می‌توان دید، حضوری که در همان وهله اول به نایب رییسی مجلس منجر شد و علی‌رغم عدم اقبال نمایندگان دوره هشتم در 2 سال پیاپی برای سپردن این پست به وی، در اولین سال کاری مجلس نهم مجددا بر صندلی نایب رییسی اول تکیه زد.

ابوترابی فرد از جمله آن سیاسیون است که همواره در گفت‌و‌گوها بر لزوم رسیدن به راهکاری برای وحدت اصولگرایان تاکید داشته است و این بار هم می‌گوید که درنهایت به نظر جامعتین تمکین خواهد کرد و تمامی جریان ها نیز همین رویه را پیش خواهند گرفت.

حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رییس مجلس شورای اسلامی و یکی از افرادی که خود را در معرض کاندیداتوری یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری قرار داده است، حول موضوعات مختلفی همچون دلیل اصلی کاندیداتوری‌اش در انتخابات و نظر جامعتین در این رابطه، برنامه‌های اقتصادی‌اش و همچنین ماموریتش در مورد پیگیری حوادث کوی دانشگاه در دوره هشتم مجلس پرداخت.



*** در ادامه بخش های مهم گفت و گوی ابوترابی‌فرد با ایسنا را ملاحظه می کنید؛

- بنده از دیرباز از زمان حضور در نهاد قانونگذاری به این باور رسیده‌ام که نقش دستگاه اجرایی و دولت به طور خاص در تحولات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی در فراهم آوردن بستر حرکت پرشتاب نظام، بی‌بدیل، استثنایی و منحصر به فرد است.

- این دو موضوع در کنار شرایط امروز کشور، بنده را به این نتیجه رساند که می‌توانم با حضور در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری از توان حداکثری دولت برای استفاده بایسته و بهینه از سرمایه‌های متراکم، انبوه و ارزشمند نظام استفاده کنم. اعتقادم بر این است که با الهام از آموزه‌های قرآن کریم، پیامبر اعظم و اهل بیت او می‌توانم در کنار شکل دادن یک گفتمان مبتنی بر علم و اخلاق، با استفاده از خرد جمعی و صاحبان فکر و اندیشه در کشور، مسیر حرکت و نقشه راه را برای دستیابی به اهداف تعیین کنم.

- اعتقادم بر این است که می‌توان با گفتمان مبتنی بر علم و اخلاق از سایر بازیگران عرصه سیاسی، اقتصادی و فعالان عرصه‌های گوناگون با هر سلیقه فکری البته در چارچوب نظام و نگاهی مبتنی بر اجماع حداکثری با هدف دستیابی به نقطه‌ی مشترک استفاده کرد تا شکاف‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و احیانا اقتصادی در کشور به وجود نیاید.

- جمیع این موارد باعث شد که ضرورت حضور در عرصه انتخابات را احساس کنم، امیدوارم با عنایت خداوند و با مشارکت حداکثری مردم و در صورت انتخاب ملت ایران بتوانم برای تحقق این اهداف گام بردارم.

- پیش از انقلاب نیز تقریبا مدیریت جریان مبارزه گسترده و پیشتاز مردم شهرستان قزوین را با حضور علما و شخصیت‌های طراز اول در همان دوران جوانی عهده‌دار بودم. تمامی این موارد نشان‌دهنده پیشینه مدیریتی بنده است که با همین پیشینه معتقدم که با عقلانیت، دانش، اخلاق و تدبیر می‌توان برای اداره کشور به اجماع حداکثری دست یافت و در حول گفتمان مبتنی بر علم از شکافها و ناهنجاری‌ها در بروز رفتارهای غیرقابل دفاع جلوگیری کرد، رویکردی که می‌توان آن را در عرصه مدیریت اجرایی کلان نیز پیاده نمود.

- بنده به عنوان عضوی از جامعه روحانیت مبارز از دیرباز به وحدت و انسجام حداکثری نیروهای انقلاب و معتقد به مبانی اسلام، رهبری و نظام تاکید داشته‌ام و اکنون نیز بر این موضوع معتقدم چرا که اصولا یکی از مهم‌ترین عوامل اقتدار نظام جمهوری اسلامی را تحقق شعار کلیدی وحدت ملی در عالی‌ترین سطح آن می‌دانم.

- بر همین اساس در طول ماه‌های گذشته حضرت آیت‌الله مهدوی کنی دبیر معزز جامعه روحانیت مبارزو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رایزنی و گفت و گو هایی داشتند و تمامی علما و شخصیت‌های طراز اول سیاسی و علمی کشور بر وحدت نیروهای انقلاب و چهره‌هایی که باور و التزام به حرکت در چارچوب اصول را دارند، تاکید داشتند. در همین راستا گمانم این است که تمامی کارها باید بر محوریت جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم باشد یعنی نیروهای وفادار به انقلاب و نیروهای اصولگرا به وحدت قابل قبول و به یک نقشه راه قابل دفاعی دست خواهند یافت.

- سوال)  آیا با تمامی این توضیحات شما از طرف جامعه روحانیت مبارز برای کاندیداتوری حمایت نشده‌اید و یا در آینده نخواهید شد؟ پاسخ: خیر، جامعه روحانیت مبارز فعلا نظری در مورد کاندیداها اعلام نکرده است.

- بر این باور هستم که در زمان پیش‌رو نیروهای اصولگرا با احترام و التزام به جایگاه جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و همچنین جایگاه حضرت آیت‌الله مهدی کنی و یزدی به یک تصمیم اصولی دست خواهند یافت که تمامی دغدغه‌ها را برطرف خواهد کرد.

- سوال) آیا ائتلاف 2+3 قصد ندارد رایزنی‌هایی با ائتلاف سه گانه  انجام دهد؟  پاسخ: در گذشته گفت‌وگوهایی با ائتلاف 2+1 انجام شد و در این رابطه نیز اطلاعات من حکایت از این دارد که تمامی نیروهای وفادار انقلاب به نقشه راه مورد نظر جامعتین در نهایت التزام پیدا خواهند کرد.

- سوال) در عرصه رقابت انتخاباتی جایگاهی را برای حضور اصلاح‌طلبان نیز قائل هستید؟ فکر می‌کنید حضور آنها در انتخابات جدی است؟  پاسخ: با بیانات شفاف و روشن مقام معظم رهبری در روز اول فروردین ماه در جوار حرم امام رضا(ع) و با عنایت به اینکه بسیاری از نیروهای درون جریان اصلاحات خود را نسبت به نظام و ارزش‌های آن متعهد می‌دانند، معتقدم که اقتضای این تعهد حضور و مشارکت موثر اصلاح‌طلبان در عرصه انتخابات است. براین اساس معتقدم که آنها در این عرصه ورود پیدا خواهند کرد.

- سوال) شما در توضیحات خود از لزوم استفاده از سلایق مختلف همچون اصلاح‌طلب و اصولگرا و همچنین مدیران فعلی در دولت برای استفاده در کابینه خود تاکید کردید، در این شرایط شما را باید در زمره اصولگرایان حامی دولت قرار داد و یا اصولگرایان منتقد دولت؟  پاسخ: بنده اصولا این زاویه و خط‌کشی را قبول ندارم. معتقدم نقد مبتنی بر انصاف و عقلانیت عین حمایت است و حمایت بدون مبنا عین مخالفت. امید این است که ما به عنوان منتقد دلسوز اگر در مقام نقد بودیم بر اساس انصاف نقد کنیم و اگر قرار است به عنوان حامی در مقام حمایت نیز پیش برویم کارمان بر اساس حقیقت و در چارچوب عدالت باشد. اگر بنده فردا روزی عهده‌دار کارهای اجرایی کشور شدم درخواستم این است که اگر مرا نقد می‌کنید حتما نقدتان با انصاف و با اشراف کامل باشد. حمایت‌ها نیز بر اساس حق و با نگاه واقع‌بینانه انجام گیرد چرا که مطمئنا این راه مسیر برون‌رفت ما از مشکلات کشور خواهد شد.

- سوال) فارغ از موارد پیرامون کاندیداتوریتان، شما به عنوان رییس کمیته بررسی حوادث کوی دانشگاه در مجلس هشتم بودید که انتقاداتی به عملکرد این کمیته در خصوص تهیه گزارش وارد می شود، ارزیابی‌ شما در این رابطه چیست؟  پاسخ: بنده در آن زمان در خدمت جمعی از همکاران در مجلس برای بررسی حوادث با حضور در دانشگاه تهران گفت‌وگویی با دانشجویان و مسئولان مربوطه داشتیم که گزارش نهایی را به مجلس و مسئولان ذیربط ارائه کردیم. این کار برای احقاق حقوق دانشجویان و طبق تاکیدات مقام معظم رهبری انجام شد. امیدوارم در آینده مسئولان و دستگاه‌های ذیربط در صورت نیاز، از این گزارش استفاده کنند و اقدامات لازم را انجام دهند./916/د102/ع

ارسال نظرات