۲۶ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۱
کد خبر: ۱۶۱۷۶۷
حجت‌الاسلام پناهیان:

پاداش گذشتن از هوای نفس دست‌یابی به بهترین لذت‌های عالم است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: گفت‌وگو کردن با پروردگار عالم یکی از لذائذ معنوی است که خداوند پاداش گذشتن از هوای نفس قرار داده است، او زیباترین زیبایان عالم است و انسان با او بهترین لذت‌ها را می‌توانند داشته باشد.
حجت الاسلام پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه، یک‌شنبه شب در مراسم عزاداری حضرت فاطمه زهرا(س) که در حسینیه آیت‌الله مرعشی نجفی برگزار شد، گفت: انسان نمی‌تواند به همه خواسته‌های خود برسد و این امر را باید در دنیا در نظر داشته باشد.


وی افزود: ماهواره‌ها و شبکه‌های خارجی در حال تبلیغ کردن این نکته هستند که انسان می‌تواند به هر آرزو و هدف خود دست یابد، یکی دیگر از عوامل ترویج این نکته علوم انسانی با مبنای غربی در دانشگاه‌ها محسوب می‌شود.


ستاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که تکنولوژی و فناوری راحتی و رفاه نمی‌آورد و سختی در ذات دنیا است، خاطرنشان کرد: متأسفانه ترویج لذت‌گرایی در فیلم‌ها و سریال‌های غربی و گاه در فیلم‌ها و سریال‌های داخلی دیده می‌شود.


وی ادامه داد: علوم انسانی و تبلیغات کشور باید در جهت پذیرش سختی‌ها باشند، متأسفانه استفاده از وسایل راحتی سبب تنبل شدن انسان‌ها شده است، یکی از دلایل معنویت جبهه‌های جنگ سختی‌ها بود.


حجت‌الاسلام پناهیان گفت: مذهب به معنای مفت‌خوری و تنبلی نیست، اهل مذهب باید اهل سختی‌پذیری باشند، مذهب هیچ وقت ترویج تنبلی و راحتی را نمی‌کند به عنوان مثال خداوند نماز را برنامه ریاضتی برای فرد قرار داده است.


وی ابراز داشت: فرزندان باید از هفت سالگی ادب را بیاموزند، آنان در این سن آمادگی و استعداد یاد گرفتن ادب را دارند، این امر به آن معنا است که ادب پیش نیازی برای ورود به دین است.


استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که انسان در سختی و رنج رشد پیدا می‌کند و اگر رنج نبود، هستی انسان بدون فلسفه بود، داشت: اراده زمانی ارزش دارد که مخالفتی با میل و دوست‌داشتنی‌های انسان انجام بگیرد و در این مخالفت است که انسان رشد می‌یابد.

وی ادامه داد:‌ نخ تسبیح فضائل و همه خوبی‌ها مبارزه کردن با دوست‌داشتنی‌ها طبق برنامه‌ و تقدیر خداوند است، گاه خداوند برای انسان مشکلاتی در زندگی قرار می‌دهد و این عاملی برای رشد انسان می‌شود.


حجت‌الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: هوای نفس انسان را به پستی می‌کشاند، باید توجه داشت که مبارزه با هوای نفس انسان را بزرگ می‌کند و تمام بدبختی‌ها از تن دادن به هوای نفس آغاز می‌شود.


وی گفت: دنیا چندان جای راحتی و لذت نیست، مگر راحتی، لذت و خوشی معنوی که به طور مطلق جای آن در این دنیا است، انسان در این دنیا می‌تواند با خداوند و محبت به او به لذت معنوی دست یابد.


استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: گفت‌وگو کردن با پروردگار عالم یکی از لذائذ معنوی است که خداوند پاداش گذشتن از هوای نفس قرار داده است، او زیباترین زیبایان عالم است و انسان با او بهترین لذت‌ها را می‌توانند داشته باشد.


وی گفت: نماز، گرسنگی، کم‌خوری، کسب علم، کوه‌نوردی و ورزش، کار ، کنترل خواب و بیداری از کارهایی است که می‌توان برای مبارزه با هوای نفس در پیش گرفت./914/پ202/ن

ارسال نظرات