۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۱۶۳۰۶۷
کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری:

هاشمی یا خاتمی بیایند من کنار می‌کشم

خبرگزاری رسا ـ شریعتمداری گفت: من معتقدم هم در حوزه سیاست‌ورزی در حوزه بین‌الملل ما می‌توانستیم از روش‌های مناسب‌تری استفاده کنیم تا هزینه‌های ملت ایران را در این عرصه به حداقل ممکن کاهش دهیم
محمد شريعتمداري

به گزارش خبرگزاری رسا، محمد شریعتمداری از دیگر چهره های مطرح شده در جبهه اصلاح طلبان برای کاندیاتوری است، او در خصوص کنار کشیدن خود از کاندیداتوری در انتخابات گفته است: اگر هاشمی رفسنجانی، خاتمی، ناطق و  حسن خمینی کاندیدا شوند او کنار خواهد کشید.

 در ادامه گزیده ای از مصاحبه شریعتمداری با اعتماد را می خوانید؛

- من تصور می‌کنم مهم‌ترین علتی که ستاد بنده در حوزه اقتصاد برنامه‌ریزی‌های دقیقی را انجام داده معطوف به این امر است که معیشت، امروز به عنوان یک معضل در جامعه ایران بروز کرده و در سایه رشد قابل ملاحظه درآمد‌های نفتی ما نباید دچار چنین شرایطی در طبقه متوسط جامعه باشیم، ما باید نگاهی کارشناسانه و آسیب‌شناسانه به وضعیت امروز اقتصاد کشور بکنیم و به عنوان اولویت اول، در حد ممکن نسبت به بهبود وضعیت معیشتی مردم قدم‌های مثبتی‌برداریم. طبیعتا لازمه این امر برخوردار بودن از یک بدنه کارشناسانه قوی در حوزه برنامه‌ریزی روی این اهداف و هم تیم کارشناسانه قوی در حوزه اجرا، تا آنجایی که دولت مسوولیت دارد، است.

 

- تحریم یک عکس‌العمل است در مقابل پافشاری جمهوری اسلامی ایران بر استفاده از یک حق غیر قابل انکار مردم ما در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی، ‌البته اینکه نحوه دفاع از این حق در صحنه بین‌الملل آیا می‌توانست به‌گونه‌یی باشد که فشارهای فزاینده و بی‌امان تحریم‌های وحشیانه که علیه ملت ایران اعمال شده را کاهش بدهد یا اعمال این تحریم‌ها را به عقب بیندازد یا با بررسی کارشناسانه آثار ناشی از این تحریم‌ها را به حداقل برساند، ‌سوال‌های مهمی هستند که باید به آنها پاسخ روشنی داد.

 

- من معتقدم هم در حوزه سیاست‌ورزی در حوزه بین‌الملل ما می‌توانستیم از روش‌های مناسب‌تری استفاده کنیم تا هزینه‌های ملت ایران را در این عرصه به حداقل ممکن کاهش دهیم و هم می‌توانستیم با پیش‌بینی برخی از این تحریم‌ها شرایطی را فراهم کنیم تا آثار این تحریم‌ها دیرتر از آنچه امروز در اقتصاد ایران نمایان شده، ‌بروز پیدا کند و در این فرصتی که به مسوولان سیاست خارجه کشور می‌دادیم شرایطی فراهم می‌کردیم تا در مذاکره درباره حق غیرقابل انکار ملت ایران، به نتایج منطقی و قابل قبولی برسد.

 

- من هم معتقد هستم که صدور قطعنامه در سازمان ملل علیه ملتی که چیزی جز حق خود نمی‌خواهد، خط قرمز ما نیست و ‌ما باید بر حق خود پافشاری کنیم، اما استقبال از صدور قطعنامه، ‌و تهییج کشورهای مذاکره‌کننده به افزایش میزان تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران از نظر من مورد انتقاد است.

 

آیا مذاکره با امریکا به نوعی تابو در ایران تبدیل شده فکر نمی‌کنم این طور باشد، عرض کردم مذاکره با امریکا معلول شرایط حاکم بر روابط جمهوری اسلامی ایران با امریکا است و این روابط هر وقت تغییر کند شرایط هم تغییر می‌کند.

 

خروجی جلسات شما در شورای راهبردی روابط خارجی چیست؟

  به هر حال هر جلسه‌یی موضوعاتی را شامل می‌شود و خروجی‌ای هم دارد، که مستقیما به مقام معظم رهبری ارائه می‌شود، ‌تاکنون هم گزارش‌های زیادی خدمت مقام معظم رهبری ارائه شده است.

 

- تکثر در کاندیداها را شخصا مشکل امروز کشور می‌دانم. اگر تعداد کاندیداها از یک حد خاصی عبور کند، آنقدر رای مردم شکسته می‌شود که تقریبا می‌توان گفت به نتیجه رسیدن انتخابات در دور اول غیر ممکن خواهد بود و من رای آوردن یک کاندیدا را در دور دوم خیلی مبتنی بر شانس می‌دانم تا تصمیم یک ملت. شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری شایسته است که با دقت بیشتری و اراده جامع‌تری اتفاق بیفتند. در عین حال من فکر می‌کنم ما هم در گروه‌های اصلاح‌طلب و هم در گروه‌های اصولگرا به سمت یک ائتلاف‌های درون‌گروهی پیش برویم، ‌به نحوی که نه تنها افرادی که در یک حزب عضو هستند بلکه افرادی را که از یک آبشخور فکری شبیه به هم برخوردارند کنار هم بنشانیم تا آنها فردی را برای رقابت انتخاب کنند، و بقیه به نفع او کناره‌گیری کنند، این بهتر است و یک قدم به سمت جلو و یک کمک به جریان انتخاباتی است.

 

- در این مسیر قدم‌هایی را برداشته‌ام و ‌به صورت دوجانبه مذاکراتی را به صورت دو به دو با افرادی که در این زمینه ذی‌نفوذ و ذی‌صلاح و ذی اثر هستند کرده‌ام، چه کسانی که کاندیدا شده‌اند مثل آقای جهانگیری که کاندیدا شده‌ یا جناب آقای خاتمی که در جریان کاندیداتوری افراد نفوذ دارد ولی هنوز نتیجه‌یی که منجر به ایجاد جلسه‌یی جمعی میان دوستان شود پدید نیامده. اما من از ائتلاف اصلاح‌طلبان ناامید نیستم و اعتقاد دارم در آینده نزدیک این اتفاق خواهد افتاد. ممکن هم هست که این گفت‌وگو‌ها به اجماع نرسد و نفس خود این مذاکرات سازنده است و به هماهنگی بیشتر دوستان می‌انجامد. ‌یکی از خروجی‌های مثبت این جلسات هم می‌تواند اجماع روی یک یا دو نفر از عزیزان باشد، ‌که البته با توجه به فرصت کوتاهی که تا زمان ثبت‌نام وجود دارد باید این مذاکرات زودتر به نتیجه برسد.

 

- به جز آقای عبدالله نوری که هنوز با ایشان مستقیما مذاکره نکرده‌ام، با دیگر بزرگان (هاشمی، خاتمی، ناطق، خوئینی ها) گفت‌وگو کرده‌ام و با بعضی حتی چند جلسه گفت‌وگو کرده‌ام و مذاکرا‌تمان هم فقط به این عزیزان محدود نشده است بلکه با آقایان موسوی لاری و مجید انصاری هم مذاکرات مفصلی انجام داده‌ام و امیدوارم به نتایج مطلوبی برسد.

 

خودتان به جمع‌بندی نهایی درباره کابینه‌تان رسیده‌اید؟ 

بله، تقریبا به جمع‌بندی نهایی رسیده‌ام و افراد را انتخاب کرده‌ام و اگر تمام کاندیداها به این نتیجه رسیدند که کابینه خود را اعلام کنند، من هم اعلام خواهم کرد./916/د102/ع

ارسال نظرات