۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۱۶۳۳۱۳
متکی در جمع خبرنگاران ارومیه:

فشار و تحریم بر ملت ایران کارساز نیست

خبرگزاری رسا ـ کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه آمریکایی ها باید اخلاق مذاکره از خود بروز دهند، گفت: امروز بیشتر سیاست‌مدران و روشنفکران آمریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که فشارها بر ایران کارساز نیست و باید از راه مذاکره باید با ایران رفتار کرد.
نخستين نشست خبري منوچهر متکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، منوچهر متکی، کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری چهارشنبه شب در جمع خبرنگاران در خصوص مذاکره ایران و آمریکا اظهار داشت: در این زمینه بنای نداشتن رابطه ابدی با آمریکا مطرح نیست معتقدم پرونده های قطوری بین ایران و آمریکا از سال 1320 تاکنون وجود دارد که نیازمند تعمق و درک بیشتری است.

 

متکی اضافه کرد: مذاکره بین دو کشور بر اساس منطق هویج و چماق مذاکره نیست و آمریکایی‌ها نیز امروز تا حدودی به این واقعیت نزدیک می‌شوند.

 

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان با بیان اینکه آمریکایی‌ها راهبرد فشار برای تسلیم شدن را در دستور کار خود قرار داده‌اند اما ملت ایران با خلق حماسه سیاسی در 24 خرداد ماه آنها را به آخر خط می‌رسانند.

 

عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها باید اخلاق مذاکره‌ای از خود بروز دهند، گفت: امروز اکثر سیاستمدران و روشنفکران آمریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که فشارها بر ایران کارساز نیست و باید از راه مذاکره باید با ایران رفتار کرد.

 

متکی با تاکید بر اینکه نمی شود آمریکا شعار مذاکره بدهد بعد تصمیمات غیرمذاکره‌ای علیه ایران بگیرد، گفت: کسی که می‌خواهد مذاکره کند باید از شرایط مذاکره نیز پیروی کند.

 

وی در ادامه به مشکل خشکی دریاچه ارومیه پرداخت و گفت: اهمیت این دریاچه برای دولت تا حدی بود که با دعوت از دانشمندان خارجی اقدام به بررسی راهکارهای نجات آن کرد.

 

متکی افزود: در این راستا تاکنون اقدامات مناسبی برای احیای این دریاچه شده و طرح های خوبی نیز در دست تصویب و اجراست که یکی از این طرح ها انتقال آب از رودخانه های زاب و ارس به این دریاچه است.

 

وزیر اسبق امور خارجه با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر حق آبه برداشت آب توسط ایران از رودخانه ارس کمتر از 10 درصد است گفت: برای برداشت حق آبه ایران از ارس طرح هایی در دست اجراست.

 

متکی یادآور شد: دولت به دلیل مشکلات بودجه ای نتوانسته برخی طرح‌های احیای دریاچه ارومیه را به مرحله اجرا برساند.

 

وزیر اسبق امور خارجه ایران مشکل دریاچه ارومیه ملی دانست و گفت: یکی از اولویت های رئیس جمهور آینده باید حل مشکل این زیست بوم ارزشمند باشد.

 

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص احترام به زبان و قومیت های مختلف در ایران گفت: اصل 15 قانون اساسی برای این به تصویب نرسیده که بین اصل های 14 و 16 قانون اساسی خالی بماند بلکه با هدف حفظ فرهنگ های مناطق مخلف ملت ایران به تصویب رسیده و باید اجرایی شود.

 

متکی سفر سال 88 مقام معظم رهبری به کردستان را سرآغاز و زمینه ساز بالندگی فرهنگ های بومی کشور دانست و اظهارداشت: ارتقای جایگاه و فرهنگ قومیت های مختلف به همراه زبان و ادبیات این اقوام حق قانونی آنهاست.

 

وی همچنین در خصوص توجه به اقتصاد بومی مناطق و بازارچه های مرزی افزود: متاسفانه این واقعیت تلخی است که با گذشت سه دهه از انقلاب اسلامی هستند استانهایی به خصوص مرزی که به دلیل فراهم نبودن زیرساخت های لازم از چرخه توسعه عقب مانده اند.ناحیه های صنعتی مشترک مرزی با کشورهای همسایه ایجاد شود.

 

وی عنوان کرد: معتقدم دولت آینده باید اولویت در سه حوزه ارائه خدمات دولتی، سرمایه گذاری های دولتی و ترغیب برای سرمایه گذاری های غیردولتی را به مناطقی بدهد که به هر دلیل در گذشته از امکانات لازم برخوردار نبوده اند.

 

متکی در پایان به مشکل اعتیاد در جامعه اشاره کرد و افزود: به نظر اعتیاد را نباید به جوانان گره بزنیم بلکه این معضل در بین تمامی اقشار جامعه وجود دارد و تنها با مبارزه سلبی نیز نمی توان این مشکل را حل کرد.

 

وزیر اسبق امور خارجه کشور تاکید کرد: برای حل مشکل اعتیاد باید مشکل را در مبدا و مقصد که افغانستان و اروپاست حل کرد و برای این منظور نیز نیازمند تدوین سیاستی منطقه ای و بین المللی برای جلب اراده سیاسی کشورهایی که در معرض این مشکل قرار دارند، هستیم.

 

لازم به ذکر است، نشست خبری متکی ساعت 23 روز چهارشنبه برگزار شد.

 

منوچهر متکی در مدت دو روز سفر به آذربایجان غربی به شهرهای اشنویه، پیرانشهر، نقده، خوی، مهاباد و ارومیه سفر کرد.

 

بازدید از روستا و مدرسه شین آباد پیرانشهر،دیدار با سران و طوایف عشایر، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه و حضور در جمع مردم تعدادی از شهرها از مهم ترین برنامه های متکی در سفر به آذربایجان غربی بود./936/پ201/ع

ارسال نظرات