۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۵
کد خبر: ۱۶۴۱۰۱
حجت الاسلام قرائتی مطرح کرد؛

غفلت حقوقدانان از 2700 نکته حقوقی در قرآن

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی گفت:‌ در قرآن کریم بیش از 2700 نکته حقوقی استخراج شده است و نکاتی مطرح شده که هیچ‌وقت به ذهن دکترای حقوق هم نمی‌رسد.
حجت الاسلام قرائتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز، نهم اردیبهشت در جمع فرهنگیان استان چهارمحال و بختیاری به بیان اهمیت شغل معلمی پرداخت و گفت: امام راحل معلمی را شغل انبیا دانست و افزون بر شغل انبیا شغل خداوند نیز هست.

 

رییس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه شغل معلمی انسان‌سازی است، خطاب به فرهنگیان افزود:‌ قدر شغل معلمی را باید دانست؛ چون از هر شغل دیگری قداستش بیشتر است.

 

وی علم از نگاه قرآن را به سه دسته مفید، مضر، و نه مفید نه مضر تقسیم‌بندی کرد و گفت: علم مفید به‌ قدری ارزش دارد که خداوند به حضرت موسی(ع) فرمان مهاجرت به بیابان و شاگردی نزد حضرت خضر(ع)  را دارد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه برخی کارهایی که به نام دین و علم انجام می‌شود غلط است، ابراز داشت: آموزش هایی که به فرزندان داده می شود باید مفید و مطابق با ارزش های اسلامی باشد.

 

این مفسر قرآن با تأکید بر اینکه هیچ‌کس نباید خود را فارغ‌التحصیل بداند، افزود: اگر فارغ‌التحصیلی وجود داشت ویژه پیامبران بود؛ چون بنا به آیه 65 سوره کهف مبنی بر «و از نزد خود بدو دانشى آموخته بودیم» پس آن‌ها دیگر نباید نیازی به دانش‌آموزی داشته باشند در صورتی‌که تاریخ چنین مسأله ای را گواهی نمی دهد.

 

وی تأکید کرد: هر علمی که به دانش‌آموزان فرا داده می‌شود، باید یا مستحب و واجب باشد یا مشکل فردی یا اجتماعی را حل کند.

 

رییس ستاد اقامه نماز به مسأله حفظ قرآن از سوی دانش‌آموزان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در حفظ قرآن باید به اندازه استعداد دانش‌آموزان به آنان آموخت و البته از آیه‌های دو کلمه‌ای و روان استفاده شود تا آنان به بحث حفظ قرآن رغبت بیشتری پیدا کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این‎که هر کار‌ی که انجام می‌شود باید مبنا داشته باشد، ابراز داشت:  متأسفانه بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها مبنا ندارد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه باید هر معلمی در خانه خود دارای کتاب نماز باشد، افزود:‌ مشکل اصلی عدم توجیه فرزندان ما نسبت به مسأله نماز است و نسبت به آن شبهه دارند.

 

وی با طرح این پرسش که چگونه می‌توان فرزندان خود را نمازخوان کرد، به آیه «وَاسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِین» اشاره کرد و گفت:‌ کسی که نماز نمی خواند خشوع ندارد؛ پس باید فرزندان خود را با خشوع تربیت کنیم.

 

رییس ستاد اقامه نماز ادامه داد: حال این پرسش طرح می‌شود که چگونه خشوع را در فرزندان ایجاد کنیم و پاسخ این است که برشمردن نعمت‌های‌ الهی یکی‌ از راه‌های ایجاد خشوع است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی دومین راه ایجاد خشوع را بیان کردن اسرار نماز دانست و گفت: نماز مجموعه ارزش های انسانی است و راه‌های رشد جامعه در نماز جاسازی شده است.

 

رییس هیأت امنای بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) کشور اضافه کرد: باید تهدیداتی که در کمین فرزندانمان درباره ترک نماز وجود دارد، بیان شود.

 

وی اظهار داشت: ارتباط والدین با کسی که اسلام شناس است مسأله ای ضروری بوده که والدین در مواقع نیاز به آنها رجوع کنند.

 

استاد برجسته تفسیر قرآن به اهمیت مسأله تقلید در اسلام اشاره کرد و گفت:‌ باید مسأله تقلید را به فرزندان خود به صورت روان آموزش دهیم؛ چراکه انسان همواره و در هر مسأله ای به کارشناس مراجعه می کند و کارشناس از نظر اسلام با اعلم و با تقواترین باشد.

باید ثابت کنیم که علوم دانشگاهی کامل نیستند

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با تأکید بر اینکه باید ثابت کنیم که علوم دانشگاهی کامل نیستند، گفت:‌ در قرآن کریم بیش از 2700 نکته حقوقی استخراج شده است و نکاتی مطرح شده که هیچ‌وقت به ذهن دکترای حقوق هم نمی‌رسد.

 

وی با تأکید بر اینکه باید فلسفه احکام اسلام برای مردم تشریح شود، گفت:‌ مسائلی همچون سن تکلیف دختران و پسران و یا حجاب باید فلسفه آن‌ها بیان شود تا نسل جوان بدانند که احکام اسلامی ریشه‌های علمی و حقیقی دارند اما برخی موارد هستند که ما نیز نمی‌توانیم فلسفه آن را بفهمیم.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور در پایان به نقش آموزش و پرورش در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان اشاره کرد و گفت:‌ هرچه تهاجم فرهنگی دشمنان بیشتر باشد وظیفه آموزش و پرورش نیز سنگین‌‌تر است./9457/پ202/س

ارسال نظرات