آیتالله جوادی آملی:
بحثهای کلامی با اهلسنت عامل بیدارتر شدن کشورهای اسلامی است
خبرگزاری رسا ـ حضرت آیتالله جوادی آملی با تأکید بر این که در طول تاریخ درب خانه اهلبیت(ع) را بسته نگاه داشتند و از این بزرگواران استفاده نشد، اختلاف را عاملی دشمنشادکن خواند و وظیفه علمای شیعه را تقویت وحدت و بحثهای کلامی با اهلسنت همراه با حفظ احترام آنان دانست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر سهشنبه در درس خارج خود در ادامه تفسیر سوره مبارکه احزاب با قرائت آیه «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا» گفت: قرآن کریم در این آیه ضمیر جمع مذکر سالم به کار برد، برخی گفتهاند به دلیل آنکه خداوند درباره همسر حضرت موسی(ع) و فرزندانش کلمه اهل را به کار برد در آیه محل بحث نیز اهل به معنای همسران پیامبر(ص) است، در چنین موردی «اذْ رَأَى نَارًا فَقَالَ لِأَهْلِهِ امْکُثُوا» ما نمیدانیم همراهان او که بودند، نمیتوان گفت قرآن تنها به همسران و بچههای او «اهل» اطلاق کرده است، به کسانی که در این موضوع شک میکنند باید گفت یک نمونه پیدا کنید که 20 بار ضمیر جمع مؤنث سالم باشد و در فضای تکرار جمع مؤنث سالم از ضمیر جمع مذکر سالم استفاده شود، مخاطب قبل از آیه تطهیر، نساء نبی است و به همین دلیل ضمیر جمع مؤنث سالم آورد.
وی با اشاره به اینکه اجازه ندادند از ائمه(ع) به بهترین نحو استفاده شود، گفت: بعد از رحلت پیامبر(ص) و تقدیم سقیفه بر غدیر، زعمای حوزههای علمیه منطقههای اسلامی غیر از اهلبیت(ع) بودند، در صدر اسلام حوزه علمیه فقط تفسیر بود، عبداللهبنعباس، ابیبنکعب و عبداللهبنمسعود زعمای حوزه علمیه بودند اما ائمه(ع) مهجور واقع شدند، اگر ائمه(ع) زعیم حوزههای علمیه بودند، آنگاه مشخص میشد که از قرآن چگونه میشود استفاده کرد، امام(ره) فرمود هیچ تحریفی صورت نگرفته است، قرآن اساس دین است، مانند اینکه علی(ع) اساس دین است در جریان جنگ خندق و گفتن این جمله که ضربه علی(ع) برابر با عبادت انس و جن میشود، اگر علی(ع) شهید میشد، کفار و منافقان چون لشکر خون آشام میرسیدند و بساط اسلام را برمیچیدند، نه اینکه اگر حضرت امیر شهید میشدند کس دیگری میآمدند، آن قتل توانست کربلا و شهادت امام حسین(ع) را به بار بیاورد.
مفسر برجسته قرآن کریم در تبیین محل قرارگیری آیه تطهیر گفت: ما اگر یقین داریم این آیه در جای دیگر نازل شد باید بحث کنیم که چرا این کار انجام شد و در این جا واقع شد، اما از کجا به این مطلب یقین داریم؟ ممکن است این آیه به عنوان یک جمله معترضه حساس در وسط دو جمله غیرمرتبط آمده باشد، عدم ارتباط یعنی اینکه قبل و بعد نقشی در تفسیر آیه ندارد، نه اینکه این آیه را از جای دیگر آوردند، احتمال این مطلب وجود دارد که به دلیل مطلب عمیقی جمله معترضه آورده شود، پس باید ثابت شود که یقینا به عنوان جمله معترضه نیست، اگر یقین پیدا کردیم _ که آسان نیست _ یا وجود مبارک پیامبر(ص) یا وجود مبارک حضرت امیر دستور داد و گرنه قرآن کتابی نیست که کسی بتواند آن را جابه جا کنند.
ادعای تحریف قرآن دروغ است
وی ادامه داد: در آیه 34 سوره توبه میفرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِنَّ کَثِیرًا مِّنَ الأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَیَأْکُلُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَیَصُدُّونَ عَن سَبِیلِ اللّهِ وَالَّذِینَ یَکْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلاَ یُنفِقُونَهَا فِی سَبِیلِ اللّهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِیمٍ»، خواستند واو در «والذین یکنزون» را جا به جا کنند، حضرت اباذر شمشیر کشید، این واو استیناف است و بخش قبل آیه با بخش بعد آیه را جدا میکند، اگر این واو نباشد به این معنا است که از احبار و رهبان کسانی هستند که به ناروا اموال مردم را میخورند، اما سخن این آیه با همه و از جمله مسلمانان است، خواستند این بخش را قطع کنند اما اباذر این را فهمید و گفت من شمشیر را پایین نمیآورم تا به این واو دست نزنید، هیچکس قدرت نداشت واوی را کم یا زیاد کند، مرحوم طوسی جزو علمای طراز اول است، ایشان ادعای اجماع قطعی میکند که قرآن همان است که بر پیامبر نازل شد و مرحوم آخوند در مکاسب بیلطفی کرده که گفته است قرآن دچار تحریف شده است.
حضرت آیتالله جوادی آملی اظهار کرد: این اهلبیت همان اهلبیت است که در حدیث ثقلین به کار برد: «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی اهل بیتی» این همان بیت تین و خشب نیست که مخشری میگوید، اتلاف عمر حقیقت شریعه ندارد، اکنون وسیله تحقیق اینترنتی فراوان است، ما هم آن فراغت را نداریم، تمام مدرسهای حوزه علمیه این سه منطقه در صدر اسلام را بررسی کنید که خروجی آن سنیها هستند، الان هم برخی این سنیها تمام تلاش و کوشش خود را میخواهد بکند که این حرفها را توجیه کند، شما بررسی کنید این سه حوزه علمیه را چه کسی اداره میکرد، همه آنان اهلسنت هستند، 70 روایت کم نیست، وجود مبارک پیامبر(ص) چندین بار هر روز میآمد در خانه فاطمه و میفرمود «السلام علیکم یا اهلالبیت یریدالله لیطهرکم اهلالبیت» قواعد ادبی و سیاق آیات نباید از دستمان خارج شود.
نظام اسلامی توانست میان شیعه و سنی وحدت ایجاد کند
استاد عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در خانه اهلبیت(ع) را بستند، باید اکنون کاری کرد که در خانه اهلبیت(ع) گشوده شود، فضای کشورهای اسلامی به لطف الهی مهیا است، سخنان سودمند رهبر بزرگوارمان را هم دیروز شنیدیم، بسیاری از علمای اسلامی هم در این اجلاس شرکت کردند که قبلا حاضر نبودند این کار را انجام ندهد، الان به برکت خونهای پاک شهدا، درهای کشورهای اسلامی به روی ایران باز شد، همچنین دیگر کشورها هم به ایران آمدند، صدها دانشمند در این اجلاس حضور دارند، الان بهترین فرصت است که ماها حرف مراجع و بزرگانمان را به علمای جهان اسلام بگوییم، بحثهای کلامی ما سر جای خودش محفوظ است ما بحثهای آنان را از صدر تا ساقه نقد کنیم، زمخشری، فخر رازی، آلوسی و مانند آنان را نقد و رد میکنیم، البته آنان هم اگر اشکالی دارند، وارد کنند و بگویند.
وی با انتقاد از جریانهای تندرو در جهان اسلام ابراز کرد: آنها نه خدای ناکرده اجازه دهند سلفی و تکفیری و وهابی پیدا شود و ما هم نباید اجازه دهیم تندرویهایی صورت گیرد، بحثهای کلامی خاورمیانه بیدار را بیدارتر میکند و اختلاف خواسته بیگانه است، دشمن نه به اسلام علاقهمند و نه به تشیع و نه به اهلسنت علاقهمند است، شما شهدای اهلسنت کردستان و سیستان و بلوچستان را ببینید کم نیست، این ایران اسلامی، این قرآن و عترت توانست عاقبت بین شیعه و سنی وحدتی ایجاد کند، این وحدت را نه تنها وظیفه داریم که در داخل حفظ کنیم، بلکه در کشورهایی که به بیداری اسلامی دست یافتند، هم باید وحدت را حفظ کنیم، بحثهای کلامی سر جایش محفوظ است، ما با احترام نام آنان را میبریم با احترام اشکالات را نقد و رد میکنیم و با احترام مشکلات را حل میکنیم و این حرکتهای سلفیها و تکفیریها و تندروها نه تنها به سود هیچکس نیست بلکه به ضرر قطعی اسلام است./914/پ201/ع
ارسال نظرات