۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۱۶۴۶۸۲

افزایش منازعه بر سر قدرت میان شبه نظامیان در سوریه

خبرگزاری رسا ـ تقابل و رویارویی میان گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت کشورهای غربی که برای سرنگونی دولت بشار اسد رییس جمهور سوریه مبارزه می‌کنند، رو به افزایش است.
سوريه

 

به گزارش خبرگزاری رسا، اختلاف های ایدئولوژیک در میان گروه های شبه نظامی زیاد است و شبه نظامیان در مواقعی به خاطر اختلاف نظر های شخصی کوچک، به سوی یکدیگر شلیک می‌کنند.

 

افزایش خشونت و درگیری های مرگبار نشان گر رقابت شدید بر سر قدرت در مناطق تحت کنترل شبه نظامیان دارد که بر نگرانی ها درباره بروز جنگی دیگر در صورت کناره گیری اسد از قدرت دامن می‌زند.

 

در ماه آوریل یکی از شبه نظامیان گروه لواء التوحید در حالی که به سوی مرکز فرماندهی گروه خود در حرکت بود، در حمله ای که از سوی گروه صوت الحق ارتش به اصطلاح آزاد سوریه صورت گرفت، کشته شد.

 

با افزایش اختلاف ها میان نیروهای سکولار ارتش آزاد سوریه و شبه نظامیان افراطی سلفی و تروریست های القاعده که از کشورهای منطقه نظیر عراق و لیبی وارد سوریه شده‌اند، درگیری های بیشتری نیز میان گروه های شبه نظامی گزارش می‌شود.

 

مرگبارترین این درگیری ها در ماه آوریل میان گردان فاروق و جبهه النصره در تل ابیض در مناطق مرزی سوریه و ترکیه روی داد.

 

کارشناسان معتقدند در صورت برکناری بشار اسد و یا حتی زودتر از آن، احتمال دارد منازعه گسترده ای بر سر قدرت میان گروه های شبه نظامی رقیب در سوریه روی دهد.

 

همچنین شبه نظامیان غیر سوری زیر ساخت های کلیدی سوریه را در مناطق شمالی و شرقی این کشور از جمله سکوهای نفتی و گازی، یک سد برق آبی و سیلوهای گندم را به دست گرفته‌اند که این مسئله نگرانی و ناراحتی ارتش آزاد سوریه را بیش از دیگر گروه های رقیب وابسته به القاعده به دنبال داشته است.

 

ابو بصیر یکی از فرماندهان گردان ارتش آزادی سوریه در لاتاکیا گفت: «آنها (مبارزان النصره و متحدانش) خانه و کشور خود را برای پیوستن به جنگ ما ترک کرده‌اند.»

 

وی با هشدار درباره امکان افزایش تنش و درگیری در آینده سوریه افزود: اما این کشور ماست و نمی‌خواهیم خارجی ها به کشور ما بیایند و کنترل آن را به دست گیرند. آنها باید متوجه باشند که آنها با پایان جنگ، باید سوریه را ترک کنند.

 

سوریه از مارس 2011 صحنه ناآرامی بوده است؛ در خشونت و ناآرامی‌ های این کشور بسیاری از مردم سوریه از جمله تعداد زیادی از نیروهای امنیتی و نظامی این کشور کشته شده‌اند.

 

دولت سوریه می‌گوید این ناآرامی ‌ها از خارج کشور کنترل و هدایت می‌شوند و گزارش ‌های منتشره نیز نشان از آن دارد که شمار بسیار زیادی از شورشیان درگیر با دولت دمشق، از اتباع خارجی هستند./982/ب101/د

ارسال نظرات