۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۴
کد خبر: ۱۶۵۱۱۳
رییس مجلس شورای اسلامی:

شهید مطهری معتقد به آزادی اندیشه است نه آزادی عقیده

خبرگزاری ر سا – رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به چاپ آثار استاد مطهری به زبان های مختلف اظهار داشت: خوشبختانه برخی از آثار وی به زبان های دیگر و بیشتر از همه به زبان عربی ترجمه شده و با توجه به نهضت های اسلامی در کشورهای عربی در چند سال اخیر، به نظر می رسد آثار استاد می تواند خیلی خوب افکار کسانی که نهضت بیداری اسلامی را در این کشورها دنبال می کنند شکل دهد.
دکتر علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی و مدیر عامل بنیاد علمی فرهنگی شهید مطهری در آیین رونمایی از سایت جامع استاد شهید مطهری در سالن سرای اهل قلم بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب با بیان این که این سایت با هدف در دسترس بودن آثار برای علاقمندان همراه با امکانات پژِوهشی ایجاد شده است، اظهار داشت:‌ مرحوم شهید مطهری انصافاً یکی از افراد نادر در جامعه ماست و وی در تمام فنون اسلامی تبحر داشته و از این رو، توانسته است یک سیمای واقعی از اسلام ارائه کند.
وی افزود: به همین سبب و هم از این نظر که آثار و افکار وی به زبان ساده برای مردم و جوانان ارائه شده است، جا دارد تا بیش از این در جهت ترویج افکار و آثار وی اقدام شود.
 
وی وجود استحکام فکری در آثار استاد مطهری را از جمله ویِژگی های برجسته آثار ایشان دانست و عنوان داشت:‌ چون زیربنای فکری او فلسفی و کلامی بوده است، رشحاتی از افکار فلسفی را در آثارشان مشاهده می کنید لذا یک استحکام فکری در آثار وی مشهود است.
لاریجانی با بیان این که رجوع به آثار وی در ادوار مختلف سیر صعودی دارد و مختص به زمان خاصی نیست گفت: خیلی از نویسندگان افراد برجسته ای در زمان خود بودند اما با گذر زمان اقبال به آثار آن ها کم شده و از ذهن ها رفته اند اما آثاری که صبغه های عقلانی محکمی دارند در طول تاریخ مداومت پیدا می کند و آثار استاد نیز این ویژگی را دارد و علاوه بر این، به سبب سادگی و نیز چند بعدی بودن از جذابیت خوبی برخوردار است.
مدیر عامل بنیاد علمی فرهنگی شهید مطهری با اشاره به چاپ آثار استاد مطهر ی به زبان های مختلف اظهار داشت: خوشبختانه برخی از آثار وی به زبان های دیگر و بیشتر از همه به زبان عربی ترجمه شده و با توجه به نهضت های اسلامی در کشورهای عربی در چند سال اخیر، به نظر می رسد آثار استاد می تواند خیلی خوب افکار کسانی که نهضت بیداری اسلامی را در این کشورها دنبال می کنند شکل دهد.
وی افزود:‌ علاوه بر این ها، آثار استاد مطهری به زبان های دیگر هم ترجمه شده است ولی این ترجمه ها نظم و سامان ندارد و یکی از کارهایی که بنیاد باید پیگیری کند، همین سامان دادن به این بخش ترجمه هاست.
 رییس مجلس شورای اسلامی بررسی افکار استاد مطهری به عنوان یک متفکر در دانشگاه ها و مراکز علمی را از دیگر کارهای مهمی دانست که باید صورت بگیرد و گفت:‌ یکی از خواسته های مقام معظم رهبری در خصوص آثار استاد مطهری نیز همین است و خوب است که آثار وی در مقام یک متفکر عصر ما مورد نقد و بررسی قرار بگیرد.
لاریجانی با بیان این که استاد مطهری یادداشت هایی در خصوص اقتصاد نیز داشت که بعد از شهادت وی به صورت کتاب چاپ شد،‌ ابراز داشت: درست است که این کتاب استحکام سایر کتاب های وی را ندارد ولی نکات ارزشمند و مهمی در همین کتاب در خصوص اقتصاد عنوان شده است.
مدیر عامل بنیاد علمی فرهنگی شهید مطهری کارهای استاد مطهری را در حوزه عدالت اجتماعی و آزادی فکر و اندیشه ارزشمند دانست و عنوان داشت: ایشان معتقد به آزادی اندیشه است نه آزادی عقیده؛ زیرا برخی عقاید موجب جمود فکری جامعه و مانع رشد و پیشرفت انسان هاست.
وی افزود:‌ وقتی ما از آزادی فکر صحبت می کنیم به این معنی نیست که حرف های طرفینی که بحث می کنند، هر دو درست است بلکه ممکن است نقایصی در حرف هایشان وجود داشته باشد ولی همین آزادی فکر است که موجب می شود نقایص نمایان شود و استاد مطهری تأکید داشتند آزادی فکر یکی از ستون های ارتقای جامعه است.
لاریجانی معنویت را دیگر ستون رشد جامعه در نگاه استاد مطهری دانست و با بیان این که معنویت باید در تمام اجزای جامعه از خانواده گرفته تا گستره جامعه جاری شود، تأکید داشت: استاد مطهری  این شروط را جزو شرایط لازم حیات انقلاب می دانستند نه کافی و شرایط دیگری را نیز عنوان کرده است.
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که استاد مطهری در حوزه های تخصصی دیگر مخصوصاً فلسفه آرا و نظریات بی بدیلی دارد و شرح وی بر منظومه دارای دقایق بسیاری است، اظهار داشت: وجود آرای مختلف فلاسفه در این کتاب از نکات برجسته این کتاب است و توجه به تاریخچه تحول و تکون یک فکر از دیگر نکات برجسته این کتاب استاد مطهری است که در سایر کتاب های وی نیز مشهود است و متأسفانه نبود این نگاه در سیستم آموزش و پرورش ما یک نقص است.
مدیر عامل بنیاد علمی فرهنگی استاد مطهری در پایان با بیان این که آثار استاد مطهری برای جوانان ما شخصیت ساز است گفت: این سایت ظرفیتی دارد که می تواند نشر این آثار را بومی تر و آسان تر کند و مورد توجه و دسترس اهل تفقه قرار دهد./959/پ202/ق
ارسال نظرات