۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۰
کد خبر: ۱۶۵۱۱۸
ولایتی در دانشگاه قم:

جامعتین هر تصمیمی بگیرد تمکین می کنیم/ آقامجتبی تهرانی به دنبال کناره گیری هاشمی بود

خبرگزاری رسا ـ ولایتی با تأکید بر وحدت میان اصو‌لگرایان گفت: اگر بر طبل تفرقه بکوبیم به مصلحت کشور نیست، نظر بزرگان می‌تواند فصل الخطاب باشد نسبت به این‌که چه فردی مشروعیت و مقبولیت دارد و به هر تصمیم مشترکی که جامعتین برسند تبعیت می‌کنیم.
ولايتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر علی اکبر ولایتی، عضو ائتلاف سه‌گانه، عصر امروز پانزدهم اردیبهشت‌ماه سال 92 در جمع دانشجویان دانشگاه قم به پاسخ‌گویی پرسش‌ها آن‌ها پرداخت و درباره ائتلاف 1+2 گفت: اصولگرایی مارکی نیست که روی پیشانی عده‌ای خاصی چسبیده شود، بلکه فردی که در کشور اسلام، جمهوری اسلامی، قانون اساسی و ولایت فقیه را بپذیرد اصولگرا است.

وی افزود: یکی از مشکلات انتخاباتی که همواره بوده تفرقه میان اصولگرایان است که مطلوب هیچ فرد دلسوز نیست و ما نیز می‌خواهیم که از میان اصولگرایان یک نفر به میدان رقابت وارد شود.

نامزد احتمالی کاندیدای ریاست جمهوری تصریح کرد: غیر از اصولگرایان نیز کاندیدا دارند و مصلحت این است که اصولگرایان یک کاندیدا داشته باشند، از این‌رو ما ائتلاف 1+2 را تشکیل دادیم که بنده نیز بانی آن بودم؛ با ائتلاف پنج نفره نیز دیدار و گفت‌گوهای متعددی داشتیم و بسیار امیدواریم که در آستانه انتخابات یک کاندیدا داشته باشیم.

به هر تصمیم مشترکی که جامعتین برسند تبعیت می‌کنیم

وی ادامه داد: تفرقه میان اصولگرایان سبب تقسیم رأی مردم میان آن‌ها می‌شود که سبب کشیدن شدن انتخابات آینده همانند سال 88 به دور دوم می‌شود و این به مصلحت و مطلوب کشور نیست، اگر بر طبل تفرقه بکوبیم چیزی حاصل نمی‌شود که به مصلحت کشور باشد، نظر مردم، نظر جامعتین و علما نیز بسیار مهم است، نظر بزرگان می‌تواند فصل الخطاب باشد نسبت به این‌که چه فردی مشروعیت و مقبولیت دارد و به هر تصمیم مشترکی که جامعتین برسند تبعیت می‌کنیم.

ولایتی درباره اختلاف میان اعضای ائتلاف سه‌گانه اظهار داشت: برخی از افراد نسبت به این ائتلاف خوش‌آیند نیستند از این‌رو به شایع پراکنی می‌پردازند، ائتلاف هم‌چنان معتبر است تا بتوانیم خروجی واحدی داشته باشیم و بیشتر حرف‌ها شایع است.

وی همچنین درباره وجه اشتراک میان اعضا ائتلاف1+2 خاطرنشان کرد: افراد با یک‌دیگر متفاوت بوده و هیچ فردی بدون نقطه ضعف نیست، اصولگرایی وجه مشترک میان اعضای ائتلاف 1+ 2 و پنج نفر است و بسیار تلاش کردیم اصولگرایان یکی شوند چرا که راهی جز این نیست.

عبور از خط ترسیم شده رهبری، انحراف است

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در پاسخ به برنامه‌های دولت آینده گفت: برنامه‌های دولت اجرایی مصوبات مجلس است، دولت آینده با مشکلاتی همانند بیکاری، تورم، گرانی، کاهش ارزش پول، بی‌ثباتی در بازار و عدم اعتماد به سرمایه گذاری است که نتیجه آن احتکار اجناس است.

وی بیان داشت: بخشی از مشکلات مربوط به تحریم و بخشی به سبب عملکرد ضعیف است، اگر قطنامه‌های شورای امنیت علیه خود نمی‌گرفتیم و آن‌ها را کاغذ پاره تلقی نمی‌کردیم کار به این جا نمی‌رسید، البته می‌توان با مدیریت تحریم در مدت کوتاهی مشکلات کشور را حل کرد.

نامزد احتمالی کاندیدای ریاست جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره جریان انحرافی، اظهار داشت: هر فردی که از خط مستقیم انقلاب، جمهوری اسلامی که رهبری ترسیم می‌کند انحراف داشته باشد منحرف به شمار می‌آید، جریان انحرافی خاص نیز باید به مسیری که مقام معظم رهبری ترسیم کرده‌اند برگردد و اگر غیر این باشد مقبولیت ندارد.

عضو ائتلاف سه‌گانه در پاسخ به پرسشی درباره مذاکره با آمریکا، بیان داشت: آمریکا از ابتدا سعی می‌کرد که به جمهوری اسلامی ایران سلطه داشته باشد و تا زمانی که ابر قدرت است بر این خواسته خود پافشاری می‌کند، مقام معظم رهبری نیز شرایط مذاکره با آمریکا را بیان کردند، آمریکا باید به این نتیجه برسد که به جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند زور بگوید و باور داشته باشد گفت‌وگو باید بر اساس حقوق متقابل باشد تا در صورت مصلحت مذاکره صورت بگیرد.

رمز موفقیت دولت آینده باید رعایت قانون باشد

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در پرسش به پاسخی درباره نقاط قوت و ضعف دولت نیز گفت: تحرک و تلاش در جهت توزیع بهتر امکانات از نقاط قوت این دولت است و عدم توجه لازم به قانون نیز از نقاط ضعف آن است و دولت آینده باید رمز موفقیت و بنای کار خود را رعایت قانون قرار دهد.

ولایتی در پاسخ به چگونگی رفع مشکلات اقتصادی مردم نیز خاطرنشان کرد: مشکلات اقتصادی زیر بنایی و اساسی است و کشور زمانی در مباحث اقتصادی پیشرفت می‌کند که مبدا تولید باشد نه توزیع و مصرف، در حال حاضر به صورت مطلوبی از تولید حمایت نشده و اصل 44 نیز رعایت نمی‌شود.

وی افزود: کار اقتصادی باید به مردم واگذار شود، اقتصاد از دولتی بودن باید خارج شود، البته دولت متصدی آموزش، دفاع و سلامت مردم است و این مسائل زیر بنایی را نمی‌توان به بخش خصوصی واگذار شود و متأسفانه یکی از مشکلات جامعه نیز این است که متناسب با نیازهای جامعه متخصص تربیت نمی‌کند.

عضو ائتلاف سه‌گانه درباره مسائل فرهنگی ابراز داشت: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است، هر وقت انقلابی از عامل به وجود آورنده دور شود در درون دچار پوسیدگی می‌شود، بازگشت به دین نیز عامل اقتدار این کشور شد و هر قدر از ارزش‌ها دور شویم گرفتار پوسیدگی می‌شویم و امروز نیز بی‌بندبار نتیجه کم کاری در حوزه فرهنگ و سست عمل کردن حوزه حکومتی است.

ماجرای دیدار ولایتی و آقامجتبی تهرانی

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در پاسخ به این پرسش مبنی بر این‌که شما در سال 84 اعلام کردید ستاد انتخاباتی خود را تعطیل کرده و در اختیار آقای هاشمی رفسنجانی می‌گذارید، آیا اکنون نیز بر سر موضع خود هستید، بیان داشت: بنده نگفتم، وعده‌ای کردیم که دلیل آن نیز در مجله مثلث بیان شده است ولی نگفتم ستاد انتخاباتی خود را در اختیار آقای هاشمی رفسنجانی قرار می دهم.

وی افزود: اصل قضیه که سند آن نیز وجود دارد این است که آقا مجتبی تهرانی در جلسه‌ای به من گفت، بر تو واجب است بیایی در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شوی، بر تو متعین است یعنی جز تو کسی نیست و من روز قیامت جلوی تو را می‌گیرم اگر این کار را نکنی، در پایان نیز گفت خدایا تو شاهد باش من این حرف را به او گفتم، آقا مجتبی تهرانی گفت، البته یک شرط دارد، من به آقای هاشمی رفسنجانی انتقاد دارم و اشکالاتش را نیز گفتم ولی چون آقای هاشمی عالم دین است مصلحت اسلام نیست که یک روحانی ملبس در انتخابات شکست بخورد.

ولایتی ادامه داد: آقا مجتبی تهرانی تلاش کرد آقای هاشمی نیاید و در این زمینه نیز نظرات چند تن از علما را جلب کرد و آقا مجتبی مسؤول این کار شد که با هاشمی صحبت کند به انتخابات نیاید، هاشمی نیز گفت به شرطی نمی‌آیم که فلان شخصی که شما می‌گویید می‌آید تنها او باشد، قرار شد آقا مجتبی تهرانی با کاندیداهای سال 84 صحبت کند که آن‌ها عقب نشینی کنند و فقط من باشم و هاشمی نیز نیاید، آقا مجتبی با کاندیداها صحبت کرد که عقب نشینی کنند و از اصولگرایان تنها من باشم، همه قبول کردند جزو یک نفر و آقا مجتبی نیز نام آن شخص را به من نگفت ولی می‌شود حدس زد که چه کسی بود و این جریان سبب شد که پروژه آقا مجتبی و علما همراه ایشان شکست بخورد.

وحدت حوزه و دانشگاه ظاهری است

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با بیان تأکید بر این‌که نتیجه تدریس در دانشگاه‌ها باید پژوهش و عرضه آن باشد، گفت: نباید تنها درس‌ها دانشگاه تقلیدی و خواندن کتاب‌های ترجمه شده باشد.

وی افزود: بیشتر دروس علوم انسانی متناسب با فرهنگ اسلامی و ایرانی تدوین نشده است، تقریبا بیشتر دروس تقلیدی است و هر چند میان حوزه و دانشگاه وحدت است ولی این وحدت ظاهری بوده و محتوایی هنوز صورت نگرفته است.

ولایتی در پایان با تقسیم علوم به اسلامی و غیر اسلامی، خاطرنشان کرد: نگاه به علوم به دو صورت اسلامی و غیر اسلامی است، بر اساس علوم غیر اسلامی انسان تکامل یافته سلول است ولی در نگاه اسلام انسان اشرف مخلوقات است./993/ز503/ج

 

 

ارسال نظرات