۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۱۶۵۸۱۱
اثر ملا حبیب الله شریف کاشانی؛

تصحیح کتاب منتقد المنافع فی شرح مختصر النافع

خبرگزاری رسا - مدیر مرکز احیای آثار اسلامی از آخرین وضعیت پروژه «تصحیح کتاب منتقد المنافع فی شرح مختصر النافع » در این مرکز خبر داد.
حجت الاسلام علي اوسط ناطقي

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجت الاسلام علی اوسط ناطقی در تبیین این پروژه اظهار داشت: کتاب مختصرالنافع نوشته محقق حلی، کتابی است فقهی که حبیب الله شریف کاشانی آن را در پایان قرن سیزدهم هجری قمری شرح کرده و منتقدالمنافع نامیده است. شارح، عبارت های متن مختصرالنافع را با چیره دستی تبیین و اقوال فقهای متقدم و متأخر را از منابع اصلی ذکر کرده و دلایل روایی را با سند کامل آن آورده است .

 

وی ادامه داد: «شیوه شارح در این کتاب، شرح مزجی عبارات مخنتصرالنافع محقق حلی است. استفاده از منابع مختلف و آدرس دهی دقیق از ویژگی های بارز این کتاب است که قابل استفاده برای هر پژو هشگر مسایل فقهی است. از دبگر ویژگی های این کتاب استفاده از چندین فرهنگ لغت مانند مجمع البحرین و قاموس المحیط برای ارائه تعاریف لغوی از کلمات مورد نظر در کتاب است. از این رو به سبب اهمیت این کتاب تصحیح آن در دستور کار این مرکز قرار گرفت که هم اکنون در حال اجرا است.»

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه اضافه کرد: «کل کتاب در 14 جلد است و دارای شرح کتاب طهارت و صلات و زکات و خمس و صوم و حج و تجارت و مواریث و قضاء و شهادات است، دیگر ابواب فقه شرح نشده است. تاکنون نیز 6 جلد از مبحث طهارت چاپ شده و در حال تصحیح کتاب صلات هستیم.»/992/د102/ق

ارسال نظرات