۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۱۶۶۱۲۲
اثر حجت الاسلام موسوی جزایری؛

کتاب امامت و دموکراسی چاپ و منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب امامت و دموکراسی تألیف حجت الاسلام سید محمد صادق موسوی جزایری از سوی انتشارات زلال کوثر چاپ و منتشر شد.
کتاب امامت و دموکراسي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، کتاب امامت و دموکراسی اثر حجت الاسلام سید محمد صادق موسوی جزایری، استاد حوزه و دانشگاه، منتشر شد.

معنا و مفهوم امامت، مفهوم امام در میان شیعه و اهل سنت، تحلیل و بررسی مفهوم امام، امام جور و امام عدل بخشی از فصل نخست این کتاب را تشکیل می دهد.

در بخش امام جور و امام عدل این کتاب به نقل از رهبر معظم انقلاب می خوانیم: در تاریخ اسلام، بسیار دیده می شود که مسلمانان، حتی امامان علیهم السلام، خلفای عصر خود را«امام» خطاب می کردند؛ امام به این معنی گاهی امام عدل است و گاهی امام جور و مسلمانان در برابر هر یک از آن ها وظایفی دارند. رسول اکرم صلی الله علیه و آله در حدیث مشهوری که فریقین آن را روایت کرده اند، فرموده «افضل الجهاد کلمة عدل عند امام جائر؛ بالاترین جهاد، یک سخن حق است در برابر یک پیشوای ستمگر».

در ادامه آمده است: بالاتر اینکه در خود قرآن از پیشوایانی یاد می شود که مردم را به آتش جهنم فرا می خوانند و واژه «امام» یا «ائمه» بیشتر به پیشوایان عادل و صالح گفته می شود و در عرف شیعه، کلمه «امام» بر پیشوایان بر حق و معصوم اطلاق می شود که تنها دوازده نفرند.»

تفاوت شرایط امام از دیدگاه شیعه و اهل سنت ،«دموکراسی»، اصول دموکراسی، مقبولیت «تفاوت مشروعیت و مقبولیت»، معجزه امام «تفاوت معجزه با جادو»، نظر اهل سنت درباره بیعت و آرای اهل سنت پیرامون بیعت از دیگر مطالب درج شده در این کتاب است.

در مطلبی با عنوان مشروعیت الهی ـ مردمی (نظریه انتخاب) آمده است: برمبنای مشروعیت الهی ـ مردمی، خداوند حق تعیین سرنوشت اجتماعی و حاکمیت را به مردم  واگذار کرده است.

قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز، در اصل پنجاه و ششم بر همین نظر تأکید کرده است، براساس این دیدگاه، مردم، رهبر و مدیران جامعه را انتخاب می کنند؛ البته تا زمانی رأی مردم مبنای مشروعیت تلقی می شود که در راستای اهداف اسلام باشند. نظارت فقیهان می تواند اطمینانی برای سازگاری قوانین مصوب مردم با احکام اسلام باشد. محقق نایینی در تنبیه الامه و تنزیه المله و برخی دیگر از فقهیان به این نظریه معتقدند.

گفتنی است، کتاب امامت و دموکراسی، در 2 هزار نسخه، شش فصل و 256 صفحه از سوی انتشارات زلال کوثر چاپ و منتشر شده است./9458/ن601/ق

ارسال نظرات