۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۰
کد خبر: ۱۶۷۳۵۱

تلاش قیرقیزستان برای برخورداری از سهم بیشتر در صنعت جهانی حلال

خبرگزاری رسا ـ افزایش تقاضا برای محصولات حلال در قرقیزستان، مسؤولان این کشور را بر آن داشته است تا با تأسیس یک اتحادیه ملی حلال و تعریف استانداردهای حلال در این کشور، اعتماد مشتریان مسلمان را برای استفاده از محصولات تولیدی این کشور جلب کنند و جایگاه خود را در صنعت جهانی حلال ارتقا بخشند.
حلال

 

به گزارش خبرگزاری رسا، رحمت‌الله حاجی اگمبردیف، مفتی اعظم قرقیزستان، اعلام کرد: متأسفانه بسیاری از مردم قرقیزستان فکر می‌کنند وجود نوشته‌های عربی بر روی یک محصول حاکی از حلال بودن آن است در حالی که اینطور نیست.

 

به‌تازگی، اداره امور دینی مسلمانان قرقیزستان اقدام به انتشار گواهی‌های حلال برای محصولات تهیه شده بر مبنای قوانین اسلامی کرد که این اقدام نیز منجر به بروز مشکلاتی برای مسلمانان قرقیزی شد.

 

برای رفع این مشکلات، مسؤولان این کشور درصدد برآمدند تا استاندارهای یکپارچه‌ و مشخصی را برای محصولات حلال معرفی کرده و یک اتحادیه ملی حلال برای رسیدگی به صدور گواهی استاندارد حلال در این کشور تأسیس کنند.

 

این نهاد علاوه بر آنکه مسؤول آزمایش مواد غذایی برای انطباق آن با اصول اسلامی خواهد بود، به توسعه نظام صدور گواهی حلال و صدور استاندارهای حلال برای دیگر شاخه‌های اقتصادی به ویژه صنایع بهداشتی و آرایشی نیز اهتمام می ورزد.

 

مسؤولان قرقیزستان امیدوارند که استانداردهای جدید حلال در این کشور آنان را قادر سازد تا در عرصه حلال، رقیب کشورهای پیشرو در این عرصه شوند و با فروش داخلی و صادرکردن محصولات حلال سهم بیشتری را از این صنعت جهانی از آن خود کنند.

 

گفتنی است خوراک حلال علاوه بر آنکه مورد استفاده 1.5 میلیارد مسلمان جهان است، حداقل 500 میلیون غیرمسلمان در سراسر جهان را نیز مشتری این بازار عظیم کرده است./982/ب101/د

ارسال نظرات