۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۳
کد خبر: ۱۶۷۵۴۵
کارشناس حوزوی؛

قهر، مسلمانی انسان را زیر سؤال می‌برد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و محقق اخلاق گفت: این‌که اسلام از قهر و نفرت پیشگیری می‌کند، برای این است که مبتلا به کینه نشویم، کسی که به کینه مبتلا شود، منزوی و افسرده می‌گردد و ده‌ها خسارت و ضرر جبران ناپذیر برای شخص و اطرافیانش پیش می‌آید، حتی مسلمانی‌اش به خطر می‌افتد.
صبح روشن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد حسن الهی، کارشناس و پژوهشگر مسائل اخلاقی، در برنامه صبح روشن که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: اگر ما ولایت الله را قبول کردیم، باید بر اساس ولایت الله رفتار کنیم، دوستی‌ها و دشمنی‌ها را بر اساس ولایت الله تنظیم‌کنیم، در فروعات ما عنوانی هست به نام تمنی و تولی، جای این تمنی و تولی در اصول دین است.

وی ادامه داد: تمنی و تولی امر قلبی است، مثل توحید و نبوت، این‌که وارد فروعات شده برای این است که از نظر رفتاری نیز این را از ما می‌خواهند، گاهی وقتی دو نفر با هم قهر می‌کنند، به این توجه ندارند که این قهر مسلمانی و ایمانشان را زیر سوال می‌برد، در روایات داریم که اگر میان دو نفر آشتی برقرار کنیم، ثوابش از نماز و روزه بالاتر است، دوستی برقرار کردن میان انسان‌ها از صفات انبیا است.

این کارشناس مسائل اخلاقی ابراز داشت: یک مسلمان که ولایت خدا را قبول کرده باید اوامر و نواهی او را هم بپذیرد، خدا قهر کردن را دوست ندارد، کسی که خدا را دوست دارد، نباید آنچه را که مورد غضب خدا است انجام دهد، و اگر مجبور به قهر کردن شد، این قهر باید آخرین حربه او باشد، ما با مبنای«سلم لمن سالمکم» زندگی می‌کنیم و با دیگران تعامل داریم، پس نباید از قهر و کینه استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام الهی اظهار داشت: اگر ما این مبنا را اضافه کردیم، که ولایت الله آشتی است و قهر، ولایت شیطان است، اگر بدانیم که کینه و دشمنی کار شیطان است، دیگر جایی برای قهر کردن و کینه در وجودمان نمی‌ماند، امام علی (ع) می‌فرماید « قهر کردن شما با کسی که به شما ظلم کرده، ظلم بزرگتری است، شما آشتی کنید، خداوند با عدالتش بین شما حکم می‌کند».

وی افزود: گاهی پیش می‌آید که ما این موارد را اساس قرار می‌دهیم اما باز هم مصلحت در این است که با طرف مقابل قهر کنیم، این‌جا می‌رسیم به جایی که می‌گویند نباید قهر بیش از سه روز طول بکشد، چون قهر کردن خسارت‌هایی دارد که غیر قابل جبران است، اگر قلب انسان، سرشار از کینه و قهر شود، پاک کردن آن کار بسیار سخت و دشواری است.

این کارشناس حوزوی اظهار داشت: از جمله آثار قهر کردن این است که وقتی یک نفر قهر است، گویا از جامعه بریده است، قرآن می‌فرماید «اگر انسان، کسی را بکشد، انگار عالم را کشته است و اگر یک نفر را زنده کند، گویا همه را زنده کرده است»، و آشتی دادن بین دو نفر که قهر هستند، نیز برکات زیادی دارد، به گفته پیامبر (ص)، با برکت‌تر از آن است که آفتاب به زمین بتابد.

حجت‌الاسلام الهی بیان داشت: قهر کردن روی فرزندان اثر منفی می‌گذارد، وقتی یک مادر، در فضای ذهنی قهر می‌کند، فضای مهر و محبت خانه را از بین می‌‌رود، ما انسانیم اگر به فضای قهر و کینه وارد شویم، دور شدن از آن کار خیلی سختی است، کسی که تمام قلب و بدنش کینه و نفرت است، چگونه می‌تواند راحت بخوابد، زندگی کند و بخندد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: این‌که اسلام از قهر و نفرت پیشگیری می‌کند، برای این است که مبتلا به کینه نشویم، کسی که به کینه مبتلا شود، منزوی و افسرده می‌گردد و ده‌ها خسارت و ضرر جبران ناپذیر برای شخص و اطرافیانش پیش می‌آید، حتی مسلمانی‌اش به خطر می‌افتد چون ایمان، نماز و ولایت‌پذیری‌اش زیر سؤال می‌رود، یک قهر ساده و شاید بی پایه و اساس می‌تواند هزینه‌های سنگین بعدی داشته باشد. /9194/پ202/ن

ارسال نظرات